سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاوش‌های باستان شناسی ارگ نادری شیروان از سر گرفته شد

فصل دوم کاوش‌های باستان شناسی ارگ نادری به عنوان یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد دوره صفویه و قاجاریه در شیروان از سر گرفته شد.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: اولین فصل کاوش در این محوطه تاریخی مربوط به سال ۱۳۸۹ و به سرپرستی مسعود رضایی انجام شد که در آن ۲۲ گمانه با ابعاد یک متر در پیرامون تپه و جهت مشخص‌شدن عرصه و حریم محوطه حفر شد.

قهرمانیان افزود: در آن فصل کاوش‌هایی برای یافتن شواهدی از استقرار دوران صفویه و قاجاریه در دست اجرا قرار گرفت.

وی افزود: همچنین بررسی کاوش‌های اولیه و وجود برخی از سفال‌ها بیانگر این موضوع بود که مردم این منطقه حتی با کشور چین مراوداتی داشته اند.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: تپه ارگ نادری شیروان از مهم‌ترین محوطه‌های حوضه آبریز رودخانه اترک است که در بخش کهنه شهر شیروان قرار دارد و در سال ۱۳۴۶ خورشیدی به شماره ثبت ۷۰۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

قهرمانیان گفت: قدیمی‌ترین دوره شناسایی شده در این محوطه مربوط به دوران مس سنگی و جدیدترین دوره آن مربوط به دوران قاجار است.
تپه باستانی ارگ نادری شیروان، بزرگترین تپه دست ریز خاکی ایران ۲۵ متر ارتفاع و ۹۰ متر قطر دارد که به علت فرسایش از ارتفاع تپه کاسته شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.