سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۳۰ درصد کنکوری‌ها پس از قبولی به دلیل انتخاب رشته نادرست تغییر رشته می‌دهند

یک کارشناس انتخاب رشته گفت: انتخاب رشته مسیر زندگی داوطلبان را تا حدودی مشخص می کند و به نوعی حتی آینده شغلی و ازدواج از انتخاب رشته تاثیر می گیرند.

مهلا دشتی، کارشناس انتخاب رشته و مشاوره شغلی گفت: هر داوطلب برنامه های خاص خودش را در مسیر زندگی داشته و دارد و بر اساس این برنامه ها باید تمام جوانب را سنجیده و سپس به انتخاب رشته آن هم بر اساس اولویت هایش اقدام کند.

او گفت: در هنگام اعلام اولیه اسامی قبول شدگان مجاز به انتخاب رشته، نمره های داوطلبان به صورت نمره خام است. داوطلبان باید در خصوص رشته ها تحقیق لازم را داشته باشند و موضوعاتی مانند آینده شغلی، امکان ادامه تحصیل در کشور و حتی چارت تحصیلی رشته مد نظرشان در دانشگاه را بررسی و پس از تحقیق و مطالعه اقدام به انتخاب رشته کنند.

کارشناس انتخاب رشته افزود: بررسی ها نشان می دهند که حدود ۳۰ درصد از داوطلبان به دلیل انتخاب رشته نادرست بعد از ورود به دانشگاه در سال های اول یا دوم تغییر رشته می دهند.

دشتی ادامه داد: انتخاب رشته مسیر زندگی داوطلبان را تا حدودی مشخص می کند و به نوعی حتی در آینده شغلی، ازدواج و حتی  روابط دوستانه فرد دخیل خواهد بود.

او بیان کرد: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند باید به دفترچه منتشر شده توسط سازمان سنجش تسلط کافی داشته باشند و تمام اطلاعات درون این دفترچه را مطالعه کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
استاد
۰۸:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
بر مبنای کدام پژوهش ۳۰ درصد کنکوری‌ها پس از قبولی به دلیل انتخاب رشته نادرست تغییر رشته می‌دهند؟! بعضی شاوران چرا خودشون را عقل کل می دانند؟ خوبه از رشته انسانی رفتی مشاوره خوندی با رتبه ضعیف
مهدی
۱۷:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
خیلی فرقی نداره چی بخونی...اخرش کارگری
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
حرف الکی نزن
ناشناس
۰۶:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۲
هفته قبل رفتم یه کارخونه خیلی معتبر لبنیات که کارشناس کنترل کیفیت میخواست باید صنایع غذایی خونده باشی اما طرف میگفت 12 ساعت شب 12 ساعت روز هر دو هفته تغییر میکنه فاقد مرخصی هست تازه تهش از 9 تومن تا 11 تومن حقوقش بود البته شب کاری و اضافه کاری رو در نظر گرفته بودااااااااااااااااااااا کارشم پشت میز نشینی نبود و همش سرپا بود بعد جالب اینجاس اگه شما توزیع کننده محصولات همین شرکت باشی از 5 صبح تا 13 با حق صبحانه و ناهار بالای 12 تومن میگیری تازه پورسانت فروش رو هم اضافه بکنی بالای 15 تومن گیرت میاد تازه تعطیلی ها هم تعطیله حتی اگه راننده کامیونت 6 تن باشی و کامیون از خود شرکت باشه بالا 15 تومن گیرت میاد اینا هیچکدوم مدرک دانشگاهی نمیخواد پس خیلی هم دانشگاه کعبه آمال نیست با 12 سال تحصیل در دانشگاه بری ماهی 9 تومن بهت بدن اگه همین 12 سالو همین توزیع کار کرده بودم الان برای خودم کلی مال و مکنت داشتم تازه 12 سال هم سابقه کار و بیمه داشتم اینارو گفتم تا بدونین بالای 90 درصد مشاغل در بخش خصوصی اصلا با یه دیپلم حله و بعد 1-2 سال اندازه فوق لیسانس اعتبار داره حتی کارهای سنگینی مثل کارگر انبار هم اگه هوشیار و زرنگ باشی بعد 1-2 سال میشی انباردار دیگه تهش میتونی برای کلاس کار بری یه فوق دیپلم حسابداری بگیری که اونم نیازی نیست البته اگه پارتی داشته باشی که اصلا هیچ کاری نیاز نیست انجام بدی برو لذت دنیا رو ببر
باران آذری
۱۶:۰۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
استعداد یابی از دوره کودکی و مهدکودک و پیش دبستانی باید کشف بشه و در طول ۱۲ سال هم ب فعلیت برسه

یک فرزند ایرانی بعد ۱۲ سال تحصیل در حرفه مستعد و مورد علاقه ش باید اموزش ببینه و در ۱۸ سالگی اگه دوس داشت وارد بازار کار حرفه اموزش دیده خودش بشه یا ادامه تحصیل بده


اینطوری فقط افراد مستعد ادامه تحصیل ب دانشگاه وورد میکنن
و بقیه در حرفه ها دیگه وارد میشن و حتی خلاقانه و مبتکرانه عمل میکنن

نه اینکه بعد ورود ب دانشگاه تازه متوجه بشه ک ب رشته علاقه نداره و استعداد نداره


لطفا ب حرفه اموزی در دوره تحصیل توجه شه این همه جوان بیکار فقط بخاطر تبلیغات کلاس کنکور و تست زنی هس


هر رتبه بالا کنکوری واقعا فرد مبتکر و خلاق نیست خودتون رفتار بعضی هاشوت تو دانشگاه موقع اغتشاشات دیدین اهل بی تفکر بودن
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
سوالات کنکور های مقاطع مختلف و امتحان جامع دکتری با پاسخ تشریحی طراحان منتشر شود. باید دانشگاه های کشور نظارت و شفافیت داشته باشند. باید اعلام نظر دانشجویان درباره اساتید دانشگاه های دولتی در سامانه ی کشوری هر ترم ثبت شود. باید امتحانات و پاسخ های تشریحی هر درس ثبت شود و در اختیار دانشجویان باشد. جلوی قدرت های بی منطق و رانت اساتید و کارمندان دانشگاه ها را بگیرید. دانشجویان از جبر اساتید و کارکنان یک دانشکده هم مجبور به تغییر رشته می شوند
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
خب بایددفترچه انتخاب رشته را همزمان با دفترچه کنکور بدن ولی بعد از امتحان کنکور انتخاب رشته کنندتا هم داوطلب فرصت فکرکردن در مورد انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظرش راداشته باشه هم اگه شهر مورد نظرش نزدیک نیست از اول خودش را معطل خوندن کنکور نکنه.
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
این تغییرات اکثرا در فرزندان هیئت های علمی و مقامات دیده مبشود. مشاهده میشود که برخی از این فرزندان از رشته ادبیات و یا علوم انسانی به راحتی به پزشکی انتقال می یابند.
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
تا زمانی که خواستار شفافیت اطلاعات نباشیم ، هر کاری را از روی عدم آگاهی دیگران ممکن است انجام دهند، کو مدرکش ؟ شفافیت دانشگاه های سراسری وجود ندارد و دانشجویان از بیم بدرفتاری اساتید و کارمندان، اغلب نمی توانند کاری بکنند
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
بیخود میکنن

دیدین گزارش بدین
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
جاماندگان فرم بررسی صلاحیت دکتری چکار کنند
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
خوب مافیایی درست شده براکتاب وکلاس وغیره کم هزینه میره حالابراانتخاب رشته ویه مشاوره بایدملیونی بدن،بیچاره کسی که نداره
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
من خودم به شخصه معتقدم علاقه مهم ترین عامل هست، وقتی علاقه داشته باشی به یه رشته سختی های اونو حس نمیکنی.
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
تبریک به سازمان سنجش و دانشگاهها بابت راهنمایی درست داوطلبا
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
سلام
اگر نتایج ارشد و دبیری تا پایان امروز زده نشود
منتظر ما باشید.