سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‎‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تولید تلفن همراه بومی و تبلت دانش‌آموزی حدودا ۳ میلیون ارزان‌تر از نمونه خارجی

قائم مقام یک شرکت دانش بنیان از چالش‌های تولید گوشی همراه و موفقیت‌های به دست آمده در این زمینه گفت.

مهدی به‌وندی، قائم مقام یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما یک شرکت دانش بنیان هستیم که در زمینه تولید تبلت، تلفن همراه، لوازم آی او تی و هوشمند فعالیت می‌کنیم. در فضای کاری، به جز محصولات تلفن، در بحث دوچرخه های برقی هوشمند هم وارد شده ایم و فعالیت می‌کنیم. کارخانه ما در منطقه ویژه اقتصادی پیام احداث شده و دو سال و نیم است در آن جا فعال هستیم.

او ادامه داد: از گوشی‌های کیبوردی شروع کردیم؛ امسال وارد  تولید گوشی‌های هوشمند شده ایم و سه مدل گوشی هوشمند و یک تبلت در نمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر امسال رونمایی شدند. ۱۲ مدل هم گوشی کیبوردی داریم. قیمت گوشی‌های کیبوردی از ۳۹۹ تا ۸۹۹ هزار تومان است.

به‌وندی افزود: در زمینه تولید تبلت، یک تبلت خیلی خوب طراحی کردیم که بیشتر، دانش آموزان در طراحی آن مدنظر بوده اند. این تبلت هم قلم هوشمند و هم صفحه کلید متصل با کیف مخصوص دارد و اندازه آن ۱۰ اینچ است؛ اما سعی کردیم قیمت آن را نسبت به نمونه خارجی حداقل ۳ تا ۴ میلیون کمتر کنیم و هزینه آن حدود ۷ میلیون تومان است.

او گفت: در دولت‌های مختلف عزم بر این بوده که خط تولید تلفن همراه راه بیفتد، اما گاهی بحث مافیای واردات وسط است. رقم واردات تلفن همراه در سال سه میلیارد دلار است و این رقم خیلی زیاد است. کسانی که واردات انجام می‌دهند از ریشه  با تولید مخالفند، ما همچنان در جلسات دولتی هم مخالفت‌هایی با تولید داخل داریم. برخی می‌گویند شما چرا تولید می‌کنید؛ واردات انجام دهید.

قائم مقام این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: یک نکته خیلی مهم این است که امروزه کار‌های بسیاری با گوشی همراه انجام می‌شوند و اگر روزی تحریم شود، ما چه باید بکنیم؟ او با اشار به اینکه سیستم عامل این گوشی‌ها اندروید است، توضیح داد: نوشتن سیستم عامل از پایه امکان پذیر نیست. هوآوی برای خود سیستم عامل درست کرد، اما از بازار موبایل خارج شد. این یک معضل است، اما لازمه آن تشکیل جلسات و کمیته‌های اختصاصی با متخصصان است. 

به‌وندی گفت: وزارت ارتباطات یک سالی است وارد این گود شده و حمایت‌های خوبی داشته، اما باز هم دچار مشکل است. مثلا یک ردیف بودجه تخصیص داده شده برای گوشی‌های بالای ۶۰۰  دلار که اضافه هزینه گمرکی آن باید صرف شود. برای تولید گوشی در داخل کشور، اما این بودجه یک سال است که گم است و هیچ بودجه‌ای به هیچ تولید کننده‌ای تعلق نگرفته است. پرونده من تولید کننده  یک سال است که در نوبت است، اما هیچ بودجه‌ای به ما تخصیص داده نشده است. قرار بوده این هزینه را بگیرند و به گوشی‌های تولید داخل اختصاص دهند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
من g4،جی ال ایکس ایرانی رو داشتم بُردش مال کره بود
فقط نوشته روش مال ایران بود بعد میگن گوشی ایرانیه
محسن
۱۳:۵۴ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
وقتی بیشتر قطعاتش از خارج میاد به چیش باید امید داشت وقتی قطعاتشو ساختید بعد بگید ما تلفن هوشمند ساختیم .. اصلا خود گوشی رو نمیخواد بسازید چند تا قطعه اش رو بسازید صادر کنید صرفه اقتصادیش بیشتره ...مواد اولیه رو مفت میدید خارج (معلومه کجاست دیگه اسم نمیبرم) اونا تبدیل میکنن به قطعه میفرستن اینجا با سود بسیار زیادی که کسب می کنن بعد شما سر هم میکنید میگید تولید ملی ... چرا باید اینجوری باشه؟ چرا
محمد
۱۲:۱۳ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
دلال دانش بنیان!!
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
اینم اینطوری بشه دقیقا میشه مثل خودرو سازی ، مثل خودروسازی الان که دنا با پلتفرم 40 سال پیش رو با پایین ترین کیفیت ممکن الان دارن به ملت با قیمت های خودرو های با کیفیت اقتصادی خارجی به ملت تحمیل می کنند
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
یک گوشی غیر امن (مثل بله) مونتاژی، از کجا معلوم فردا با یک آپدیت دسترسی مردم رو با این گوشی ها به اپلکیشن های خارجی و گوگل پلی قطع نکنند؟
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
چه حرفی زدی آدم میخواد با سر بره تو دیوار!!
خب عزیز جان ، مگه الان هرگوشی که داشته باشی نمیتونن گوگل پلی واپیلکشن و... را قطع کنند؟؟؟؟؟!(گوگل پلی هنوزم قطعه).
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
اگه بحث ۳ میلیونه حاضرم ۶ میلیون اضافتر بدم اما اون گوشیی رو بگیرم که از همه چیزش اطمینان داشته باشم
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
دیوانه نیستم پول یک گوشی خوب از برند های سامسونگ و شیائومی با سیسنم عامل خوب رو بدم یک گوشی مونتاژ شده داخلی با یک سیستم عامل خدا داند چه.
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
اگر مثل لوازم خانگی مثل لباس شوئی و...هست نسازید که بهتره لااقل آبرو داری کنید ولی اگر بتوانید با نمونه خارجی رقابت کند و خدمات پس از فروش داشته باشد هم استقبال و هم تشویق و صادرات و سر بلندی کشور است .
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
ما با چند تا فامیلانون لباسشویی ایرانی خریدیم خیلی هم راضی هستیم.
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
ارزون‌تر بدون پشتیبانی نرم افزاری چه فایده؟ گوشی‌های الان دو تا سه نسخه اندروید ارتقا پیدا می‌کنه و سه تا پنج سال امنیتی بروز میشه. اگه فسیل تولید بشه نه تنها سود نیست که بعدش کلی هزینه هک و کلاهبرداری اضافه می‌شه.
بهنام
۱۰:۳۸ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
اگه کیفیت وخدمات پس از فروش خوبی داشته باشه حتما مردم استقبال میکنند
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
جی ال ایکس با اون همه تبلیغ و تولید چی شد ؟!
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
همین الان وارد سایت های خرید اینترنتی بشید و یه لوازم خانگی جستجو کنید. خواهید دید که قیمت کالای به ظاهر بومی و ایرانی اگر از نمونه خارجی اون گرونتر نباشه، قطعا ارزون تر هم نیست. با به وجود آوردن انحصار، راه رو برای قیمت گذاری کشکی و رانت بازی یه عده نورچشمی باز کردند...
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
کلاهبرداریه فقط دارن موبایلای چینی رو مونتاژ
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
قضیه سمند خودروی ملی داره تکرار میشه
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
بسیار تحسین بر انگیز است
مهدی
۰۷:۳۹ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
ازیک طرف میگیدکلاس ها حضوریه ازطرفی گوشی تولیدمیشه.
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
سالهای پیش هم تبلت و گوشی دانش‌آموزی بود و ربطی به مجازی و حضوری نداره