سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردوغان: استعمار فرانسه به آفریقایی‌ها ظلم کرد

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی گفت توقف عرضه اورانیوم نیجر به فرانسه، انتقام بی‌عدالتی علیه این کشور آفریقایی در سالیان گذشته است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز پس از نماز جمعه در استانبول در جمع خبرنگاران گفت که توقف عرضه اورانیوم از نیجر به فرانسه می‌تواند به عنوان تلافی سال‌ها بی‌عدالتی فرانسه علیه کشورهای آفریقایی ازجمله نیجر، الجزایر، رواندا و مالی تلقی شود.

به گزارش اسپوتنیک، اردوغان گفت: «البته این اولین بار نیست که فرانسه این کار (بی‌عدالتی) را می‌کند، در تاریخ جهانی، ما می‌دانیم که آن‌ها در الجزایر، رواندا و مالی چه کاری انجام دادند. آفریقایی‌ها این را خوب می‌دانند. در حال حاضر، عرضه طلا و اورانیوم به فرانسه (از نیجر) به طور کامل متوقف شده است. این پاداش سال‌ها ظلمی است که به این کشور‌ها روا داشته‌اند.»

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین تأکید کرد: «در عین حال، آنکارا به حفظ روابط خوب خود با کشور‌های آفریقایی ادامه می‌دهد.»

پیش‌تر رهبری شورای نظامی که کودتای نیجر را انجام داد، اعلام کرد که این کشور تأمین اورانیوم به فرانسه را متوقف خواهد کرد.

نیجر دارای ذخایر غنی اورانیوم است که فرانسه به شدت به آن وابسته است. شرکت فرانسوی Orano بیش از ۵۰ سال است که در نیجر حضور دارد و به ویژه در توسعه یکی از بزرگترین ذخایر اورانیوم جهان، «ایمورارن» در نزدیکی شهر «آرلیت»، مشغول است. ذخایر ایمورارن۲۰۰ میلیون تُن تخمین زده می‌شود.

به گفته رسانه‌های فرانسوی، اورانیوم نیجر در حال حاضر ۱۵ تا ۱۷ درصد اورانیوم مورد استفاده برای تولید برق در فرانسه را تشکیل می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
یه جمله هم از مادر عروس عثمانی!!!!
راستی میدونستین مشکل فعلی فلسطین از یه جایی شروع شد! کی بود؟ چطور شد؟
توبره و آخور و هویج و چماق و نعل و میخ و یه کلام تزویر از روی تبختر...
برو گم شو تنفرانگیز