سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرمازدگی می‌تواند کشنده باشد

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: گرمازدگی در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است، اما در صورت دریافت نکردن درمان مورد نیاز و سریع می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

دکتر «محمدرضا شکوهی» به بیان علل گرمازدگی پرداخت و گفت: گرمازدگی هنگام حضور طولانی مدت فرد زیر نور مستقیم آفتاب و یا دمای بالا اتفاق می‌افتد.

او گفت: شدت گرمازدگی بستگی به میزان فعالیت بدنی، رطوبت از دست‌رفته و طول زمان قرارگرفتن در معرض گرما، می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با وجود شیوع کم گرمازدگی و قابلیت درمان آن، اما تاخیر در درمان به موقع می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

شکوهی گفت: کودکان، افراد مسن، مادران باردار، افراد باسابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم‌آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالاتری برای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی هستند.

او گفت: بیمارانی که دچار گرمازدگی می‌شوند به علت مختل‌شدن مکانیسم تعریق و از دست‌دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان افزایش می‌یابد و در صورت درمان نشدن، سطح هوشیاری فرد کاهش می‌یابد که خطر آفرین است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هنگام مواجهه با فرد گرمازده، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

شکوهی گفت: خارج‌کردن لباس بیمار، خنک‌کردن محیط با کولر (نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند)، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیماری که تهوع داشته و یا بی‌هوش است از جمله اقدامات دیگری است که تأثیر بسزایی در درمان اولیه گرمازدگی دارد.

او با تاکید به اهمیت زمان در امر امدادرسانی به افراد دارای علامت گرمازدگی، گفت: بهبودی از گرمازدگی، به‌سرعت عمل در انجام درمان بستگی دارد.

رئیس اورژانس ۱۱۵ همدان گفت: لازم است که تمامی شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم این بیماری نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، هرچه سریع‌تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده آغاز و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

کارشناس اداره کل هواشناسی همدان بیشینه دمای هوای همدان در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸ درجه سانتیگراد بالای صفر گزارش شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.