آقای حسن رضایی فر گزارش سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی در فرودگاه پیام را اعلام کرد: صبح روز دوشنبه ۹ مرداد ماه برنامه ریزی برای انجام پرواز آموزشی در دوره ترافیک سمت چپ (Left Traffic Pattern) باند پروازی ۳۰ فرودگاه با یک فروند هواپیمای سبک TECNAM مدل P92JS به علامت ثبت EP-BTL متعلقّ به مرکز آموزش خلبانی بوتیاماهان و معرف پروازی Botia50 با حضور معلم خلبان و دانشجو انجام می شود.
به گفته مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، برنامه در ساعت ۵ و ۴۱ دقیقه به وقت محلی ( UTC ۰۰۱۲) خلبانان آمادگی خود را برای پرواز اعلام کرده که با هماهنگی واحد برج کنترل ترافیک فرودگاه وارد باند ۳۰ فرودگاه شده و در ساعت ۵:۴۲ از این باند اقدم به پرواز میکند.
او میگوید: پس از برخاستن هواپیما، پرواز درخواست دوره ترافیک سمت راست کرده (Right Traffic Pattern) که مجاز میشود.
رضایی فر گفت: سپس خلبان هواپیما به برج مراقبت پرواز فرودگاه اعلام میکند وضعیت پرواز عادی است و درخواست دارد روی باند پروازی ۱۲ فرود آمده و بنشیند( Full Stop Landing)، ولی متصدی پروازها در برج کنترل با توجه به باند غالب ۳۰ ، از وی میخواهد پرواز را به دوره ترافیک سمت راست برای فرود در باند ۳۰ ادامه دهد و موقعیت خود را گزارش کند که خلبان آن را می پذیرد.
او گفت:خلبان برابر دستورالعمل صادره از سوی برج مراقبت عمل کرده و در دوره ترافیک موقعیت خود را اعلام و درخواست Close Pattern کرده و برج مراقبت با درخواست وی موافقت میکند. با توجه به نزدیکی بیش از حدّ هواپیمای یادشده به باند پرواز ۱۲ فرودگاه، برج مراقبت پرواز فکر میکند هواپیمای دیگری بدون دریافت مجوز برای فرود و نشستن (Landing)، بر روی باند پروازی ۱۲ قرار گرفته است و در ساعت ۵:۴۷ معرف پروازی او را جویا شده ولی پاسخی دریافت نمیکند.
رضایی فر گفت: در نهایت خلبان هواپیمای یادشده در انتهای باند پروازی 12 با افزایش ارتفاع و اعمال چرخش بیش از حدّ به سمت راست (Over Bank) ، ناگهان هواپیما دچار افت شدید ارتفاع شده و به صورت واژگون با زمین برخورد کرده و آتش سوزی در هواپیما شروع می شود.
او گفت: متصدی برج کنترل با مشاهده وقوع سانحه ، آژیر خطر فرودگاه را بصدا درآورده و سه خودروی ایمنی و آتش نشانی به سمت محل سانحه اعزام شده که بر اثر ناهمواریهای موجود در کنار جاده حفاظتی فرودگاه ، خودروی اول تعادل خود را از دست داده و دچار حادثه می شود ولی خودروهای دوم و سوم به محل وقوع سانحه رسیده و اقدام به اطفای حریق میکنند.
این مقام مسئول گفت: شدت آتش سوزی و زمان کوتاه آن به حدی بوده که متأسفانه در این سانحه هر ۲ سرنشین هواپیما جان خود را در همانجا از دست می دهند.
شواهد موجود نشان می دهد خلبان پرواز عیبی در پرواز به برج کنترل فرودگاه اعلام نکرده ولی در فرکانس مخصوص واحد دیسپچ بوتیاماهان به خلبان پرواز همزمان دیگر با معرف Botia51 اعلام میکند که دور ملخ موتور تا ۱۸۰۰دور در دقیقه کاهش یافته و با راهنمایی وی درخواست برای فرود برای باند ۱۲ داشته است.
مدارک پروازی هواپیما نشان می دهد که آخرین پرواز قبلی هواپیما در تاریخ ۲ مرداد ( ۶روز قبل) بدون مشکل انجام شده و به دلیل برنامه نکردن مرکز بهدلیل تعطیلات ماه محرم و انجام تعمیرات روی رادیاتور روغن ، هواپیما زمینگیر بوده و پس از رفع عیب، در صبح روز سانحه توسط پرسنل فنی مجاز روشن شده و به حالت طبیعی در اختیار خلبانان قرار گرفته است. پرواز سانحه دیده ، اولین پرواز هواپیما در این روز بوده است.