سید مهدی قویدل در جلسه کمیسیون شماره ۵۲ مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل استان کرمان با اشاره به اینکه باید ۲ موضوع مهم سرقت و تصادفات را جدی بگیریم، گفت: باتوجه به اینکه تعداد افزایش تصادفات جادهای در کشور و استان نگران کننده است، لازم است که در همین زمینه اقدامات متمرکز و همه جانبه ای صورت پذیرد.
او با اشاره به اینکه استان کرمان از نظر وقوع تصادفات در وضعیت مناسبی نیست، بیان داشت: در دو ماه اردیبهشت و تیرماه گذشته متاسفانه تصادفات زیادی در استان کرمان رخ داده است.
قویدل با بیان اینکه در کرمان فقط ۱۳ بزرگراه وجود دارد، افزود: در برخی راههای مواصلاتی استان کرمان ۷۲۰ کیلومتر راه دوطرفه وجود دارد که براساس آمارها از ۲۲۰ نفر حادثه دیده در راههای دوطرفه، ۸۷ نفر آنها فوت شده اند.
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: در سال ۱۴۰۱، استان کرمان از لحاظ فراوانی رتبه چهارم فوتیها و همچنین از لحاظ جمعیت، رتبه پنجم فوتیها در کشور را داشته است که این نیز جای نگرانی دارد.
این مقام قضایی با اشاره به اینکه اشتباه انسانی، سرعت غیرمجاز، کیفیت وسیله نقلیه و عوامل طبیعی در بروز حوادث از دلایل تاثیر گذار محسوب میشوند، تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی همچنان در کشور یک معضل به حساب میآید و دومین علت مرگ ومیر است؛ لذا شناخت و پیشگیری از عوامل موثر بر بروز حوادث را ضروری در کنترل و کاهش وقایع است.
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان عنوان کرد: بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۸ هزار مرگ ومیر و بیش از ۳۴۰ هزار مصدومیت به دلیل سوانح ترافیکی در کشور حادث شده است که طبق آمارها به ازای هر نفری در تصادفات که جانش را از دست دهد، بیش از ۸ میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کشور خسارت تحمیل میشود و شرکتهای بیمه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان برای جبران تصادفات میپردازند.
او با اشاره به ایراد صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادفات رانندگی طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، گفت: این نوع از اتهام درسه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، افزایش ۱۰ درصدی در پی داشته است.
اینمقام قضایی بیان داشت: دستگاههای متولی مکلف هستند که اقدامات و سازوکار لازم برای کاهش تلفات حوادث رانندگی با تاکید بر تجهیزات و تقویت پلیس راهنمایی و رانندگی، ارتقای کیفیت ایمنی وسایل نقلیه، اصلاح نقاط حادثه خیر جاده ای، توسعه فرهنگ صحیح ترافیکی و ... را فراهم کنند.
او با اشاره به تشکیل کارگروههای فرعی، گفت: کارگروههای روستایی، حقوقی، تصادفات و اطلاع رسانی ازجمله محورهای مهمی هستند که لازم به تشکیل شدن دارند؛ کما اینکه سهم هر یک از دستگاهها به عنوان نمونه، صداوسیما در جایگاه اطلاع رسانی و... در کمیسیون کشوری مشخص شده است و مطالبه گری لازم در این زمینه باید صورت پذیرد.
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به نقش مهم اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی و سایر بسترهای اطلاع رسانی اشاره کرد و افزود: نبود امکانات، متناسب نبودن جاده ها، نبود نظارت بر اجرای صحیح طرحهای جادههای دوطرفه و تقویت نقاط پرحادثه ازجمله راهای پیشگیری از وقوع حوادث جادهای محسوب میشوند.
او تاکید کرد: باتوجه به اینکه هرساله حجم قابل توجهی از پروندههای وارده به دستگاه قضایی را پروندههای ناشی از حوادث رانندگی درون وبرون شهری تشکیل میدهد، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بخش قابل توجهی از فعالیت خود در سال ۱۴۰۲ را به این مهم اختصاص داده است.
قویدل بیان داشت: بانک اطلاعاتی رانندگان پرخطر نیز در این معاونت تشکیل و در قالب طرح تدوین شده و اقدامات لازم را در دست اجرا قرار داده است.