سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بادبزن اسمی شهرستان بافق ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بافق گفت: بادبزن اسمی بافق که از سال ۱۳۹۶ پرونده آن آماده‌سازی شده بود، به ثبت ملی رسید.

لیلی رنجبر رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بافق گفت: بادبزن اسمی یکی از انواع فن‌های حصیربافی بانوان بافقی است که در کشور منحصر به فرد است.

او افزود: بانوان هنرمند با استفاده از الیاف درخت خرما به بافت بادبزن اسمی می‌پردازند که شکل آن به بادبزن معمولی شباهت دارد، اما نوع بافت آن متفاوت، خلاقانه و حتی کمی دشوار است.

رنجبر گفت: بادبزن اسمی یکی از ابداعات و ابتکارات مردم بافق بوده است که زمانی که با بافت بادبزن اسمی و بافت اسم بر روی آن، شاخصه یا ویژگی خاصی را مطرح می‌کردند.

او تصریح کرد: ثبت بادبزن علاوه بر برند کردن این نوع هنر ویژه مردم بافق، باعث افزایش بازاریابی و اشتغالزایی در این عرصه می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بافق بیان کرد: ببشتر بافندگان این نوع بادبزن بانوان مسن و پیشکسوتان هستند که حتی برخی از آن‌ها سواد خواندن و نوشتن ندارند و تنها با نگاه بر روی طرح اسمی موردنظر، آن را بر روی بادبزن می‌بافند.

او خاطرنشان کرد: در شهرستان بافق بیش از ۲۰ اثر ناملموس به ثبت ملی رسیده است و در حوزه حصیربافی، علاوه بر صنعت حصیربافی، منال بافی و پادری بافی، اکنون بادبزن اسمی نیز در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عالیا
۱۴:۰۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
سلام. خب یک عکس از بادبزن میگذاشتین