سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی کمیسیون اصل نود:

جریان دانشجویی می‌تواند با آگاهی بخشی اجتماعی با فساد و عوامل آن مقابله کند

خضریان گفت::جریان دانشجویی می‌تواند مبارزه با فساد و ساز و کار فسادزا را از مسیر آگاهی بخشی اجتماعی، مطالبه گری و طرح راهکار دنبال کند.

علی خضریان در بیست و هشتمین دوره طرح ولایت دانشجویان پسر سراسر کشور در دانشگاه شهید بهشتی، اظهار کرد: ریشه فساد در جامعه تفکر باطل و ترویج این تفکر است، لذا مبارزه با فساد در اصل در بعد فکری باید محقق شود و ریشه این تفکر خشکانده شود؛ البته از ابتدای خلقت تاکنون فساد در زمین جاری بوده و آنچه که باعث زیرپا گذاشتن امیال نفسانی شده است وجود یک ناظر متعالی در انسان بوده که مانع درونی مهمی در مبارزه با فساد است. 

وی با بیان اینکه در مبارزه با فساد دو رویکرد وجود دارد، گفت: یک رویکرد مبارزه با فاسد است و اینکه چه کسی فساد را انجام داده و با او برخورد کنیم. رویکرد دوم روی نحوه و ایجاد انگیزه و چرایی و چگونگی فساد متمرکز می‌شود.

خضریان توضیح داد: در یک وضعیت چهارراه و برخورد با متخلفین که از چراغ قرمز عبور می‌کنند توسط عامل انسانی کنترل می‌شود که در عین اینکه با بخش مهمی از متخلفان برخورد خواهد شد، چند آسیب ازجمله امکان خطای انسانی، برخورد دوگانه بر مبنای قرابت و یا دوری با فرد متخلف و همچنین احتمال بروز فساد در فردی که می‌بایست با متخلف برخورد کند، قابل پیش بینی است.

وی افزود: در وضعیتی دیگر چهاراه مجهز به دوربین ثبت تخلف می‌شود و در این شرایط امکان تخلفات دیگری همچون پنهان کردن یا مخدوش کردن پلاک برای فرد متخلف وجود دارد. اما تا حد زیادی عامل فساد عامل انسانی و برخورد دوگانه حذف شده است. البته این موضوع مطلق نیست و عاملان پرقدرت فساد همچنان در پشت صحنه امکان دستکاری دارند.

نماینده تهران افزود: در وضعیتی دیگر تقاطع غیرهمسطح زده می‌شود. در این شرایط عامل بروز تخلف و فساد برچیده می‌شود و فردی که بخواهد تخلفی را مرتکب شود، عملاً امکان انجام آن برایش سلب می‌شود.

خضریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش جریان زنده و پویای دانشجویی در مقابله با فساد، گفت: جریان دانشجویی می‌تواند با ایجاد یک سه ضلعی میان محیط دانشجویی، اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی و رسانه‌ها ضمن شناسایی چهارراه‌های فساد و پیدا کردن راهکار‌های عملی برای ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح، زمینه مبارزه با فساد و ساز و کار فسادزا را از مسیر آگاهی بخشی اجتماعی مطالبه گری و طرح راهکار دنبال کند.

وی اضافه کرد: برقراری عدالت یکی از اهداف انقلاب اسلامی بوده است و برای پیشبرد این هدف لازم است با شناخت نسبت به اندیشه رهبران انقلاب و روش مبارزه آن‌ها اقدام کرد. اصلی‌ترین تفاوت و برجستگی امام راحل با مبارزان پیش از انقلاب که به مخالفت با رژیم پهلوی برخاسته بودند، اعتقاد راسخ ایشان به مبانی دینی و اسلام سیاسی بود که از یک سو امام را از صف مبارزانی همچون چپ‌ها، ملی‌گرا‌ها و لیبرال‌ها جدا می‌کرد و از سوی دیگر میان خط امام با جریان‌های معتقد به اسلام گرایی غیرسیاسی فاصله ایجاد می‌کرد. 

خضریان افزود: نکته مهمتر و متمایزکننده امام خمینی (ره) با دیگر گروه‌های مبارز در کنار تفاوت فکری و ایدئولوژیکی، روش مبارزه با رژیم پهلوی بود که در این خصوص ایشان را حتی با برخی علما متفاوت می‌کرد و امام خمینی (ره) برخلاف اکثریت این گروه‌ها که بر پایه ارتباط با بخش کوچکی از جامعه به عنوان گروه‌های برگزیده شکل گرفته بود، با اعتقاد و اعتماد به عموم مردم و مبارزه مردمی بنیان نهاده شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایمان به مردم در کنار ایمان به هدف و ایمان به راه جزو خصوصیات برجسته امام راحل از منظر شهید مطهری بود و ایشان در دوران دفاع مقدس نیز با ایمان به مردم و اداره مردمی جنگ و استفاده از آحاد جامعه و پیر و جوان در میدان مبارزه و پشتیبانی جنگ را با افتخار پیش بردند. در نتیجه این مدیریت جبهه انقلاب یک جبهه مردمی و وسیع شد و امام به مردم فهماند که هیچ محدودیتی نباید آن‌ها را از صحنه بیرون نگه دارد. براساس این روش شناسی از امام راحل باید مبارزه با فساد را پیگیری کرد و باید قاعده کار در نقطه‌ای قرار گیرد که همه محیط دانشگاهی و عموم مردم توانایی فعالیت در جبهه مقابله با فساد را داشته باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.