سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امام جمعه قزوین:

فلسفه قیام عاشورا نهی از منکر و امر به معروف است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین با تاکید براینکه فلسفه قیام عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: عاشورا درس‌های زیادی دارد که باید آن‌ها را مورد توجه قرار دهیم.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه قزوین گفت: امام حسین (ع) قرآن ناطقی بود که در کربلا مظلومانه به شهادت رسید و حق تلاوت را نسبت به قرآن کریم ادا فرمود.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در رابطه با این‌گونه بزرگان که حق تقوا، حق جهاد و حق تلاوت را ادا می‌کنند فرموده مؤمن حقیقی هستند، این مؤمنان حقیقی برای ما اسوه و چراغ فروزان هستند تا ما راه را گم نکنیم.

خطیب نماز جمعه قزوین با اشاره به تقارن روز عاشورا با جمعه، گفت: به ندرت پیش می‌آید جمعه و عاشورا در یک روز قرار بگیرند، روایت داریم که ظهور امام زمان (عج) در روز جمعه است، همچنین روایت داریم که ظهور حضرت در روز عاشوراست، امیدواریم ما لیاقت داشته باشیم این صحنه را ببینیم.

وی در ادامه با اشاره به چرایی شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، گفت: آنانی که مقابل امام حسین (ع) ایستادند اسمشان مسلمان بود، نماز می‌خواندند، وقتی که فرمانده آن‌ها می‌خواست آنان را به جنگ تشویق کند می‌گفت بشتابید و برای عزیمت به بهشت به پا خیزید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: دشمنان امام حسین (ع) فهم و درک غلطی از دین داشتند، اما کسانی که حقیقت دین را چشیدند تا آخرین نفس و قطره خون خود پای دین و امام ایستادگی کردند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: چرا کار به اینجا کشید؟، پاسخ آن در بیانات اباعبدالله (ع) این طور آمده که حضرت فرمود شما بنده دنیا هستند، دین مزه‌مزه زبان تان است، مثل دارویی که فقط سر زبان مزه آن را بچشیم، اینکه باعث درمان نمی‌شود، اما اگر آن را بخوریم و این دارو وارد بدن شد آن موقع اثر درمانی و شفابخشی دارد.

آیت الله عابدینی گفت: امام حسین (ع) فرمود این‌ها دین‌شان مزه‌مزه سر زبانشان است، تا زمانی که معیشت و زندگی‌شان با دین می‌چرخد، دین سر راه‌شان نیست و مزاحمتی برایشان ندارد، دین دارند، اما همین که پای امتحان به میان آمد دینداران کم می‌شوند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: این فرمایش امام حسین (ع) فقط مربوط به آن روز نیست بلکه شامل امروز تا قیامت است، دین اگر در مقابل امتحانات سالم بماند دین است.

وی ادامه داد: شهدای ما در بحرانی‌ترین شرایط با دین زندگی کردند و تا آخرین نفس و قطره خون پای دین ایستادند، این‌ها امتحان دادند و سربلند شدند، آزادگان و اسرای سرافراز ما تا آخرین نفس شکنجه‌ها، سختی‌ها و مرارت‌ها را تحمل کردند و پای دین ایستادند، امثال سیدعلی‌اکبر ابوترابی و سردار سرافراز آزاده سرلشکر حسین لشگری، آزاده سربلندی که اولین اسیر و آخرین کسی بود که از زندان‌های بعثی‌ها نجات پیدا کرد و ۱۸ سال در شرایط سخت زندان‌های دشمن زندگی کرد و پای دین ایستاد، این‌ها یعنی افرادی که در راه دین استقامت کردند و امتحان دادند و قبول شدند.

خطیب نماز جمعه قزوین اظهار کرد: آن‌هایی که ادای دین در می‌آورند و دین را ابزار دنیای خود می‌کنند، خیلی حال خوبی ندارند، خدا کند ما آن‌طور نشویم، آن کسانی که مستقیماً دنیاپرست هستند و می‌گویند ما فقط برای دنیا می‌دویم، این‌ها ارزششان بیشتر از کسانی است که ادای دین در می‌آورند، اما دنبال دنیا می‌دوند، برای اینکه آن دسته اول دین را به بازی نمی‌گیرند، ولی دسته دوم دین را برای رسیدن به مقاصد شیطانی و دنیاپرستی خود تبدیل به اسباب‌بازی کرده‌اند.

وی افزود: امام حسین (ع) فرمود وقتی امتحان پیش می‌آید دین‌داران کم می‌شوند؛ از خدا بخواهیم که در این امتحان‌ها سربلند بیرون بیاییم. نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: حرام‌خواری جزو مطالب پیرامونی عاشوراست، امام حسین (ع) در سخنرانی روز عاشورا به سپاه مقابل خود فرمودند می‌دانید چرا شما در مقابل خاندان پیامبر (ص) شمشیر کشیده‌اید؟ این به‌خاطر لقمه‌های حرامی است که شکم‌های خود را با آن‌ها پر کرده‌اید.

آیت‌الله عابدینی گفت: نتیجه لقمه‌های حرام این است که آن فرد در مقابل امام، خدا، قرآن، عفاف و حجاب، معروف و منکر می‌ایستد و خلاف خواسته خدا عمل می‌کند، گرفتار منکر می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه با بیان اینکه به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) روز تجلیل از اسرا و مفقودان را در پیش داریم، گفت: قدم‌های آزادگان بر چشم ما جا دارد، این‌ها خیلی در میان ملت ما عزیز هستند، همه آزادگان بزرگ هستند، در میان آزادگان افرادی هستند که به‌خاطر شرایط خاص‌شان بزرگی ویژه‌ای دارند و مربوط به استان قزوین هستند که باعث افتخار ماست.

امام جمعه قزوین گفت: برخی از آزادگان شرایط خاصی داشتند مانند حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی سرور و سید آزادگان و سرلشکر حسین لشکری که جایگاه ویژه‌ای در استان قزوین دارند و امیدواریم فرهنگ متمدنانه آزادگی آزادگان را که هنوز در جامعه ما اثرگذار است، روزی دل‌های همه ما باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.