سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زینبیه تکیه معاون الملک عاشورایی‌ترین بخش تکیه

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان گفت : زینبیه عاشورایی‌ترین بخش تکیه معاون الملک است، چراکه تمام صحنه‌های روز عاشورا و حوادث بعد از آن را به تصویر کشیده است.

علیرضا برشاهی رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان گفت : آنچه تکیه معاون الملک را در کشورمان مطرح کرده، وجود کاشی‌های هفت رنگ با تصاویر افسانه ای، تاریخی، حماسی و مذهبی، بویژه مربوط به ایام محرم است.

وی اضافه کرد: حوادث واقعه عاشورا به گونه‌ای در تکیه معاون الملک به تصویر کشیده شده که حتی گردشگران خارجی هم که آشنایی چندانی با این حادثه ندارند، با دیدن تصاویر و نوشته‌هایی که کنار آن‌ها است، می‌توانند یک آگاهی را از این حادثه تاریخی بدست آورند.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان تصریح کرد: نبرد‌های شهدای دشت کربلا، حوادث ظهر عاشورا، آمدن ظفر جنی، قیام مختار و ... از جمله تصاویری است که به شکل نقاشی قهوه خانه‌ای روی کاشی‌های تکیه معاون الملک نقش بسته است.

وی اضافه کرد: کاشی‌های تکیه معاون الملک توسط فردی به نام استاد حسن کاشی پز تهرانی در کوره‌های محله‌ای که امروزه به آن کاشی کاری می‌گوئیم ساخته شده‌اند و البته کوره‌ای هم در خود تکیه معاون الملک بوده که هنوز هم وجود دارد. ابوالقاسم مانی هم نقاشی‌های روی کاشی‌ها را انجام داده است.

برشاهی اضافه کرد: زینبیه دارای دو طبقه است که در گذشته عزاداران مردان در پایین و بانوان در طبقه بالا بود، در زیر گنبد زینبیه هم اشعاری از محتشم کاشانی در خصوص واقعه کربلا نقش شده است.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های جالب این تکیه، نقاشی‌هایی است که در ضلع جنوبی تکیه در حیاط حسینه واقع شده و روایتگر نحوه عزاداری و پوشش مردم کرمانشاه در زمان قاجار است.

وی با بیان اینکه تکیه معاون الملک علیرغم گذشت بیش از ۱۲۰ سال هنوز در ایام محرم میزبان عزاداران سید و سالار شهیدان است، گفت: در سال‌های اخیر مراسم شام غریبان به شکل ویژه‌ای در تکیه معاون الملک برگزار می‌شود و مردم از سراسر شهر کرمانشاه در آن حضور دارند .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.