سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«یوم العباس (ع)» سراسر خوزستان را غرق در ماتم و عزا کرد+ فیلم

عاشقان حسینی در خوزستان به مناسبت یوم العباس (ع) امروز در شهر‌های مختلف استان گرد هم آمدند.

یوم العباس و یک شب پیش از آن مجالس حسینی و نوحه‌ها به نام و مناقب قمر بنی هاشم زینت می‌یابد و سینه زنی‌ها سنگین‌تر و روضه‌ها حماسی‌تر می‌شود.

شعار‌ها و تحدیات حضرت ابوالفضل در روز عاشورا  روح ایستادگی، شهامت و شهادت را در وجود عزاداران مجالس علمدار کربلا زنده می‌کند. جملات و مقاطعی همچون: یا نَفسُ مِن بَعد الحسین هُونی، فبَعده لاکُنت ان تَکُونی، هذا حسین شارب المَنون، و تشرَبین بارِد المَعینی، هَیهات ما هذا فِعال دینی، ولا فِعال صادقُ الیقینی، کفالت زینب، گفتگوی شمر ابن ذوالجوشن با ابوالفضل در نزدیکی خیمه زینب کبری سلام الله علیها، حمل آب به اردوگاه امام حسین، شجاعت کم نظیر، شهادت مظلومانه و حکایت فرزندان ام البنین از موضوعات مهم محالس روضه خوانی در شب هفتم و یوم العباس هستند.

راه اندازی دسته‌ها (دایره) عزاداری در سطح محلات شهری و معابر روستایی از جمله مظاهر دیگر یوم العباس در خوزستان و اهواز است.

 از ساعات اولیه بامداد  روز هفتم محرم تا غروب آفتاب در نقطه نقطه اهواز و سایر شهر‌های خوزستان شور، شوق و نشاط خاصی برای خدمت و سوگواری شکل می‌گیرد از کوی عامری، صخیریه، آسیه آباد، حصیرآباد تا آخراسفالت و کوی مشعلی و کوت عبدالله و از بروال تا زرگان اسباب پخت و پز برپا و هزاران ولیمه، موکب توزیع نذورات و مجالس سوگواری برگزار می‌شود.

در ملاشیه، عین ۲، کوی علوی، سیاحی و … هر ساله بزرگترین موکب عزاداری در راستای ابراز محبت خالصانه به ساحت ساقی تشنه لب نینوا با مشارکت چند هزار نفر خصوصا جوانان، راه اندازی و مردم این محلات مناسبت روز هفتم را گرامی می‌دارند.

 روز هفتم میراث ماندگار و از مظاهر  عاشورایی اهوازی‌ها و سایر مردم عرب خوزستان است که انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به ثبت یوم العباس در اهواز بعنوان بخشی از فرهنگ ناملموس اقدام نماید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.