سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشکلات تهیه بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس همچنان ادامه دارد

این روزها بسیاری از مسافران در تهیه بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس با مشکلاتی مواجه هستند و مسئولان حوزه حمل و نقل عمومی علت اصلی کمبود بلیت‌ها را افزایش تقاضا عنوان می‌کنند.

دولت همواره برنامه ریزی برای افزایش تعداد ناوگان حمل ونقل را در دستور کار دارد تا زمینه برای جابه جایی مسافران در ایام پیک سال به ویژه عاشورا و تاسوعا فراهم شود اما این روزها شاهد‌ آن هستیم که در بخش های مختلف حمل و نقل از جمله هوایی ‏‏‏، ریلی و جاده ای کمبود ناوگان وجود دارد و همین امر باعث ایجاد صف های طولانی در مقابل آژانس ها و یا جستجوهای طولانی و بدون نتیجه از سایت ها برای گرفتن بلیت شده است.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که در این ایام که بسیاری از مسافران قصد سفر به شهرهای مذهبی و یا سفر به عتبات را دارند، هیچ بلیتی در هیچ بخشی پیدا نمی شود و برخی از افراد که  قصد سفر دارند یا مجبور هستند با خودروی شخصی یا تاکسی بروند و یا از طریق دلالان و واسطه گران با نرخ های نجومی اقدام به خرید بلیت کنند. در این شرایط بسیاری از مسافران اعلام کرده اند که حتی برای خرید بلیت اتوبوس که پیش از این با مراجعه به پایانه ها می توانستند اقدام به خرید کنند، اکنون برای یک هفته آینده هم هیچ بلیتی در هیچ مسیری پیدا نمی شود.

پیش از این هم مسافران برای خرید بلیت هواپیما و قطار با مشکل مواجه بوند اما در چند وقت اخیر همزمان با نزدیک شدن به ایام عاشورا و تاسوعا بسیاری از مسافران حتی برای مسیرهای کوتاه مانند قم هم با مشکل کمبود بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی روبرو هستند.

در خصوص مشکل بلیت اتوبوس داریوش باقرجوان مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری گفت: مشکل کمبود بلیت وجود ندارد ما حتی تعداد ناوگان حمل ونقل خود را برای امسال افزایش ۱۲ درصدی داده ایم اما به دلیل افزایش تقاضا و از سوی دیگر به دلیل آنکه برخی از ناوگان امکان انجام مسافت های طولانی را ندارند، در برخی از مسیرها با کمبود ناوگان مواجه هستیم.

او ادامه داد: برای این ایام پیک ما سعی کرده ایم زمان توقف اتوبوس ها را کاهش دهیم تا بخشی از این کمبود جبران شود اما در حال حاضر دلیل اصلی آن است که تولید داخل در حوزه تامین ناوگان اتوبوسرانی کم است و از سوی دیگر به دلیل تشدید تحریم ها و عدم تامین قطعات برخی از ناوگان با مشکل مواجه شده اند.

در حوزه هوایی هم که از ابتدای امسال بسیاری از مسافران با مشکل  کمبود بلیت مواجه بودند، در شرایط کنونی و همزمان با اوج سفرهای زیارتی به هیچ عنوان بلیت در هیچ مسیر زیارتی پیدا نمی شود  و بسیاری از مسافران اعلام کرده اند که حتی در بازار سیاه هم بلیت پیدا نمی کنند.

در همن رابطه حسینی یکی از مسافران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نذر کرده بودم که در عاشورا در مشهد باشم، از هفته پیش اقدام به خرید بلیت هواپیما کردم اما به هر آژانس یا هر سایتی مراجعه می کنم به هیچ عنوان بلیت پیدا نمی شود به ناچار تصمیم به سفر با اتوبوس گرفتم اما حتی بلیت اتوبوس هم برای روز چهارشنبه و یا پنج شنبه پیدا نمی شود.

همچنین فاطمی یکی دیگر از مسافرانی که قصد سفر به تبریز را برای ادای نذری داشت به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از دو هفته قبل برای سفر به تبریز برنامه ریزی کردم اما به هرجا مراجعه می کنم هیچ بلیتی در هیچ ناوگان حمل ونقل عمومی پیدا نمی شود. در شرایطی که همواره دولت تاکید دارد مردم از ناوگان حمل ونقل عمومی برای جلوگیری از هدر رفت سوخت و کاهش تصادفات استفاده کنند، هیچ بلیتی پیدا نمی شود.

در حوزه مشکلات بلیت هواپیما محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: ما تمامی تلاش خود را برای تامین ناوگان جهت جابه جایی مسافران به کار گرفته ایم اما در شرایط کنونی افزایش میزان تقاضا در حوزه حمل ونقل هوایی به دلیل جذابیت و صرفه اقتصادی که برای مسافران دارد، باعث شده که با مشکل کمبود بلیت در برخی از مسیرها روبرو شویم.

او ادامه داد: در حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری تمامی توان خود را برای اضافه کردن ناوگان هوایی به کار گرفته و اقدام به واردات ناوگان و یا سرخط کردن هواپیماها کرده است. در یک ماه گذشته بخشی از کمبود بلیت ها به دلیل به کارگرفتن ناوگان در جابه جایی حجاج بوده است.

در حوزه ریلی هم مشکل تهیه بلیت برای مسافران وجود دارد؛ از روز دوشنبه این هفته پیش فروش بلیت قطار برای نیمه دوم تابستان آغاز و تمامی بلیت ها در همان دقایق اولیه فروخته شد. پیش فروش نیمه اول تابستان هم که از اواخر خرداد ماه انجام شده بود بنابراین با توجه به آنکه پیش فروش بلیت های تابستان به صورت کامل انجام شده، در این روزها هیچ بلیت قطاری چه در سایت و چه در آژانس های مسافرتی پیدا نمی شود و این امر یک معضلی برای مسافران بخش حمل ونقل ریلی به شمار می رود. به گفته بسیاری از مسافران حتی بلیت قطار ۵ ستاره که قیمت مصوب ندارد هم این روزها در سایت ها پیدا نمی شود.

 در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در حوزه کمبود بلیت در تمامی بخش های حمل و نقلی وجود دارد ، دولت باید برنامه ریزی لازم را برای تامین ناوگان مورد نیاز به ویژه در این ایام در دستور کار قرار دهد تا بخشی از نگرانی مسافران در این حوزه کاسته شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
هما
۲۱:۲۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
یعنی برای یه کار ساده تو این مملکت اسیریم ، دیگه یه بلیط اتوبوس چیه که نیست ،اربعین هم که مشکل را شدیدتر کرد ،کسی هم پاسخگو نیست معلوم نیست یهویی چه بلایی سر اونهمه اتوبوس اومد
.
۰۴:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
مردم و از کار و زندگی انداختن یه دونه بلیط نیست دیگه یه بلیط اتوبوس خیلی انتظار زیادیه که باید اینقدر دنبالش باشی،شاید یکی کار واجبی داشته باشه باید چیکار کنه .......
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
بلیط اتوبوس تهران به کرمانشاه برای شهریور ماه اصلا وجود نداره
به کی باید شکایت کنیم والا گرفتاریم
محمدی
۱۷:۳۳ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
شهرهای پر تقاضا چیه؟ شماهرمسیری رو بگردید. قطار اتوبوس.هواپیما نیست.اگه باشه خیلی محدود اونم قیمت های فضایی. اخه چرا .. ؟؟
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
سلام
بلیط هواپیما تهران چابهار گرفتم یه روز بعد پرواز کنسل شده با هزار زور و تلاش پرواز جایگزین پیدا کردم رسیدن فرودگاه چابهار پیام آمده پرواز برگشت کنسل
کسی هم پاسخگو نیست و پرواز جایگزینی هم نیست
مردم هم ....
بایرام اوغلی
۱۳:۴۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
علت این مشکل افزایش تقاضا نیست بلکه کمبود اتوبوس است. بدلیل افزایش هزینه های نگهداری اتوبوس و قطعات و روغن و لاستیک و ... خیلی از مالکان اتوبوسهاشون رو فروختن و سرمایه شون رو بردن جای دیگه چون براشون توجیه اقتصادی نداره که بخوان در حمل و نقل فعالیت کنند.
مسولین هم ازین موضوع مطلع هستند ولی توی مصاحبه ها چیز دیگه ای میگن
این مشکلات هم مربوط به محرم و صفر نیست بلکه از اول سال کمبود اتوبوس وجود داره . در بعضی از مسیرها بلیت ها به صورت روزفروش فروخته میشه و شما برای دو یا سه روز اینده نمیتونی بلیت تهیه کنی چون اتوبوس نیست. و پیش فروش نمیشه . همون روز سرویس رو باز میکنن و سریع هم فروش میره یا قبل از اینکه سرویس در سایت باز بشه همه صندلی ها فروخته شده
اوضاع اتوبوسرانی خیلی خرابه
گچساران
۱۳:۳۸ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
با سلام از اول دهه محرم1402 قیمت بلیط اتوبوس مسیر شیراز به اهواز 10هزار تومان افزایش داشته است. دلیل این افزایش قیمت چیست؟ مبلغ بلیط از 250هزارتومان به 260هزار تومان رسیده.
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
سلام.10تومان که خوبه.توانستند یک کم کنترل کنند.
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
1- گران شدن اتوبوس مخصوصا توسط شرکت عقاب یا همون اسکانیا
2- عدم واردات اتوبوس به کشور
3- طمع بیش از حد اتوبوس داران
4- فرسودگی ناوگان حمل و نقل بین شهری
5- عدم نظارت سازمان حمل و نقل عمومی و پلیس راهور به فرسودگی و عمر بالای اتوبوس ها
عشق منی رئیسی
۱۱:۵۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
سیاه نما نکنید مشکلاتی که دولت روحانی و افساد طلبان کردن نیاز به بیست سال زمان دارد تا درست شود ، دولت مستضرطین شبانه روزی مشغول ارائه خدمات و آواره برداری
بورس داغون
۲۲:۳۷ ۰۵ مرداد ۱۴۰۲
ای بابا چرا نمیگی چهار سال اول روحانی خیلی قیمتها مناسب و راکد بود قیمت طلا و دلار ثابت و بورس رو به رشد بود البته دوره دوم خیلی بد بود ....من واقعا طرف دار نیستم اما تو دوره اول روحانی هم همین حرفا بود که کارای قبلی کلی زمان می‌بره تا درست بشه ...همیشه قبلی مقصر می‌دونیم...خداوند انشالله به این دولت توفیق بده چیزی که مهمه ایرانه
منصور
۱۶:۱۰ ۰۷ مرداد ۱۴۰۲
شاید هم 50 سال نیاز باشه // شاید هم 100 سال
بایرام کپواوغلی
۱۱:۳۲ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
علت این مشکل افزایش تقاضا نیست بلکه کمبود اتوبوس است. بدلیل افزایش هزینه های تگهداری اتوبوس و قطعات و روغن و لاستیک و ... خیلی از مالکان اتوبوسهاشون رو فروختن و سرمایه شون رو بردن جای دیگه چون براشون توجیه اقتصادی نداره که بخوان در حمل و نقل فعالیت کنند.
مسولین هم ازین موضوع مطلع هستند ولی توی مصاحبه ها چیز دیگه ای میگن
این مشکلات هم مربوط به محرم و صفر نیست بلکه از اول سال کبمود اتوبوس وجود داره . در بعضی از مسیرها بلیت ها به صورت روزفروش فروخته میشه و شما برای دو یا سه روز اینده نمیتونی بلیت تهییه کنی چون اتوبوس نیست. و پیش فروش نمیشه . همون روز سرویس رو باز میکنن و سریع هم فروش میره یا قبل از اینکه سرویس در سایت باز بشه همه صندلی ها فروخته شده
اوضاع اتوبوسرانی خیلی خرابه
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
مشکل کمبود مرغ را با توزیع کوپن مرغ سهمیه ای حل کنید
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
شما تا حالا کدام مشکل و معضل را حل کردید که این دومی باشد . همیشه صورت مسئله پاک شده.
خادمالحسین
۱۰:۱۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
متاسفانه بی تدبیری در حوضه حمل نقل عمومی در این دولت زیاد است
جابر
۰۹:۴۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
بلیط قطار که رانت خوبی دارد که آنهم چون ابتدا فروش از طریق آژانسها شروع میشود آنها اول برای گروهای گردشگری بلیط رزرو میشود به همین دلیل بسرعت پر میشود اگر فروش همزمان سایتها با آژانسها باهم بودند در اینصورت شانس تهیه بلیط برای مردم عادی زیاد میشد این یک هم رانت کثیف است از 124 هم پیگیری کردم زورمان نرسید؟
سعید
۰۹:۲۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
برای تهران به قم هم نیست اما وقتی با زحمت قیمت بالا پیدا میکنی میبینی صندلی خالی هم هست میپرسی، میگن بلیت خریدن نیومدن یا بین راه سوار میشن بعد با نیم یا یک ساعت تاخیر در حرکت میروشن با قیمت بالا و..... البته عادت داریم تو این مملکت و برا کسی هم تا الان مهم نبوده.
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
با سلام افزایش تقاضا کدومه روز عادی بلیط اتوبوس بازار سیاهه .مسئولین خوابند .
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
ببندید درب این آژانس مسافرتی را
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
اصلا بلیط اتوبوس از 5 روز قبل پیدا نمیشه. وحشتناکه.
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
زمستان که مردم بچه مدرسه ای دارند و مسافرت نمی روند رفع میشود
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
از شرکت جوان سیر ایثار کمک بگیرید
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
سلام، خبرنگاران محترم از مسئولین مربوطه بخواهید که چرا مردم باید برای بلیط سفر با اتوبوس و قطار در رنج و سختی باشند خواهشن اگر امکان دارد یه فکری بکنید.
ناشناس
۰۱:۵۶ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
در روز عادی بلیط اتوبوس خیلی کم پیدا می شه چه برسه برای تعطیلات؛
والا بنده ساعتی سایت ۷۲۴ رو برای خرید بلیط اتوبوس چک می کنم و متاسفانه هنوز موفق به خرید بلیط برای شهر لاهیجان نشدم
ناشناس
۰۱:۵۳ ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
بوی گرانی میاید