سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بند جنجالی اصلاحات قضایی در کنست تصویب شد

بند دوم اصلاحات قضایی نتانیاهو که از مدت‌ها پیش اعتراضات زیادی را در سرزمین‌های اشغالی برانگیخته است، در پارلمان رژیم صهیونیستی تصویب شد.

رئیس کنست رژیم صهیونیستی اعلام کرد اعضای این پارلمان به قانون محدود کردن اختیارات دادگاه عالی که توسط بنیامین نتانیاهو ارائه شده بود، رای داد.

به گزارش الجزیره، اعضای پارلمان که مخالف این طرح بودند، پیش از تصویب آن به نشانه اعتراض ساختمان پارلمان را ترک کردند. در نتیجه بند دوم لایحه با ۶۴ رای موافق و ۰ رای مخالف تصویب شده است.

یائیر لاپید، رهبر حزب اپوزیسیون و نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در واکنش به تصویب این طرح گفت کابینه به دنبال «ایجاد تفرقه در جامعه» است و هشدار داد «مبارزات ما متوقف نشده و تازه آغاز شده است». لاپید گفت: «ما در اسرائیل نخست وزیر نداریم زیرا نتانیاهو دست‌نشانده یک سری از افراط‌گرایان مسیحی است». 

پس از اعلام عمومی تصویب طرح، خبرگزاری رویترز گزارش داد اتحادیه‌های کارگری رژیم صهیونیستی قصد دارند جلسه‌ای برگزار کرده و امکان «اعتصاب عمومی» را بررسی کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان راه‌های دسترسی به ساختمان پارلمان را مسدود کرده و آن را محاصره کرده‌اند. خبرگزاری‌های عبری می‌گویند پلیس برای متفرق کردن معترضان ماشین‌های آب‌پاش مستقر کرده است. با این حال گزارش‌هایی از درگیری نیرو‌های پلیس و معترضان نیز منتشر شده است. گفته می‌شود دست کم ۱۵ نفر در این خشونت‌ها دستگیر شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو و متحدانش این لایحه جنجال برانگیز که سبب هفته‌ها اعتراضات شده است را «اصلاحات» می‌نامند و اصرار دارند که برای ایجاد توازن مجدد قدرت بین دادگاه، قانونگذاران و کابینه لازم است. مخالفان این طرح را «کودتا» می‌خوانند و می‌گویند که با حذف مهم‌ترین کنترل‌ها بر اقدامات کابینه، سبب ایجاد یک دیکتاتوری خواهد شد. منتقدان می‌گویند نتانیاهو تا حدودی برای محافظت از خود در برابر محاکمه این لایحه را پیشنهاد داده است چرا که وی با اتهاماتی از قبیل کلاهبرداری و رشوه مواجه است.

قانون پیشنهادی نتانیاهو عمیق‌ترین بحران سیاسی رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر را برانگیخته است و باعث شده تا در سرزمین‌های اشغالی چندین هفته اعتراضات برگزار شود. همچنین میان نیرو‌های ذخیره نظامی این کشور شکافی باز شده و آمریکا هم به شدت ابراز نگرانی کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
منصور
۰۶:۰۳ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
اگه بخواهیم واقع بینانه به مسئله اسرائیل بپردازیم و از مسائل مذهبی و قدس هم بگذریم // اسرائیل کشوری بوده که اصلا وجود خارجی نداشته // کشوری که بصرف اینکه روزی حضرت سلیمان اونجا بوده با کشتار و ترور و رعب و وحشت در دل ساکنان یه منطقه از کرره زمین بوجود اوردن // پیمبر ما مسلمانان هم خیلی جاها رفته // دلیل نمیشه که اون کشورها را ضمیمه خاک خودمون بکنیم // اسرائیل باید از بین برود
ناشناس
۱۸:۵۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
قدم به قدم به سوی نابودی اسقاطیل
ریشه شون خودشون زدن :-))))