سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تنظیم سند راهبردی بین تهران و بغداد بیانگر تعمیق روابط سیاسی و دیپلماتیک مشترک است

نوش آبادی گفت: تهران و بغداد در زمان بروز مشکلات در کنار همدیگر ایستادند تا دست بیگانگان قطع شود و شکاف میان روابطشان رخ ندهد.

حسین نوش آبادی  در رابطه با اهمیت توافق ایران و عراق برای تنظیم سند راهبردی بین ۲ کشور، گفت: امروزه کشور‌های دنیا به این نتیجه رسیده اند برای دستیابی به ثبات اقتصادی و امنیت پایدار باید به سمت تدوین اسناد همکاری‌های طولانی مدت با یکدیگر حرکت کنند.

وی  با اشاره به اینکه توافقنامه همکاری‌های جامع میان تهران و بغداد می‌تواند سبب شکل گیری بلوک قدرت جدیدی در منطقه شود، اظهار کرد: در این راستا امروزه دو کشور همکاری‌های استراتژیکی داشته و مشاهده می‌شود که عراق در رابطه با مسائل منطقه‌ای مرتبط با ایران نقش میانجی را ایفا می‌کند که نشان دهنده وجود اعتماد بالا میان دو کشور و روابط عمیق سیاسی و دیپلماتیک است.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که اگر ایران نبود و قرار بود سیاست‌های واشنگتن در این کشور اجرایی شود، امروزه شاهد از بین رفتن تمامیت ارضی عراق بودیم، اما امروزه شاهد حفظ استقلال عراق هستیم، زیرا تهران و بغداد در زمان بروز مشکلات در کنار همدیگر ایستادند تا دست بیگانگان قطع شود و شکاف میان روابطشان رخ ندهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه امروزه بخشی از نیاز‌های بازار عراق توسط بازرگانان ایرانی تامین می‌شود، افزود: این مهم در حالیست که عراق دارای فرصت‌های متعددی برای صادرات کالا و خدمات از سوی جمهوری اسلامی است و در این راستا نیاز به تدوین برنامه جامع مشترک است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس کمیسیون‌های اقتصادی و ... مشترک دو کشور باید به طور مستمر جلسات کارشناسی برگزار کنند تا سند راهبردی کاملی را تدوین کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.