سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای آیین گندم کوبی در روستای انجرک

نجفی نژاد با بیان اینکه قدمت مراسم سنتی گندم کوبی انجرک به ۱۰۰ سال قبل باز می‌گردد، گفت: این مراسم ارزش قرار گرفتن در فهرست آثار ملی را دارد.

علی نجفی‌نژاد گفت: در مراسم گندم کوبی روستای انجرک بافت، اهالی روستای انجرک گندم‌های درو شده را در آب خیس کرده و روی گلیم بزرگی می‌ریزند تا کمی خشک شوند، سپس با چوب‌های مخصوصی بر روی آن ها می‌کوبند تا پوست از آن ها جدا شود.

او افزود: اهالی سپس گندم‌های تمیز شده را به وسیله آسیاب‌های قدیمی به صورت آرد درآورده و برای آش نذری آماده می‌کنند.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت بیان داشت: این آش نذری که با ختم صلوات همراه است در بین تمامی مردم روستای انجرک توزیع می‌شود.

 نجفی نژاد تصریح کرد: هر ساله در ایام ماه محرم در روستاهای مختلف شهرستان بافت مراسم و آیین‌های مذهبی ویژه‌ای برپا می‌شود که هر کدام از آن ها ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارند.

او افزود: در ایام محرم، هیئت های مذهبی با حضور جمع کثیری از مردم و عزاداران به اجرای برنامه می‌پردازند که هیئت بالا باغا و هیئت پایین باغا با بیش از ۸۰ سال قدمت از قدیمی‌ترین این هیئت‌ها است.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت با بیان اینکه هیئت‌های بیان شده از حضور مداحان و نوحه خوان‌های قدیمی بهره می‌برند که نام هر کدام از آن ها می‌تواند در آثار ناملموس کشور ثبت شود، بیان کرد: علی حسینی معروف به حاجی روضه خان، علی رجایی و محمد حسین شمس‌الدینی از آن جمله هستند.

او تصریح کرد: همچنین در طول ایام محرم، مراسم‌ مختلف دیگری همچون چاووش خانی، شده گردانی، گهواره گردانی، طبخ آبگوشت و توزیع در بین عزاداران نیز انجام می‌شود. 

برچسب ها: ثبت ملی ، ماه محرم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.