پازوکی ، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در خصوص فرآیند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش، گفت: از جمله پرسشهایی که مطرح میکردند این بود که چرا برای آموزش ابتدایی به جز رشته علوم تربیتی راضی به درج سایر رشتهها شدید؟ در پاسخ باید گفت معلم دوره ابتدایی علاوه بر دانستن فنون معلمی و اصول پداگوژی، اگر قرار است درس ریاضی یا علوم یا فارسی را تدریس کند باید مسلط به ریاضی، علوم و فارسی باشد؛ بنابراین تعدد رشتهها با خاطر شناسایی و جذب نخبگان بود.
وی افزود: پس از برگزاری آزمون، مهمترین قسمت ارزیابی و مصاحبه داوطلبان بود که ۶۰ درصد امتیاز معلم مربوط به این بخش بود. ابزار طراحی شده برای این امر مهم بود چراکه این ابزار باید میتوانست ظرفیت مخاطب را برای شغل معلمی شناسایی میکرد و بر اساس شیوه علمی و دقیق رتبه بندی معلمها را انجام میداد تا ما بهترین افراد را در ظرفیتی که نیاز داریم جذب کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره فرآیند مصاحبه داوطلبان در ارزیابی تکمیلی آزمون آموزگاری گفت: معلم در مسیر مصاحبه علاوه بر نقش معلمی که باید در کلاس درس ایفا کند، طبق آنچه در سند تحول آمده و گفته شده "مدرسه کانون تربیت محله است" باید نقش آفرینی اجتماعی هم میداشت. از این رو در این ابزارها با طراحی سناریویی که به معلم داده میشد او را به فضای بحث گروهی میبرد و معلم باید درباره مشکلات و مسائل جامعه اظهار نظر میکرد و ایفای نقش و مهارت معلمی خود را به نمایش میگذاشت.
نجفی پازوکی عنوان کرد: در بخش دیگر، سوابق عمومی مورد توجه قرار میگرفت و افرادی که سالها معلم و مسلط هستند به کسانی که با این فضا آشنا نیستند در اولویت هستند. در قسمت گزینش به لحاظ مسائل عمومی و اخلاقی نیز دقتهایی شد تا معلمی که به عنوان الگو تربیتی وارد کلاس میشود تمام جنبهها برایش لحاظ شده باشد.
ما امیدواریم که انشاالله این مسیر دشوار با همت و تلاش و امید و ایمان طی بشه.