سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شتاب احیای قنوات در خراسان جنوبی/ آبرسانی سیار ۳۱ درصد افزایش یافت

سال ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی ۳۶۰ رشته قنات احیاء و به چرخه آبرسانی اضافه شده است.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: در سال ۹۹ در حوزه قنوات در استان ۲۱  کیلومتر، ۸۹ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ و پارسال ۸۰ کیلومتر قنات کار شده است که عملیات کار قنات برای پارسال هنوز ادامه دارد.

او افزود: ۹۹ رشته قنات در سال ۹۹ و در سال ۱۴۰۰، ۳۶۰  رشته قنات در استان احیا شده است و آمار پارسال هنوز به دلیل اینکه ادامه دارد به طور دقیق در دسترس نیست.

جعفری بیان کرد: تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ رشته قنات در استان ثبت شده که  سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز ۶ هزار و ۹۹۳ رشته را برای استان ثبت کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: استان در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری پارسال  رتبه دوم و امسال رتبه اول را در کشور کسب کرده است و یک بیستم اعتبارت کشور در این زمینه را برای استان گرفته ایم.

او عنوان کرد: همچنین در سال ۱۴۰۰ حجم عملیات احداث استخر در استان ۲۸۳ هزار متر مکعب بوده است.

جعفری گفت: میزان اعتبارات در حوزه عشایری سال ۹۹، ۲.۷ میلیارد تومان، ۱۵.۳۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و پارسال ۲۷.۵۸ میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: احیای ۷ هزار و ۵۰۰ رشته قنات کار راحتی نیست و نیاز به زمان و اعتبارات دارد که در این حوزه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ورود کرده و ۱۳ هزار میلیارد تومان را برای بخش کشاورزی اختصاص داده است.

آبرسانی سیار به مناطق روستایی و عشایری در تابستان 

دوستی مدیر عامل شرکت آب و فاصلاب خراسان جنوبی نیز در این برنامه گفت: از ابتدای خرداد امسال گرمای بی سابقه‌ای در طول ۱۱ سال گذشته را تجربه کردیم که پیش بینی می‌شد در  ۱۷ مجتمع روستایی و ۵ شهر تنش آبی ایجاد شود، اما تنش را مدیریت و مهار کردیم.

او افزود: در روستا‌ها زیرساخت‌های آبرسانی دچار ضعف است و این موضوع باعث ایجاد تنش‌های آبی موقت در این مناطق شد که با آبرسانی سیار تنش را رفع کردیم.

دوستی بیان کرد: اعتبارات استانی در بخش آبرسانی عمرانی برای استان رشد ۱۰۰ درصدی داشته است که طی چند سال آینده زیر ساخت‌ها را تقویت و ضریب تاب آوری وسایل را افزایش می‌دهیم.


بیشتر بخوانید


مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: پارسال ۲۶ تانکر آبرسانی داشتیم که این میزان برای امسال به ۳۸ تانکر افزایش یافته و باعث افزایش ۳۱ درصدی ارائه خدمات نسبت به پارسال شده است.

او عنوان کرد: امسال ۱۲ حلقه چاه برای شهر‌ها و  ۶ حلقه چاه برای روستا‌ها حفر و تجهیز شده و حفر ۶ حلقه چاه دیگر برای شهر‌ها در برنامه است.

دوستی گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های آبرسانی پایدار به طور کامل انجام شود، آبرسانی  سیار را انجام می‌دهیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: هم اکنون ۴۴۸ روستا با جمعیت ۵۸ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده ایم و پیش بینی افزایش اعتبارات برای آبرسانی به این مناطق را داریم.

 او بیان کرد: طی قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قرار بر این شد با اختصاص  ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۵۰۲ روستا  تا پایان سال ۱۴۰۴  برای کل این روستا‌ها آبرسانی پایدار انجام دهیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.