سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر:

عزاداری سنتی بوشهری دستخوش تغییرات در سبک‌های نوین نشود

امام جمعه بوشهر گفت: مردم این استان در ماه‌های محرم و صفر دارای رسم و آئین خاص خود هستند و عزاداری سنتی بوشهری نباید دستخوش تغییرات در مدل‌های جدید و سبک‌های نوین شود.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر گفت: فرهنگ عزاداری مردم استان بوشهر در ماه محرم منحصربه‌فرد و برای همه مردم در اقصی نقاط جهان شناخته شده است.

وی افزود: با توجه به تاریخ ماندگار و باشکوه عزاداری مردم استان بوشهر در برگزاری مراسم دهه نخست ماه محرم، نیاز است آثاری که در زمینه سینه‌زنی، مرثیه‌خوانی، مقتل‌خوانی، مرثیه‌سرایی و مولودی خلق شده، جمع‌آوری و کتابخانه تخصصی عزاداری مردم بوشهر راه‌اندازی شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: مردم این استان در ماه‌های محرم و صفر دارای رسم و آئین خاص خود هستند و عزاداری سنتی بوشهری نباید دستخوش تغییرات در مدل‌های جدید و سبک‌های نوین شود.

صفایی‌بوشهری ادامه داد: یکی از ضعف‌ها و مشکلات استان بوشهر در زمینه تاریخ استان را می‌توان به نگارش‌نکردن تاریخ شخصیت و علمای استان بوشهر در زمینه مرثیه‌سرایی، مولودی‌خوانی، خواندن مقتل، سینه‌زنی و دیگر عرصه‌های عزاداری خاندان پیامبر مربوط دانست.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال اخیر اقدامات مهمی انجام شده، ولی پژوهشگران و محققان باید تلاش بیشتری انجام دهند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با تأکید بر حفظ روحیه وحدت و اتحاد در آئین برنامه‌های عزاداری ماه محرم افزود: دشمنان بر روی جوانان و نوجوانان در تحقق اهداف خود برنامه‌ریزی کرده‌اند که توجه به این قشر در عرصه‌های فرهنگی و عزاداری ایام ماه محرم یک ضرورت است.

وی پیشنهاد داد: تشکیل هیات‌های مذهبی کودکان و نوجوان و به خصوص برای دختران در دستور کار قرار بگیرد.

برچسب ها: عزاداری ، ماه محرم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.