سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکیه معاون‌الملک نمادی از یکی شدن هنر و مذهب در دوران تاریخ

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت : تکیه معاون الملک یکی از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی مذهبی در کرمانشاه باقیمانده از دوران قاجار است که ماجرای ساخت آن به سال ۱۲۸۲ خورشیدی باز می‌گردد.

فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت : اثر تاریخی تکیه معاون‌الملک در تاریخ دهم آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۹۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه تکیه معاون‌الملک نمادی از یکی شدن هنر و مذهب در دوران تاریخ است، گفت: این بنا که قدمتی ۱۲۰ ساله دارد در بافت قدیمی شهر کرمانشاه در محلهٔ آبشوران قدیم و در خیابان حداد عادل واقع شده است.

فرمانی افزود: معماری بی‌نظیر تکیه معاون‌الملک در سه بخش حسینیه، زینبیه و عباسیه تجلی پیدا کرده و بانی آن مرحوم حسن خان معاون‌الملک با گردآوری هنرمندان سرآمد آن زمان همچون حسین نقاش تهرانی، استاد محمد بنا، حسن تهرانی و حسین کاشی‌پز تهرانی مینا، اقدام به ساخت بنا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه تصریح کرد: کاشی‌کاری‌های تکیه معاون‌الملک یکی از عمده دلایل شهرت این بنای بی‌نظیر بوده و کاشی‌های زیبای این مجموعه جلوه‌ای بی‌مانند از پیوند معماری و کاشی‌کاری است .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.