سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مزارع پرورش میگوی خوزستان عاری از بیماری AHPND

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت:تا کنون با انجام مراقبت‌های شبانه روزی کارشناسان اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خوزستان در مراکز تکثیر و پرورش میگو خوزستان عامل بیماری AHPND ردیابی نشده است.

ناصر عسکری فرد گفت: تا کنون با انجام مراقبت‌های فعال شبانه روزی کارشناسان اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خوزستان در مراکز تکثیر و پرورش میگو خوزستان عامل بیماری AHPND ردیابی نشده است.

او می‌گوید: امیدواریم پرورش دهندگان اصول بهداشتی و امنیت زیستی را در مزارع خود رعایت کرده و ریسک خطر بروز هرگونه بیماری را کاهش دهند.

عسکری فرد گفت: در این زمینه در طول آغاز تکثیر و پرورش فصل زراعی ۱۴۰۲ تعداد ۲۳۰ مورد آزمایش PCR از مراکز تکثیر و پرورش میگو در خصوص ردیابی بیماری تحت پایش و مراقبت فعال میگو انجام شده است که خوشبختانه تاکنون موردی مثبت گزارش نگردیده است.

به گفته او کارشناسان اداره کل دامپزشکی خوزستان در فصل تکثیر و پرورش در تمام مراحل تا پایان برداشت میگو با اعمال نظارت‌های بهداشتی به شکل مستمر و حضور موثر تضمین کننده سلامت محصولات تولیدی هستند و در این راستا ۳۸۰ مورد بازدید از مزارع چوئبده توسط کارشناسان دامپزشکی استان تا کنون صورت پذیرفته است.

بیماری AHNPD یک بیماری باکتریایی ناشی از ویبریو پاراهمولیتیکوس است که بیشتر یک مسمومیت بوده تا عفونت و یک بیماری مدیریتی است.

با توجه به اینکه این باکتری بطور طبیعی در آب‌های شور وجود دارد و در شرایط مساعد، می‌تواند به شدت تکثیر و طغیان نماید و با تولید سم باعث نکروز هپاتو پانکراس میگو شده و می‌تواند تلفات ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی در میگو ایجاد نماید لذا رعایت نکات دقیق مدیریتی و کاهش استرس و تراکم ذخیره سازی در کنترل بروز بیماری حائز اهمیت است‌.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.