سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جای یک موسیقی فاخر و مناسب اربعین خالی است

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین گفت: جای یک موسیقی فاخر و اصیل برای پیاده روی عظیم و سالانه اربعین در کشور خالی است و باید این نیاز با همت هنرمندان و عاشقان امام حسین (ع) هر چه زودتر برطرف شود.

حجت الاسلام و المسلمین «حمید احمدی» امروز یکشنبه در نشست اعضای کمیته فرهنگی اربعین در بعثه مقام معظم رهبری گفت: راهپیمایی اربعین که هر ساله میلیون‌ها تن از عاشقان امام حسین (ع) و حماسه کربلا از ایران و جهان در آن شرکت می‌کنند، از ابعاد مختلف هنری حائز اهمیت و تبیین است و هنر موسیقی نیز باید به مسئولیت و رسالت خود در این حوزه عمل کند.

وی تصریح کرد: اگرچه قرن‌ها است اهل هنر از جمله شاعران، نویسندگان، مداحان و هنرمندان رشته‌های مختلف از جمله موسیقی برای تبیین و ترویج حماسه عاشورا تلاش می‌کنند، اما عظمت پیاده روی اربعین می‌طلبد که موسیقی فاخر و متناسب با شان آن نیز خلق شود.

رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین گفت: علاوه بر موسیقیدانان، هنرمندان دیگر حوزه‌ها از جمله فیلم و مستند و خبرنگاران نیز بایستی به تبیین ابعاد مختلف پیاده روی اربعین و جهانی شدن این رویداد کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی تصریح کرد: وقتی پدیده‌ای با این عظمت و ویژگی‌های بی نظیر تحت عنوان «پیاده روی اربعین» خلق شده است و هر ساله میلیون‌ها نفر از زائران کشور‌های مختلف را به سوی خود می‌کشاند، باید همه دنیا از آن آگاه شوند و آن را بخوبی بشناسند.

وی از همه مردم و رسانه‌ها خواست برای تبیین و ترویج این رویداد بزرگ در سطح دنیا تلاش کنند.

رییس کمیته فرهنگی ستاد اربعین گفت: «متاسفانه، بسیاری از برنامه‌های ما در این حوزه در مقیاس بین المللی تعریف نشده و برخی دیدگاهها، حتی ملی هم نیست بلکه در سطح محلی و منطقه‌ای و قومی و قبیله‌ای است.»

وی افزود: همه باید کمک کنیم اینگونه مسائل برطرف شود و همه اقدامات و برنامه‌ها در حوزه اربعین با هدف تولید ادبیات فاخر و در شان این حرکت بزرگ و نورانی به اجرا درآید.

حجت الاسلام و المسلمین احمدی گفت: ظرفیت‌های اربعین باید با کمک نخبگان، اساتید دانشگاه‌ها و هنرمندان کشف شود و این ظرفیت‌ها و زیبایی‌ها به بهترین شکل ممکن به همگان معرفی گردد.

وی یادآور شد: بطور طبیعی، این حرکت بزرگ که زائرانی از کشور‌های مختلف نیز در آن حضور می‌یابند، ممکن است با آسیب‌ها و مشکلاتی همراه باشد، اما ما نباید اجازه دهیم این نقایص و کاستی‌ها بر ظرفیت‌های فراوان این رویداد عظیم سایه بیافکند.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین در این زمینه بر لزوم تقویت ارتباطات و همکاری‌ها میان دانشگاه‌های ایران و عراق تاکید کرد.

وی گفت: «در حال حاضر، نیاز به فهم و درک بیشتر یکدیگر از سوی دانشگاه‌های ایران و عراق بشدت احساس می‌شود و دو طرف باید ظرفیت‌های یکدیگر را بدرستی بشناسند.»

حجت الاسلام و المسلمین احمدی همچنین از برنامه ریزی برای حمایت از رساله‌های دانشگاهی و پایان نامه‌های دانشجویی در حوزه اربعین خبر داد و گفت که تاکنون بیش از ۳۴۰ موضوع در این حوزه استخراج شده است و وزارت علوم از رساله‌ها و پایان نامه‌های مرتبط حمایت خواهد کرد.

آقای «حمیدرضا محمدی» معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت نیز در این نشست از حماسه کربلا و اربعین حسینی به عنوان «اقیانوسی از معارف» نام برد و تاکید کرد: کمیته‌های ۱۸ گانه ستاد اربعین با هدف کمک به تامین آسایش و آرامش زائران ایجاد شده است تا آن‌ها بتوانند از این رویداد، بهره معنوی لازم را ببرند.

وی گفت: کار ثبت نام زائران پیاده روی اربعین طبق برنامه از اول محرم – چهارشنبه هفته جاری- از طریق سامانه «سماح» سازمان حج و زیارت آغاز خواهد شد و از طریق آن، آموزش و اطلاع رسانی لازم به زائران صورت خواهد گرفت.

معاون امور عتبات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: سامانه سماح در سال جاری با هدف افزایش امکانات و ارتقای ظرفیت‌ها نسبت به سال‌های گذشته تغییرات جدی داشته است و انتظار داریم با فعالیت آن، مدیریت بهتری در زمینه ورود و خروج زائران و ارائه خدمات در این ایام داشته باشیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۵:۰۵ ۲۶ تير ۱۴۰۲
رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین گفت: جای یک موسیقی فاخر و اصیل برای پیاده روی عظیم و سالانه اربعین در کشور خالی است و باید این نیاز با همت هنرمندان و عاشقان امام حسین (ع) هر چه زودتر برطرف شود.
ناشناس
۰۴:۵۸ ۲۶ تير ۱۴۰۲
دقیقا موافقم