سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گردش مالی لوازم خانگی به ۶.۵ میلیارد دلار می رسد

رئیس انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه حجم بازار داخلی لوازم خانگی ۶.۵ میلیارد دلار است، گفت: عمق ساخت داخل لوازم خانگی ۶۵ تا ۷۰ درصد است.

آقای عباس هاشمی امروز در نشست خبری با بیان اینکه با توجه به اینکه سیاست خروج از اقتصاد نفتی و تک‌محصولی است قطعاً حمایت از صنعت و توسعه پایدار آن صنعت اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: سهم کل صنعت از gdp کشور ۱۳ درصد است، در حالیکه سهم مالیاتی که صنعت می‌پردازد ۶۸ درصد از کل مالیات کشور است.

رئیس انجمن لوازم خانگی ایران افزود: اصولاً یک توسعه متوازن زمانی رخ می‌دهد که نسبت سهم از gdp با نسبت مالیاتی که می‌پردازد هم‌خوانی داشته باشد.

او ادامه داد: این موضوع منجر به کوچک‌تر شدن صنعت و نحیف‌تر شدن ارزش افزوده می‌شود و در بلند مدت سیگنال مثبتی برای سرمایه گذاری نیست.

هاشمی گفت: رتبه ایران در شاخص کسب و کار، حکمرانی مطلوب، رشد سرمایه گذاری‌های مولد و … مشخص است. الان در هیچ کدام از این شاخص‌ها جایگاه ایران مطلوب نیست. باید آسیب‌شناسی کرد و در بخش حکمرانی برای بهبود این شاخص‌ها هدف تعیین کنیم. در پایان اگر طبق سنجش نهاد‌های بین‌المللی ارتقا یافتیم می‌توان گفت پیشرفت کردیم. کلی‌گویی هیچ سودی ندارد.

او افزود: برنامه‌های چندساله برای توسعه داریم باید بررسی کنیم چند درصد از برنامه‌ها تحقق یافته و علل عدم تحقق را آسیب‌شناسی کنیم؛ به عنوان نمونه طبق اعلام مرکز پژوهش‌ها میزان عملیاتی شدن برنامه ششم توسعه ۲۷ درصد بوده است.

هاشمی گفت: رشد اقتصادی کشور در برنامه هفتم ۸ درصد و رشد بخش صنعت ۸.۵ درصد پیش‌بینی شده است. برای رشد ۸ درصدی الزاماتی نیاز داریم که باید محیا کنیم.

رئیس انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه هم اکنون تحریم‌ها، شرایط اقتصادی کشور، دسترسی به ارز و … تبدیل به موانعی برای سینوسی شدن صادرات شده است، گفت: از جمله این الزامات صادرات پایدار در بخش صنعت است. در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهوری داشتیم این موضوع را اعلام کردیم و آقای مخبر نیز خواستار تهیه یک پروپزال در این خصوص شد.

او در ادامه افزود: در دنیا تولید لوازم خانگی با معیار "دوستدار محیط زیست"، "هوشمندسازی"، "کم‌مصرف"، "ساده‌سازی" و … انجام می‌شود تا مصرف انرژی بهینه شود. در ایران نیز باید این مقوله مورد توجه قرار گیرد.

این مقام صنفی گفت: اندازه بازار لوازم خانگی ۵۹۰ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۳۶۰ میلیارد دلار مربوط به لوازم خانگی بزرگ می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها اندازه بازار این محصول تا سال ۲۰۲۶ معادل ۸۰۰ میلیارد دلار می‌شود؛ بنابراین باید برای افزایش سهم ایران از این بازار تلاش کنیم.

هاشمی افزود: گردش مالی بازار داخلی هم با توجه به تکثر محصولات حدود ۶.۵ میلیارد دلار است که از این میزان ۲.۵ میلیارد دلار مربوط به لوازم خانگی بزرگ می‌شود.

این مقام مسئول به لزوم ارتقای کیفی و رقابتی کردن لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: در برخی از رشته‌ها مزیت نسبی بالایی داریم و در برخی پایین است که طبق این مزیت‌ها باید سیاست‌گذاری شود.

او تاکید کرد: باید به صورت سیستماتیک به زنجیره ارزش و تأمین جهانی متصل شویم. نمی‌توان با عدم تعامل یا تعاملات محدود به اهداف بزرگ رسید. باید تغییراتی در روابط اعمال شود.

رئیس انجمن لوازم خانگی ایران همچنین با بیان اینکه حمایت‌های شفاف و روشنی از بخش دانش بنیان نشده است، گفت: سهم بخش تحقیق و توسعه در صنایع مولد پایین است و باید این سهم توسعه یابد.

او با اشاره به اینکه عمق ساخت داخل باید افزایش یابد، گفت: قطعه سازی در ۵ سال اخیر توفیقات خوبی کسب کرده و صادرات خوبی به کشور‌هایی همچون ترکیه داشته است. بهتر است بخش قطعه سازی را وارد زنجیره جهانی کنیم.

هاشمی گفت: عمق ساخت داخل میانگین ۶۵  تا ۷۰ درصد است. میزان ارزبری هم بستگی به میزان تولید دارد که می‌توان گفت به صورت میانگین ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.