سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تامین ۱۲۰۰ مگاوات برق از نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس صنایع

مدیرعامل توانیر گفت: در تولید برق پراکنده صنایع ۱۸۰۰ مگاوات سایت مطالعه شده داریم و تاکنون ۱۲۰۰ مگاوات تامین برق از این طریق داشته ایم.

کردی مدیرعامل توانیر در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد:

صنعت برق کشور در چه وضعیتی قرار دارد؟

کردی: در حال حاضر گنبد گرمایی در غرب آسیا حاکم است و در مناطق مختلف کشور شاهد افزایش مصرف برق به دلیل گرمای هوا هستیم. با هر یک درجه حرارت،  ۱۸۰۰ مگاوات به مصرف برق افزوده می شود. هفته گذشته رکورد‌های بالایی در مصرف برق داشتیم و بالاترین رکورد به ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید. سال گذشته بالاترین رکورد  ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود و امسال ۴.۳ درصدی رشد رکورد مصرف را داشته ایم. مصرف ۲۴ هزار مگاوات برق مربوط به ادوات سرمایشی است.

عبور از اوج مصرف ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات بدون ایجاد محدودیت برای مردم در مصرف، موفقیتی برای صنعت برق محسوب می‌شود.

وضعیت پاداش صرفه جویی مصرف برق چطور است؟

کردی: از سال گذشته بحث پاداش مدیریت مصرف و صرفه جویی را داشتیم امسال گسترش بسیار زیادی نسبت به سال قبل دارد. ۳۵ درصد کل قبوض برق مشمول پاداش صرفه جویی شده اند. صرفه جویی هر مگاوات برق ۲ هزار تومان پاداش دارد در حالی که هر مگاوات برق را ۱۳۰ تومان به مردم می‌فروشیم.
مردم با صرفه جویی به ما کمک می‌کنند  تا سرمایه گذاری کمتری در ساخت نیروگاه کنیم و ما هم سود آن را به مردم می دهیم.

۴۹ درصد برق را در ایام پیک مصرف، بخش خانگی مصرف می‌کند. با راهکار‌های ساده اگر ۱۰ درصد صرفه جویی در این بخش داشته باشیم ۳ هزار مگاوات  برق صرفه جویی می‌شود. اگر مردم همراهی کنند مشکلی برای تامین برق نخواهیم داشت.

۳۵ درصد مشترکان ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی گرفته اند. سال گذشته در بخش خانگی شاهد کاهش مصرف بودیم امسال هم رشد مصرف متوقف شده است امیدواریم این روند نزولی هم بشود.

۹۸ درصد از مشترکان زیر ۲.۵ برابر الگو، مصرف می‌کنند، این مشترکان مشمول پاداش می‌شوند.

پارسال فقط مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کردند مشمول پاداش می‌شدند، اما امسال مشترکانی که زیر ۲.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند اگر مصرف خود را نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش دهند مشمول پاداش می‌شوند.

تامین برق صنایع  به چه صورتی است؟

کردی: در حوزه صنایع شرایط فرق دارد. رشد مصرف در حوزه صنایع به معنای رشد تولید است. مدیریت مصرف در بخش صنعتی معنای کاهش تولید را ندارد.

در خصوص  آمار مصارف صنایع، صنعت فولاد در دوره مدیریت مصرف از ۱۵ خرداد به بعد  ۲۲.۳ درصد رشد مصرف داشته است. رشد مصرف صنعت سیمان ۱۱.۹ درصد، فلزات ۱۳ درصد و در مجموع رشد مصرف مشترکان صنعتی ۱۶.۲ درصد بوده است. در راستای تحقق شعار سال و حمایت از بخش تولید با برنامه ریزی مناسب سعی داریم در ادامه این ارقام را حفظ کنیم.

برق تولیدی از نیروگاه های صنایع به کجا رسید؟

کردی: برق تولیدی صنایع را به دو صورت داریم. مورد نخست  مولدهایی است که صنایع از قبل داشتند. در دوره اوج توانستیم ۸۰۰ مگاوت از این مولد‌ها برق تامین کنیم . مورد دیگر  تولید پراکنده برق است که مربوط به نیروگاه های کوچک مقیاسی می شود که کمتر از ۲۵ مگاوات تولید دارند  از این بخش ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات توانسیم برق بگیریم.

اگر واحدهای صنعتی در این بخش سرمایه گذاری کنند می‌تواند به ما فروش داشته باشند. وزارت نیرو با قوت در این بخش کار کرده و مشوق‌هایی هم داشته و تفاهماتی با صنایع داشتیم.

در تولید برق پراکنده صنایع ۱۸۰۰ مگاوات سایت مطالعه شده داریم  که تاکنون ۱۲۰۰ مگاوات تامین برق از این طریق داشته ایم و تا سال آینده به ۱۸۰۰ مگاوات می رسد. این رقم به راحتی می‌تواند تا ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات هم برسد.

 

برچسب ها: مصرف برق ، برق صنایع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.