سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آخرین وضعیت مجوز صیادان به کجا رسید؟

مدیرکل بندر شهید رجایی گفت: اکنون بیش از دو هزار و هفتصد شناور پرونده تشکیل شده است و برای ۲۱۳ فروند بازرسی انجام شده است.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت  مجوز صیادان با حضور عباس نژاد مدیرکل بندر شهید رجایی ، سیاح مدیر مرکز ملی درگاه مجوزها و رضیانی صیاد محلی بحث و بررسی شد.

سوال: آخرین خبر از  مجوز قایق های صیادی  چیست ؟

عباس نژاد: در حال حاضر بیش از دو هزار و هفتصد شناور پرونده تشکیل شده است و تاکنون دویست و سیزده فروند بازرسی انجام شده است. حدود هشت هزار فروند مجوز گرفتند. هنوز هیچ قایقی تایید فنی نشده است. قایق باید مطابق آن ایمنی باشد. تمام مراحل را اگر داشته باشد صدور گواهینامه کاری ندارد و دو سه روزه کار آن انجام می شود. ما به همه قایق ها مشکلات  آنها را اعلام کردیم. تمام موتورهای قایق ها دو زمانه است و چهار زمانه نیست. در سال ۹۸ در خواستی انجام شد که با توجه به بند چهار آیین نامه که وزارت صمت موظف بود اقدامات لازم را در قایق های صیادی و تفریحی به عمل بیاورد و انجام نشده است ما سه سال تمدید انجام می دهیم. در برگ ده سال گذشته ما درخواست می کنیم که دوباره تمدید شود که ما پروسه ثبت را کامل کنیم و ما اکنون هیچ تایید نامه و تمدیدی نداریم.

درگاه ملی مجوز ها مربوط به مجوز ها می شود و این گواهی نامه است ما در زمانی چندین جلسه داشتیم و در انتها ما مبایعه نامه ای داریم که به ما اعلام شد که این موضوع مشمول درگاه ملی مجوز ها نمیشود و از لیست خارج کردند. آخرین سوالی که من استانداری کردم متوجه شدم که این پروسه دو سال بوده است. 

سوال: اگر تمام مدارک را داشته باشد و مشکلی نداشته باشد چند قایق را تایید کردید؟

عباس نژاد: بنده گواهی نامه می دهیم و مجوزی به شناور نمی‌دهم. 

سوال: نظر شما در این خصوص چیست و چه مشکلاتی دارید ؟

رضیانی صیاد محلی: ما به اداره بندر رفتیم و گفتند که شناورتان را باید بیمه کنید و ما را بیمه عشایری کردیم و از ما بعد خواستند که کارت ناخدایی بیاورید. کاش از اول به ما می‌گفتند که چه مدارکی لازم است همین کارت ناخدایی باید کلاس ها را شرکت کرد و کارت را دریافت کرد و این کار چند هفته طول می‌کشد. شیلات گفت که باید از اداره بنادر این کار را پیگیری کنید.  

عباس نژاد: بیمه به ما ارتباطی ندارد. ما با استانداری هماهنگ کردیم و قرار است در دفتر ثبت ما کار انجام شود. باید از آنها  بپرسیدید که قایق آنها بازرسی شده است یا خیر و عیب قایق آنها به ایشان گفته شده است یا خیر. 

سوال: نقش درگاه ملی مجوزها در این بخش چیست؟

سیاح: مرجع تشخیص این که این مجوز هست یا نه هیئت مقررات زدایی است. ما نمی توانیم که قانون را نقض کنیم قانون می‌گوید که هر سندی که برای شروع یک کار لازم است مجوز است. مجوز خرید و فروش شده است و رشوه در کار بوده است و خواهش می کنم که گزارش تهیه کنید. صیاد ها اجازه نداشتند که صید کنند و این حکومت شیلات بوده است. شیلات گفته است که ماهی کم است و در بقیه کشور ها از صیاد ها پول می‌گیرند و بچه ماهی تولید میکنند و به طور قانونی صیاد ها صیدشان را انجام میدهند. شیلات این کار را انجام نداد. ما متوجه شدیم که یک پیش مجوزی به نام شناگر وجود داشته است. ما خواهش می کنیم که مجوز صیادی را هفت روزه صادر کنید و حتما خدماتشان غیر حضوری باشد. و اگر حضوری باشد تخلف است. 

عباس نژاد: از بازرسی های انجام شده صد و هفتاد شناور مشکلی نداشته اند. من نمیتوانم خلاف قانون عمل کنم. کار های ما خیلی حضوری نیست. فرآیند کند نیست. ما به صیاد ها پیامک دادیم و اعلام کردیم. ما یک جایی داریم به نام تعاونی های صیادان که مجار هستند و اطلاع رسانی انجام شده است.برای بسته شدن پرونده کار کن نمیتوانم زمان مشخصی اعلام کنم. صیادان باید فرم را پر کنند. 

من به همه ی صیادان پیام هم بدهم باز هم نمیتوانم زمان دقیقی را اعلام کنم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.