تاکنون آثار نمایشی متعددی پیرامون شهدا و عملکردهای آنها در قالب پویانمایی به تولید رسیده اند، اما در این میان آنچه که دست نخورده باقی مانده سوژهی بکری همچون موضوع مجموعه انیمیشن «چشمان بیدار» است که به همت مرکز پویانمایی صبا و کارگردانی و نویسندگی امیر کساوندی میکوشد تا اینار از زاویه دیگری به شهدا نگاه کند.
در واقع این مجموعه این بار سراغ شهدایی رفته که از آنها به عنوان راویان و سفیران خبر و تصویر یاد میشود. «چشمان بیدار» دست بر روی سوژهای از دفاع مقدس، شجاعت و ایثار گذاشته که مغفول مانده است. این مجموعه ادای احترام به مقام شامخ شهدای رسانه در دوران جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم است که این روزها مرحله تولید را سپری میکند.
امیر کساوندی کارگردان مجموعه انیمیشن «چشمان بیدار» پیرامون ایده این مجموعه گفت: این دغدغه که نسل جوان ما راویان حقایق و وقایع دفاع مقدس و انتقال دهنده گان آن به نسلهای حاضر و آینده را نمیشناسند، سال هاست که ذهنم را به خود معطوف کرده، اما هیچ گاه این ذهنیت در من ایجاد نشد که پیرامون آن عملکردی داشته باشم، تا این که چند وقت پیش زمانی که در پارک حوالی منزل قدم میزدم چشمانم به تندیسی افتاد که در آن پارک نصب شده بود. دیدن آن تندیس به گونهای تداعی گر دغدغهای شد که سالهای مدیدی بود که در ذهنم جا خوش کرده بود، در واقع همان جا بود که جرقه طرح اولیه مجموعه «چشمان بیدار» در ذهنم زده شد و تصمیم گرفتم تا این دغدغه بالقوه را در بستر مجموعهای نمایشی در قالب پویانمایی، به صورت حالت بالفعل درآورم.
او در پاسخ به این سوال که تولید مجموعه انیمیشن «چشمان بیدار» مسیر قهرمان پردازی را طی خواهد کرد یا با نگاه روایی از عملکرد و زندگی شهدای رسانه به تولید خواهید رسید افزود: در تولید این مجموعه سعی خواهم کرد تا مخاطب را با برخی شخصیتهای شهید عرصه رسانه و حال و هوای زمان جنگ همراه کنم. به طور کل بخشی از ماجراهای «چشمان بیدار» به گذشته شخصیتی، اخلاقی و شیوه رفتاری این شهدا خواهد پرداخت. همچنین بخش دیگری از داستان این مجموعه ترسیم گر علل حضور و فعالیت این شهدا در جنگ است که تلاش شده این مباحث را به صورت روان به مخاطب ارائه دهیم. ناگفته نماند که، به تصویر کشیدن موضوعاتی همچون تاکید بر شجاعت و از خود گذشتگی شهدای رسانه در تهیه گزارش از مناطق عملیاتی و نحوه شهادت آنها نیز از دیگر بخشهای «چشمان بیدار» خواهد بود.
کساوندی که تولید انیمیشن هایی، چون «پلاک» و «۱۹قدم تا خدا» را در کارنامه هنری خود ثبت کرده ادامه داد: شاخصترین شخصیتهایی که «چشمان بیدار» به آنها خواهد پرداخت، شهدایی از عرصه رسانه هستند که از آنها ضمن منابع تصویری، مستندات مکفی نیز ثبت و ضبط شده است، البته در این پرداختها به تقدم و تاخر تاریخی روایتها و شهادتها نیز توجه خواهد شد. مصور نمودن عملکرد شخصیتی و چگونگی شهادت "رسول مصطفائی" اولین خبرنگار شهید رسانه ملی که همزمان با اشغال خرمشهر در ۱۷ آذرماه سال ۱۳۵۹ به درجه شهادت نائل آمد، نمونه بارز شخصیتهایِ داستان «چشمان بیدار» است.
کارگردان و نویسنده مجموعه انیمیشن «چشمان بیدار» در ارتباط با چالشهای سختافزاری و نرمافزاری تولید این پویانمایی گفت: مهمترین چالشی که با آن روبرو خواهیم بود، ساخت مدل شخصیتها است؛ چرا که ساخت آنها باید به گونهای باشد که بیشترین شباهت را به لحاظ چهره با شهدا داشته باشند، همچنین ساخت فضاهایی، منطبق بر حوادث مربوط به شخصیتهای شهدا از دیگر چالشهای موجود در مسیر تولید این مجموعه است که مرتفع نمودن آنها مستلزم دقت و ظرافت توأم با علاقمندی به ژانر دفاع مقدس است. خبرنگار شهید "غلامرضا رهبر" یکی دیگر از شخصیتهایی است که در «چشمان بیدار» به او پرداخته میشود.
کساوندی اظهار کرد: در این مجموعه قهرمانان از جنس رئال هستند، به تعبیر دیگر، همه شخصیتها برپایه واقعیت بنا شده اند و از آنجا که راوی هیچ چیزی جز حقایق نیستند به راحتی بر باور مخاطب خواهند نشست.
وی افزود: محتوای این مجموعه در بستر نگاه به شهدای رسانه در دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم شکل گرفته است مانند شهید "غلامرضا رهبر" که در دوران ۸ سال دفاع مقدس به درجه شهادت نائل شد و یا شهید "محسن خزایی" که حین تهیه گزارش از منطقه عملیاتی حلب به شهادت رسید.
او ادامه داد: در این مجموعه، برای مخاطبانی از جنگ، خواهیم گفت که اطلاعاتی در این زمینه ندارند، از این رو برای آن که بتوانیم در تفهیم این موضوع گامهای موثری برداریم نیاز است در وهله اول، سطح آگاهیهای خود را از جنگ، به عنوان سازنده این مجموعه، افزایش دهیم تا بتوانیم در مسیر ترسیم ارزشها راسختر و موفقتر قدم برداریم.
کساوندی با بیان اینکه برای ساخت مدل شخصیتهای «چشمان بیدار» از ابزار هوش مصنوعی بهره گرفته ایم خاطرنشان کرد: تاکید بر ادامه روند تولیدات نمایشی در حوزه شهدا در راستای نشر فرهنگهای ارزشی، توجه به تامین هزینههای تولیدات پویانمایی، که بدلیل تاثیرات تورم اقتصادی هرساله مشکل آفرین خواهند بود، در کنار جذب صاحبان سرمایه به جهت حمایت از تولیدات انیمیشن از جمله عوامل مهمی هستند که میتوانند زمینه ساز بستری مناسب برای ایجاد تنوع در تولید پویانمایی باشند، البته مرکز پویانمایی صبا نیز به نوبه خود تا کنون کارنامه درخشانی را در حوزه حمایت و تولید از پویانماییهای فاخر وماندگار را رقم زده است.
گفتنی است این مجموعه به همت مرکز پویانمایی صبا در ۸ قسمت ۲۰ دقیقهای با تکنیک ۳بعدی در حال تولید است.