سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار کرمان:

انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود به کرمان، منتفی است

فداکار گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود به شمال استان کرمان، منتفی است و بنا نیست این آب به شمال کرمان منتقل شود.

محمدمهدی فداکار روز شنبه در هشتاد و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی کرمان، گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود (سد صفارود شهرستان رابُر) به شمال استان کرمان منتفی است و بنا نیست این آب به شمال کرمان منتقل شود. 

 او افزود: آب مورد نیاز شهر‌های کرمان و رفسنجان از خط صنعت تامین می‌شود.

استاندار کرمان بیان داشت: زمانی از انتقال آب سرشاخه‌های هلیل رود به شمال استان کرمان صحبت می‌شود؛ همه دعوا سر این موضوع است که آب کم است و استفاده بهینه از آن نداریم.

او تصریح کرد: روزی بارندگی زیاد بود و آب هلیل رود، جازموریان را سیراب می‌کرد؛ اما امروز بارندگی به شدت کم شده و آب محدود  موجود نیز در پشت سد‌ها رفته است.

فداکار گفت: اصل بر این است که آب کشاورزی با وجود چند هزار چاه غیرمجاز در جنوب استان کرمان اصلاح شود و سطح زیر کشت موجود را با مصرف بهینه آب حفظ کنیم.

او بیان کرد: ما به هزار و یک دلیل باید به سمت کشاورزی مدرن برویم که کار دشواری است، کشاورزی غرق‌آبی پسته باید تغییر یابد و این موضوع گریز ناپذیر است.

فداکار افزود: زمانی به سمت کشاورزی مدرن برویم، تولیدات ما در کمیت و کیفیت، ارتقا خواهد یافت و این موضوع هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

او با بیان اینکه با کشاورزی سنتی؛ حتی خاک را نابود می‌کنیم،  تصریح کرد: بخش‌های زیادی از خاک را نابود کردیم. امکان انتقال ماده ۲۷ و ۲۸ قانون اراضی که محدودیت ایجاد کرده در برنامه هفتم توسعه وجود دارد و تصویت این موضوع برای استان کرمان در حد معجزه خواهد بود.

استاندار کرمان با اشاره به خسارت زیاد قطعی برق صنعت و کشاورزی گفت: کشاورزان، باید با ایجاد پنل‌های خورشیدی در مزارع و باغات خود، جلودار تامین انرژی باشند و پای کار بیایند تا این مشکل رفع شود.

او ادامه داد: برای این موضوع با یک شرکت مذاکره می‌کنیم تا نصب پنل‌های خورشیدی به صورت اقساطی و یا پرداخت در زمان برداشت محصول انجام گیرد.

فداکار با تاکید بر اینکه پسته داران باید از پنل‌های خورشیدی استفاده کنند، گفت: این کار علاوه بر تولید برق پایدار، هزینه‌های انرژی کشاورزان را جبران می‌کند و امسال وضعیت برداشت پسته به غیر از مناطق خاصی، بسیار خوب است؛ بنابراین کشاورزان برای تامین برق خود توانمند پای کار بیایند و هزینه برق را با نصب پنل‌های خورشیدی حذف کنند و این کار باید ادامه یابد.

او با بیان اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها به دلیل تامین آب کشاورزان بود، گفت: امسال پس از چند سال، محصول پسته آسیب ندیده است.

هلیل رود از کوهستان‌های شهرستان رابر سرچشمه می‌گیرد و این آب در گذشته از طریق هلیل رود به تالاب جازموریان و جنوب استان کرمان وارد می‌شده است.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.