سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنجال و اتهام نقض سقف قرارداد لیگ برتری‌ها/ درخواست انتشار رسمی مبلغ قرارداد بدون نگاه رنگی

در شرایطی که قانون سقف قرارداد برای فصل بیست‌وسوم لیگ برتر ابلاغ شده است تیم‌های مختلف لیگ برتر مستقیم و غیرمستقیم یکدیگر را به نقض این قانون متهم می‌کنند و آرامش فوتبال و هوادارانش به‌هم می‌ریزد.

 قانون سقف بودجه در فصل بیست‌وسوم به باشگاه‌های لیگ برتری و لیگ یکی ابلاغ شده است. در همین رابطه تیم‌های مدعی لیگ برتری مانند همه تیم‌ها در فصل نقل‌وانتقالات موظف هستند که برای جذب بازیکن جدید یا تمدید قرارداد بازیکنان قبلی، قانون را رعایت کنند.

با این وجود بعد از خرید بازیکنان بزرگ و سرشناس بعضی تیم‌های لیگ برتر یکدیگر را به نقض قانون سقف قرارداد متهم می‌کنند. در این میان، تنور اختلاف‌نظر‌ها میان تیم‌ها و هواداران‌شان با بعضی شایعات فضای مجازی شعله‌ور می‌شود. این شایعات معمولاً حاکی از پرداخت مبلغ‌های نجومی توسط تیم‌های مذکور است. اگر چه این کری‌خوانی‌ها و کد‌های ارسالی معمولاً بدون ذکر نام، منحصر به رنگ و تیم خاصی نیست به ذکر سه نمونه اخیر از این موارد اشاره می‌کنیم:

رضا درویش مدیر عامل باشگاه پس از عقد قرارداد جدید با بیرانوند، درباره تفاوت باشگاه‌ها در رعایت سقف قرارداد اظهار داشت: «به هر حال هر مدیری برای خودش روشی دارد. شاید سطح قرارداد ما پایین باشد، ولی سعی کردیم این سطح برای همه بازیکنان یک سطح باشد. ما نه پشت قرارداد چیزی داریم و نه جای دیگر. ضمن اینکه نه صنعتی هستیم و نه معدنی که جای دیگر چیزی داشته باشیم. ما داخل اتاقک شیشه‌ای هستیم. امیدواریم فدراسیون تمام تلاشش را به کار بگیرد و نظارت بر قوانین باید باشد. اگر بناست همه رعایت کنند هیچ جایی مثل پرسپولیس به نفعش نیست».

علی امیری معاون سابق استقلال که هفته گذشته استعفا کرد، پیش از این درباره انتقال رضا اسدی به سپاهان گفته بود: «با رضا اسدی تمام کرده بودیم، سپاهان ۵۰ میلیارد به او داد و اسدی هم این تیم را انتخاب کرد».

مسعود سعیدی مدیر رسانه‌ای تیم سپاهان هم بدون ذکر نام عملکرد مدیریت پرسپولیس اشاره کرد: «معیار بازیکنان برای حضور در سپاهان اعتبار امضای قرارداد است نه مثل برخی تیم‌های خاص ارقام قرارداد. در فوتبال حرفه‌ای نه پیشنهاد نجومی جواب است نه عددپراکنی ...

کاش به جای پنهان شدن در صندلی عقب خودرو و پناه گرفتن در سایه صدای هوادارنما‌ها به عملکرد مدیریتی خود رجوع می‌کردیم».

در چنین شرایطی که هنوز رقابت تیم‌ها برای لیگ برتر آغاز نشده است اظهارنظر‌هایی از این دست آرامش فضای فوتبال و احساسات پاک هواداران را تهییج می‌کند. اگر بدون نگاه طرفداری و بی‌طرفانه بخواهیم به موضوع بپردازیم یک راه حل روشن و شفاف پیش راه همه تیم‌ها قرار دارد.

فرض اولیه ما بر این است که تمام تیم‌ها مشغول اجرای قانون سقف قرارداد هستند و در سطح اول فوتبال جهان، مبلغ قرارداد بازیکنان به صراحت و رسماً اعلام می‌شود، کاری که نظیر آن در ورزش ایران هم قبلاً اجرا شده است (کمیته ملی المپیک سال گذشته تمامی هزینه‌های خود را رسماً روی سایت خود اطلاع‌رسانی می‌کرد).

در چنین شرایطی علاوه بر اینکه جلوی شایعات مجازی گرفته می‌شود، هر فرد مسئولی برای اظهارنظر احتمالی ناچار به ارائه سند و مدرک است. این موضوع می‌تواند به آرامش فضای فوتبال، بالا بردن تمرکز ورزشکاران و حتی رضایت هواداران و رسانه‌ها کمک کند. با این اوصاف از تیم‌های قانونمدار لیگ برتر انتظار می‌رود اطلاعات قرارداد بازیکنان را رسماً منتشر کنند. در گذشته هر وقت درباره انتشار مبلغ قرارداد بازیکنان صحبت می‌شد آن را مشروط به انتشار قرارداد توسط رقبا می‌کردند. این بار بدون شرط و برای کاهش حواشی و پررنگ کردن متن فوتبال، انتشار شفاف قرارداد‌ها کمکی بزرگ به فوتبال است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۴ تير ۱۴۰۲
ماكه راضي نيستيم ازحق بيت المال به تيم هاي دولتي پول دادن بشه ،چرا اين تيمهارو به بخش خصوصي واگذارنمي كنندتا از بيت المال هزينه نشه؟البته براي دولتيها نفع زيادي داره كه ول كن نيستند.
وجدان بیدار
۰۴:۰۹ ۲۴ تير ۱۴۰۲
ایکاش وجدان بیداری بود و مافیای گردن کلفت فوتبال رو روسیاه میکرد. آقایان خبرنگار مخصوصا باشگاه وزین خبرنگاران جوان ؟! چرا خودتون رو به ندیدن و نشنیدن میزنید ؟! دیگه واضح تر از این مگه میشه مگه هست ؟! پرسپولیس به شدت احتیاج به فوروارد داره و عیسی آل کثیر هم بازیکن خودش هستش که با هواداران هم رابطه خوبی داره ؟! حالا شما بفرمایید برای چی سر از سپاهان درمیاره ؟! دودوتا چهارتا هستش اصلأ پیچیده نیستش ؟! پرسپولیس بابت سقف قرارداد تحت فشار هستش هم سازمان لیگ هم خصوصی سازی هم وزارت ورزش اما به نتیجه نمیرسن یهویی عیسی آل کثیر میره خیلی سریع با سپاهان امضاء میکنه ؟! خوب این یعنی چی ؟! چرا سپاهان فراتر از قانون هستش ؟! چرا نهادهای نظارتی به هیچ عنوان نمیگن اینهمه پول میلیاردی سپاهان از کجا و به کجا ؟! چرا ؟! امیدوارم وجدان های بیدار بیدار باشن
ناشناس
۰۲:۵۳ ۲۴ تير ۱۴۰۲
خود پیروزی عامل فساد هست بعد گیرداده به استقلال و سپاهان که هردو پاک هستند
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۳ تير ۱۴۰۲
همین صنعتی ها چقدر به کارگر حقوق میدن اونم نه به موقع، خود فدراسیون فوتبال و هیت مدیره باشگاها هم رو کنن چقدر میگیرن با تمامی مزایا و امکانات
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۳ تير ۱۴۰۲
تا وقتی قانون رسمی و جدی ای برای مبارزه با پولشویی وجود نداشته باشه، تخلف اتفاق می افته. اگه فوتبالیست مجبور بشه بابت هر چیزی که به دارایی‌های اضافه میشه، جوابگو باشه، هیچ وقت این تخلفات اتفاق نمی افته
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۳ تير ۱۴۰۲
این همه پول از کجا واقعاً از کجا انشاءالله که نگویید تیم های صنعتی که بیشتر ضعف مدیریت دولت را میرساند که مدیران شرکتهای صنعتی مثل مس وفولاد ووووووو به پرسنل خود نسبت به دولت های قبل بیشترین ظلم وستم را در حق پرسنل خود می‌کنند حالا برای باشگاه های فوتبال چنین بذل وبخشش جای شک و شبهه دلرد!!!!!
Mn
۲۲:۳۵ ۲۳ تير ۱۴۰۲
حداقل مثل پرسپولیس استقلال پیشوند مستقیم تو جیب مردم نیست
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۳ تير ۱۴۰۲
هر نوع فساد را اخلاقی .مادی ووو را فقط با شفاف سازی
برطرف میشه و بس
باید شفاف سازی از مجلس .دولت .بخش خصوصی ووو‌ شروع بشه
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۳ تير ۱۴۰۲
میگم آخه چیکار دارن بازیکن چقد گرفته ها؟؟؟؟؟؟ زحمت میکشن حقشونه هر بازیکنی هم ک عملکردش عالی باشه معلومه بیشتر میگیره نوش جونشون باشه الهی
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۳ تير ۱۴۰۲
اتفاقا تنها تیمی که قرار داد رو کرده سپاهان بوده پیام نیازمند سرخابی ها یه دونه رو کنن