سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

۱۸ هزار شبکه بهداشت برای توسعه شبکه کتابخانه‌ها پای کار می‌آیند

اسماعیلی گفت: وزیر بهداشت پیشنهاد کرد که ۱۸ هزار شبکه بهداشت در سراسر کشور در اختیار توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گیرد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پنجاه‌و‌چهارمین نشست هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور که عصر چهارشنبه -۲۱ تیر- با حضور اعضای حقیقی و حقوقی در دفتر وزیر فرهنگ برگزار شد، با تقدیر از خدمات مدیران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارائه خدمات فرهنگی کتاب‌محور به مخاطبان افزود: در عرصه فرهنگی هیچ شبکه‌ای به گستردگی شبکه کتابخانه‌های عمومی نداریم. به همین دلیل کتابخانه را یک فرصت مهم برای شبکه فرهنگی کشور می‌دانیم و نگاه ما بر توسعه کتابخانه‌ها اعم از کتابخانه ثابت و سیار است.

وی ادامه داد: در این دور از سفر‌های استانی رئیس‌جمهور توافقی را برای توسعه و تجهیز مجتمع‌های فرهنگی هنری و کتابخانه‌های عمومی از محل اعتبارات وزارت نفت انجام دادیم.

اسماعیلی ادامه داد: موضوع مهم دیگر که برای نهاد اتفاق افتاد اخذ مجوز خرید خودرو برای کتابخانه سیار است. این امر برای نهاد‌های دولتی ممنوعیت داشت. اما این مشکل را با پیگیری برطرف کردیم.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به جایگاه و نقش خیرین در توسعه شبکه کتابخانه‌ای کشور گفت: می‌توان با اطلاع‌رسانی و تبلیغات، مشارکت‌های مردمی در توسعه و تجهیز کتابخانه را جلب کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود ظرفیت لازم در شورای فرهنگ عمومی برای پیگیری و تحقق مصوبات مورد نیاز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با توجه به احتساب مصوبات شورای فرهنگ عمومی، به عنوان مصوبات شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌توان از آن به عنوان مصوبات مورد نیاز به تصویب در مراجع بالادستی نهاد هم استفاده کرد.

گنجاندن پیشنهاد‌های نهاد در برنامه هفتم توسعه

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این جلسه با تشریح ۳ اقدام مهم انجام شده در ماه‌های اخیر گفت: بهار امسال اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس نهاد با دستور معاون اول محترم رئیس‌جمهور و دبیر محترم هیئت دولت برای بررسی به کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت ارجاع شد. به موازات پیگیری اصلاح قانون تأسیس نهاد در مجلس شورای اسلامی، تصویب اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس، اقدام مهمی است که می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند و نتایج آن قطعاً به نفع مجموعه کتابخانه‌های عمومی خواهد بود.

مهدی رمضانی دومین اقدام مهم این نهاد را اضافه شدن دو پیشنهاد از سوی نهاد کتابخانه‌ها به برنامه هفتم توسعه با همت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد و افزود: در پیشنهاد اول با موضوع توسعه در ۳ بند موضوع زیرساخت، اعضای کتابخانه‌های عمومی و خدمات را مطرح کردیم. پیشنهاد دیگر هم برای توسعه کتابخانه الکترونیک بود. این پیشنهاد در واقع یک مطالبه عمومی است و امیدواریم در کمیسیون و صحن مجلس به تصویب برسد تا شاهد تحولی در این حوزه باشیم.

وی توسعه کتابخانه‌های سیار را ضروری دانست و تاکید کرد: اتفاق دیگری که سابقه نداشت و برای نخستین بار در دستورالعمل اجرایی بودجه قرار گرفت این است که با پیگیری وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه، خرید خودرو برای کتابخانه سیار از شمول ممنوعیت خرید خودرو توسط دستگاه‌ها معاف شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: این مصوبه راه جدیدی را به ویژه برای نیکوکاران باز می‌کند و برای ما در مجموعه مدیریتی نهاد اتفاقات امیدوارکننده‌ای است. امیدواریم به ثمر برسد و مردم از نتایج آن بهره‌مند شوند.

مهدی رمضانی با اشاره به بهره‌برداری از کتابخانه عمومی شهید سپهبد قاسم سلیمانی سهند در بهار امسال گفت: در ادامه این روند امیدواریم امسال حداقل دو کتابخانه مرکزی خرم‌آباد و کتابخانه مرکزی رشت به بهره‌برداری برسد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.