سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی:

ظرفیت جابجایی راه‌آهن خواف –هرات ۶ میلیون تن‌بار در سال است

چمندی گفت: راه آهن خواف – هرات ظرفیت جابجایی ۶ میلیون تن بار را در سال دارد که موجب افزایش صادرات این استان به کشور افغانستان می‌شود.

ابوالفضل چمندی روز سه شنبه در مراسم افتتاح راه آهن خواف- هرات درباره جزئیات این مسیر ریلی گفت: با استفاده از این مسیر، میزان ترانزیت عبوری از کشور ایران به مقصد افغانستان افزایش بسیاری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به آغاز رسمی افتتاح این خط ریلی با حضور مقامات هر ۲ کشور ادامه داد: این ریل و مسیر ترانزیتی آن دسترسی بسیار مناسبی برای صادرکنندگان ایجاد می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با افتتاح این خط صادرکنندگان کشور افغانستان می‌توانند در مسیر برگشت، تولیداتی همچون محصولات کشاورزی، مواد اولیه و پایه که مورد نیاز کارخانه‌های داخل کشور است را به ایران صادر کنند.

چمندی بیان کرد: مرحله دوم این خط ریلی، که در آینده راه اندازی می‌شود به انتقال مسافر اختصاص پیدا می‌کند.

وی گفت: عملیات احداث این خط ریلی پس از تغییر دولت در افغانستان به مدت ۲ سال متوقف و بدون تعمیر و نگهداری رها و تخریب شد که با تلاش بسیار این خط که در ترانزیت کالا و مسافر نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

طرح راهبردی راه‌آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکه‌ای مهم از پازل ارتباطی میان کشور‌های منطقه است که اجرای آن از سال ۱۳۸۶ کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.

طرح راه آهن خواف - هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق به غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است
همچنین افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آب‌های آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌شود.

احداث خط ریلی خواف - هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که طی یکسال گذشته با پیگیری‌های انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری عصر امروز از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.

این اقدام راهبردی و مهم در صنعت حمل ونقل کشور که با حمایت و همراهی مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی و کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان صورت گرفته منجر به یک خط امن دایمی برای حمل بار فعال شده و می‌تواند دسترسی جدیدی را برای تجارت بین دو کشور فراهم کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.