سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای غربالگری آلزایمر برای سالمندان قزوینی

مدیرکل بهزیستی قزوین از اجرای طرح غربالگری آلزایمر ویژه سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال خبر داد و گفت: این طرح برای ۴۰ درصد جامعه هدف استان در حال اجراست. 

علی دهباشی پور مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: با توجه به روند رو به رشد جمعیت سالمندان در کشور و استان قزوین، بیماری آلزایمر رو به افزایش بوده و در همین راستا قزوین به عنوان پایلوت غربالگری آلزایمر انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: این طرح با اهداف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس (زوال عقل)، عوامل خطر ساز، علائم هشدار دهنده، برآورد شیوع دمانس و غربالگری زودهنگام و تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام توانبخشی در افراد تحت ریسک و شناسایی شده در طول طرح انجام می‌گیرد.

دهباشی پور ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان طی سال‌های آتی و رشد شیوع آلزایمر، کاهش هزینه‌های سلامت در افراد کهن سال و اهمیت تشخیص به موقع و سریع آن که منجر به درمان در مراحل اولیه بیماری و کند شدن سیر بیماری می‌شود، می‌تواند کیفیت زندگی این افراد را بالا برده و از استرس افراد مراقبت کننده بکاهد.

به گفته این مسوول، طرح شناسایی اختلالات شناختی (آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال در ۲ استان یزد و قزوین به صورت پایلوت در حال اجرا است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح افرادی با رشته‌های پزشک عمومی، پرستار و روانشناس ابتدا در دوره‌های آموزشی که سال گذشته در بهمن ماه طی سه روز با حضور اساتید انجمن آلزایمر ایران برگزار شد شرکت کرده و در سال جاری در مراکز مشخص شده مستقر شده و افراد ۶۰تا ۷۵ ساله که از طریق فراخوان و آگاهسازی مطلع شده اند و جهت تعیین ریسک آلزایمر به این مراکز مراجعه می‌کنند را بررسی می‌کنند.

دهباشی پور اضافه کرد: درصورت وجود خطر در افراد آن‌ها به مرحله دوم که پزشک متخصص است ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: این طرح در مناطق روستایی به شکل سیار انجام می‌شود و کلیه مراحل اجرای آن رایگان است.

۱۳۴ هزار و ۴۵۰ قزوینی در گروه سنی ۶۰ تا ۷۵ سال هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش طرح افراد ۶۰تا ۷۵ سال هستند، افزود: ۱۳۴ هزار و ۴۵۰ نفر در این گروه سنی در استان شناسایی شده اند و برش تعیین شده در این طرح، پوشش ۴۰درصدی از این جمعیت برای سال اول است.

این مسوول ادامه داد: جهت اجرای طرح ۹۰ نفر کارشناس روانشناس توسط مدرسین معرفی شده از انجمن آلزایمر ایران جهت انجام تست‌های غربالگری آموزش دیده اند که در ۴۰ پایگاه ثابت و سیار کار غربال را انجام می‌دهند.

دهباشی پور اضافه کرد: ۱۵ متخصص روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در مرحله دوم طرح که شامل مداخلات درمانی است همکاری می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: بعضی از مداخلات درمانی اگر زودتر اعمال شوند می‌توانند بسیار موثرتر عمل کنند و باید اذعان کرد با تشخیص زودهنگام و اقدامات به موقع می‌توان تاثیرات منفی اقتصادی و بار هزینه‌های تحمیل شونده بر جامعه و سیستم‌های خدماتی و حمایتی را کاهش داد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.