سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۸ سال وعده برای کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد/ توقف یک پروژه در ۳ دولت

کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد که در وعده‌های هشت ساله دولت روحانی راه‌اندازی نشد بنا به گفته مدیر شرکت لاستیک‌سازی هنوز یک قطره آب در اختیار ندارد.

احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت یازدهم به لرستان در خرداد ۱۳۹۳ بود که یک‌سال بعد با حضور محمد شریعتمداری، معاون وقت اجرایی رئیس‌جمهور و مسئولان لرستان کلنگ‌زنی شد.

مردم لرستان در آن سال‌ها به این امید دل بستند که پس از گذشت ۳۶ ماه طبق وعده مسؤلان وقت این اَبَرپروژه راه‌اندازی و عده‌ای از جوانان بیکار صاحب کار می‌شوند، اما این وعده پس از گذشت چند سال عملی نشد.

پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد که طبقه گفته مسؤلان وقت بنا بود با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک و ایجاد ۱۰۰۰ فرصت شغلی ظرف سه سال به بهره برداری برسد پس از گذشت هفت سال از کلنگ‌زنی تنها یک زمین خاکی در کوهپایه‌های خرم‌آباد با حصاری بتنی است که فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد!

شریعتمداری وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اسفندماه سال ۹۷ در جریان سفر خود به لرستان درباره این پروژه گفته بود که در وزارت کار هم دنبال کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد خواهم بود که البته از مسئولیت‌های شرکت ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی است؛ قدم‌های اولیه خوبی برای احداث این کارخانه برداشته شده، اما روند اجرایی پروژه به‌دلیل تغییرات نرخ ارز کند است.

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در خردادماه ۱۴۰۰ در رابطه با آخرین وضعیت پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد گفته بود که این پروژه فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مشکل اصلی آن نیز سرمایه‌گذار است که با توجه به اعلام وکیل سرمایه‌گذار وی توان ادامه کار را ندارد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس با بیان اینکه پروژه لاستیک‌سازی تاکنون پیشرفت جدی نداشته است گفته بود که ما هنوز پیگیر هستیم تا از طریق نهاد‌های انقلابی و یا یک سرمایه‌گذار عظیم آن را به سرانجام برسانیم.

وعده‌های دولت روحانی عملی نشد

بهزاد منصوری رئیس سابق سازمان صنعت، معدن تجارت لرستان نیز در خردادماه سال ۱۴۰۰ در نشست خبری مجازی در رابطه با آخرین وضعیت پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد گفت: بانک صنعت و معدن در لیست تحریم‌ها قرار دارد و بانک عامل پروژه لاستیک سازی بانک صنعت و معدن است.

وی افزود: اجرای این پروژه با مشکل مواجه شده‌است که امیدواریم با جابه‌جایی بانک عامل بتوانیم به بهترین شکل ممکن نسبت به تأمین منابع لازم در این حوزه اقدام کنیم.

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن تجارت لرستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی پروژه، عنوان کرد: وضعیت تأمین مالی پروژه، بانک عامل آن و شرایط بین‌المللی قدری بر روند اجرای پروژه حاکم شده‌است.

وی با بیان اینکه کل منابع مربوط به طرح مذکور از طریق بانک صنعت و معدن و صندوق توسعه ملی تأمین شده بود، بیان کرد: به‌لحاظ قرار گرفتن بانک صنعت معدن در لیست تحریم‌ها عملاً بانک از تأمین منابع مورد نیاز در این حوزه بازماند.

منصوری گفت: امیدواریم با توجه به طرحی هم که ما ظرف هفته‌های گذشته با مجموع معاونت‌های برنامه‌ریزی در سطح وزارتخانه داشتیم بتوانیم بانک عامل را تغییر دهیم تا متناسب با نیاز ارزی مورد نیاز به بانک ثالث معرفی طرح صورت گیرد.

در سفر آیت‌الله رئیسی و اعضای هیئت دولت سیزدهم به لرستان در ۱۹ آذرماه سال ۱۴۰۰، یکی از مواردی که استاندار لرستان بر طرح و ارائه آن تاکید داشت، موضوع پروژه‌های راکد و غیرفعال این استان بود که به‌دلیل عدم تأمین منابع مالی معطل مانده بود.

۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی طی ۷ سال

کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد یکی از این پروژه‌ها بود که گزارش وضعیت آن به رئیس‌جمهور ارائه شد. خبرگزاری تسنیم برای پیگیری آخرین وضعیت این پروژه به سراغ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان رفت.

بهمن جعفری با اشاره به اینکه کارخانه لاستیک‌سازی یکی از مصوبات دولت تدبیر و امید بود که سال ۱۳۹۴ کلنگ‌زنی شد، اظهار داشت: این کارخانه با ظرفیت ۵۰ هزار تن تولید در سال بنا بود انواع لاستیک‌های سنگین و سبک را تولید کند.

وی با اشاره به واگذاری این پروژه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، افزود: این سازمان با مشارکت بخش خصوصی به صورت ۸۱ و ۱۹ نسبت به تأسیس شرکت جدیدی به‌نام نیکان لاستیک گسترش اقدام کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: نیکان لاستیک گسترش متعاقب تأسیس شرکت و اخذ جواز از سازمان صنعت، معدن و تجارت برای خرید زمینی به‌مساحت ۶۰ هکتار در شهرک صنعتی شماره ۳ اقدام کردند.

وی با اشاره به تأمین منابع مالی طرح بیان کرد: در این راستا با هویت بانک صنعت و معدن از محل صندوق توسعه ملی مبلغ ۱۹۷ میلیون دلار تسهیلات مصوب شد و در مرحله شرف عقد قرارداد بود که تحریم‌های ظالمانه پیش آمد و موضوع منتفی شد.

جعفری ادامه داد: قرارداد بین صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن در سال بعد فسخ شد که در نهایت تأمین منابع ارزی موردنیاز پروژه با مشکلاتی مواجه شد.

تشکیل پرونده برای تخصیص تسهیلات ارزی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ابراز کرد: سرمایه‌گذاران طرح و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصمیم گرفتند فاز اول این مجموعه را تا زمان تأمین ارز مورد نیازشان با ظرفیت ۶۰۰ هزار حلقه در سال به سرانجام برسانند.

محمدباقر احمدی چگنی فرماندار خرم‌آباد درباره آخرین وضعیت لاستیک‌سازی این شهرستان اظهار داشت: بیش از ۷۰ مصوبه از مجموع ۱۰۸ مصوبه سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به لرستان مربوط به شهر خرم‌آباد است.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس‌جمهور مبلغ ۱۷۸ میلیارد تومان تسهیلات ریالی برای فاز اول این پروژه در نظر گرفته شد، افزود: همچنین ۱۷۵ میلیون یورو نیز تسهیلات ارزی برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

محمد نادری مدیر شرکت لاستیک‌سازی خرم‌آباد نیز اظهار داشت: وعده‌های بسیاری از زمان کلنگ‌زنی تاکنون برای حمایت از راه‌اندازی کارخانه داده شده است.

وی افزود: مسئولان وقت وعده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرک صنعتی شماره ۳ را دادند و گفتند که هیچ‌گونه مشکلی از نظر آب و برق در این منطقه وجود ندارد.

مدیر شرکت لاستیک‌سازی خرم‌آباد با اشاره به اینکه برخلاف ادعای مطرح‌شده مجموعه لاستیک‌سازی خرم‌آباد پس از گذشت هشت سال از راه‌اندازی هنوز یک قطره آب در اختیار ندارد، عنوان کرد: در دولت سیزدهم استاندار و تیم اقتصادی وی پای کار آمده‌اند و خواهان احیای کارخانه هستند.

فعالیت فاز نخست کارخانه تا سال ۱۴۰۳

وی با تأکید بر اینکه مشکلات نبود آب به معضلی برای این پروژه تبدیل شده است، بیان کرد: نبود منابع ارزی و عدم پرداخت به‌موقع تسهیلات توسط بانک از دیگر عوامل رکود این واحد تولیدی شده است.

نادری با بیان اینکه ایدرو در هیئت مدیره مصوب کرده است که سهام خود را افزایش دهد و در این پروژه همکاری لازم را داشته باشد، گفت: هیئت‌مدیره شرکت در صورت پرداخت ۱۷۰ میلیارد تومان توسط بانک، طرح تولید ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری را در سال ایجاد می‌کند.

مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس نیز با اشاره به ظرفیت عظیم لاستیک‌سازی خرم‌آباد برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی اظهار داشت: راه‌اندازی این کارخانه برای لرستان بسیار مهم و حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه در آخرین توافقی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، مقرر شد شرکت ایدرو با سرمایه‌گذار به‌صورت درصدی مشارکت داشته باشد، افزود: طبق قولی که ایدرو داده‌است تا پایان سال ۱۴۰۳ فاز اول پروژه باید به بهره‌برداری برسد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس با اشاره به تأخیر در راه‌اندازی لاستیک سازی خرم‌آباد، عنوان کرد: یک علت به موضوع تحریم‌ها و عدم واردات تجهیزات برمی‌گردد.

وی بیان کرد: دلیل دیگر تأخیر در راه‌اندازی لاستیک‌سازی خرم‌آباد نیز کوتاهی ایدرو در سرمایه‌گذاری بوده‌است؛ ایدرو سهم ۱۹ درصدی خود را ادا نکرده و موجب توقف پروژه شده است.

ویس‌کرمی با اشاره به مشکل تأمین آب شهرک گفت: این مشکل باید از سوی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط هر چه سریع‌تر برطرف شود.

حالا جوانان لرستان امیدوارند که این کارخانه پس از هشت سال توقف و وعده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در دولت سیزدهم وارد فاز اجرا شود تا با تکمیل و راه‌اندازی آن بخشی از مشکلات بیکاری این استان کاهش یابد.

منبع: تسنیم

برچسب ها: پروژه ، لاستیک سازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.