محمود ملازینل در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نرخ عوارضی قطعه دوم آزاد راه تهران _شمال گفت: شرکت ساخت و شرکت آزاد راه پیشنهاد خود را برای نرخ عوارضی که حدود ۵۰ تومان برای این قطعه است به وزارت راه وشهرسازی ارائه کرده است اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
به گفته مدیرکل امور مجريان آزادراه ها گفت: نرخ عوارض سه قطعه از جمله قطعه اول، تونل البرز و قطعه دوم به صورت یکجا در همان ورودی آزاد راه دریافت می شود.
او می گوید: با بهرهبرداری از قطعه اول و باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران_شمال، مسیر ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه کاهش می یابد.
ملازینل گفت: با بهرهبرداری از قطعه دوم آزاد راه تهران _ شمال ما شاهد کاهش ۵۰ دقیقه ای مسیر و ۵ کیلومتری طول مسیر خواهیم بود.
به گفته مديركل امور مجريان آزادراه ها، قطعه دوم آزاد راه تهران_ شمال همراه با تونل البرز به طول ۲۲ كيلومتر دارای بيشترين حجم تونل و پل در یک پروژه است به طوریکه ۸۶ درصد مسير از پل و تونل تشكيل شده است که اين موضوع نشان دهنده حجم سنگين عمليات اجرايی به همراه پيچيدگی های فنی در ساخت یک آزادراه است.
ملازینل گفت: در این مسیر ۱۶ تونل به میزان ۱۲ کیلومتر و ۳۰۰ متر و دارای ۹ پل به طول یک کیلومتر قرار دارد.
او گفت: میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این مسیر ۵هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که ارزش روز آن ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.
مديركل امور مجريان آزادراه ها گفت: هزینه ساخت این پروژه ها ۵۰ _۵۰ است که ۵۰ درصد آن توسط دولت و ۵۰ درصد بنیاد مستضعفان بوده است اما در حال حاضر ۲هزار میلیارد تومان بنیاد بیشتر سرمایه گذاری کرده است.
او گفت: باند برگشت این قطعه ۳۵ درصد پیشرفت کرده و در صورتی که تامین اعتبار شود تا پایان ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد و در حال حاضر منطقه دوم ۱۴هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا کامل شود.
مذاکره اولیه با چینیها برای قطعه سوم آزادراه تهران _ شمال انجام شده است
ملازینل در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آخرین وضعیت قطعه سوم گفت: منطقه سه در حال کار مطالعاتی است مذاکرات اولیه با چینی انجام شده با حضور بنیاد مستضعفان که در قبال تهاتر نفت این کار مهندسی اجرا شود و در صورتی که تفاهم شود در ۸۰ درصد پروژه از پیمانکاران ایرانی استفاده شود.
او گفت: تاکنون یک نفر هم فوتی در آزاد راه تهران _شمال نداشته ایم.