سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استقرار ۵۰۰ موکب امامزادگان ایران در ایام اربعین

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت:۵۰۰ موکب امامزادگان بقاع متبرکه در ایام اربعین در عراق برای خدمت رسانی مستقر می شوند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حاشیه نشست هم‌اندیشی مسئولان موکب بقاع متبرکه منطقه کاشان و آران و بیدگل گفت: ۳۵۰ موکب امامزادگان بقاع متبرکه سال گذشته در مرز مهران و کشور عراق از جمله شهر‌های نجف، کربلا، سامرا و کاظمین به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی داشتند.
حجت‌الاسلام محمد نوروز پوربا اشاره به هماهنگی با ۶ استان اصفهان، ایلام، گلستان، گیلان، سمنان و خراسان شمالی برای استقرار موکب امامزادگان این استان‌ها در ۲۰ نقطه از مسیر‌های ورودی و خروجی مرز مهران، اضافه کرد: مواکب بقاع متبرکه سال گذشته در ۱۳ نقطه از مسیر‌های منتهی به مرز برای ارائه خدمات اسکان، پذیرایی و فرهنگی مستقر بودند.

او با تأکید بر وجود بقاع متبرکه امامزادگان شاخص با توان اجرای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی ازجمله امامزاده محمد هلال بن علی (ع) در آران و بیدگل، سلطان‌علی بن امام محمدباقر (ع) در مشهد اردهال کاشان، امامزاده سید محمد (ع) در خمینی‌شهر، امامزادگان آقا علی عباس و محمد (ع) در بادرود، زینبیه و علامه مجلسی (ره) در اصفهان افزود: با توجه به مصوبه این نشست مبنی بر حضور دو موکب فعال بقاع متبرکه اصفهان در اربعین در مرز مهران و مسیر‌های منتهی به آن، خدمات بیشتری در پذیرایی، اسکان و برنامه‌های فرهنگی به زائران ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام نوروز پور بابیان اینکه ظرفیت ایلام و مهران برای پذیرایی از انبوه زائران کافی نیست، اظهار کرد: اولویت استقرار موکب‌ها در مرز مهران با ارائه خدمات اسکان و پذیرایی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و توزیع بسته‌های فرهنگی با حضور مبلغان و روحانیون است.

او اربعین را رویدادی با محوریت مردم دانست و افزود: بقاع متبرکه امامزادگان کشور با حضور ۵۰ هزار نفر از نخبگان به‌عنوان هیئت‌امنا و خدام افتخاری اداره می‌شود.

نوروز پور با اشاره به تردد حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد زائران اربعین حسینی از مرز مهران به دلیل نزدیکی به کربلا و وجود امکانات فراوان رفاهی خدماتی، یادآور شد: سال گذشته ۳۱۳ خادم و ۳۳ مبلغ در ۱۳ موکب در مرز مهران به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه کردند.

او  همچنین تصریح کرد: در مرز‌های سیستان و بلوچستان، افغانستان، آستارا، اردبیل، خراسان رضوی به زائران غیر ایرانی خدمات‌رسانی می‌شود.


 معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه هم گفت: سال گذشته ۳۵۰ مبلغ از مبدأ همراه موکب ها حضور داشتند که این تعداد امسال برای اجرای پویش‌ها و محافل قرآنی افزایش خواهد یافت.

وحجت‌الاسلام غلامرضا عادل با اشاره به  ارائه مجوز برای راه‌اندازی کاروان‌های زیارتی اربعین بقاع متبرکه از محل نذورات امامزاده و انتقال تا سر مرز  افزود:امسال موکبهای  اوقاف ۶ استان کشور با توزیع خدمات در سامرا و موکب حسینیه اعظم زنجان در مرز خسروی مستقر خواهد شد.

عادل استقرار موکب اوقاف استان مرکزی با ظرفیت ۱۰ هزار وعده در مسجد بُراثا را یادآور شد و گفت: موکب‌های ویژه رخت‌شویی در طریق الحسین (ع) از نجف تا کربلا مستقر خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور فعالیت سه کارخانه یخ زینبیه و کارخانه یخ مشهد با تولید شبانه‌روزی ۲۰۰ قالب و یک کارخانه با تولید ۲ هزار قالب یخ در شبانه‌روز را یادآور شد و گفت: اولویت اصلی نیازمندی‌های زائران آب‌معدنی و یخ است که مشارکت مردم و خیران را برای استقرار کارخانه‌های یخ با هزینه ۲۰ میلیارد ریالی می‌طلبد.

عادل بابیان اینکه ساخت و استقرار کارخانه‌های یخ در مکان‌های موردنظر یک ماه زمان لازم دارد گفت: به دلیل گرمای هوا یخ یکی از الزامات و نیازمندی‌های جدی زائران اربعین حسینی به شمار می‌رود.

او  با بیان اینکه بیشترین امامزادگان خاص و خیران در استان اصفهان وجود دارد گفت: بیشترین خدمت به زائران اربعین حسینی وسیله رستگاری، هدایت و عامل خیر و برکت در دو دنیا می‌شود.

منبع : فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.