سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتشار کتاب «تاریخ معاصر گیلان»

کتاب «تاریخ معاصر گیلان» شامل یادداشت‌های جهانگیر سرتیپ‌پور منتشر شد.

محمدتقی پوراحمد جکتاجی، مدیرمسئول انتشارات گیلکان گفت: کتاب «تاریخ معاصر گیلان» یادداشت‌های شادروان جهانگیر سرتیپ‌پور در ۴۹۰ صفحه و با بهای ۳۳۰ هزار تومان از سوی این انتشاراتی به چاپ رسیده است.

او افزود: این کتاب شامل وقایع تاریخی استان گیلان از دوران حکومت احمدشاه قاجار، رضاشاه و اوایل سلطنت محمدرضا پهلوی است.

به گفته ناشر کتاب «تاریخ معاصر گیلان»، انتشارات گیلکان پیش از این نیز ۴ کتاب دیگر از زنده یاد سرتیپ‌پور شاملِ «ویژگی‌های دستوری و فرهنگ واژه‌های گیلکی»، «نام‌ها و نامدار‌های گیلان»، «ریشه‌یابی واژه‌های گیلکی و وجه تسمیه شهر‌ها و روستا‌های گیلان» و «آیین‌ها و باور‌های مردم گیلان» را منتشر کرده است. 

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «مولف کتاب، زنده یاد جهانگیر سرتیپ پور در طول عمر بلند و پرثمر خود در جبهه‌های مختلف زندگی تلاش کرده است».

جهانگیر سرتیپ‌پور سال ۱۲۸۲ هجری شمسی در رشت به دنیا آمد و سال ۱۳۷۱ در تهران چشم از جهان فرو بست. 

او سیاستمدار، محقق، نویسنده، ترانه‌سرا و هنرمند، از یاران میرزا کوچک‌خان و همچنین از بزرگ‌ترین معماران فرهنگ گیلان نوین بود.

مرحوم سرتیپ‌پور به کار‌های عمرانی، امور اجتماعی و خیریه هم رسیدگی می‌کرد. شهردار رشت در سال‌های ۱۳۳۱ - ۱۳۳۳ و نماینده مردم رشت در دوره‌های ۲۱ و ۲۲ مجلس شورای ملی هم بود.

سال ۱۳۵۰ از سیاست کنار کشید و فقط به کار تحقیق و تألیف مشغول شد. از جمله عضویت در هیئت امنای سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران، رئیس هیئت مدیره سازمان فولکلوریک ایران و امثال آن. 

او در کنار همه این فعالیت‌ها به نگارش خاطرات، تنظیم یادداشت‌ها و ادامه پژوهش‌های خود دست زد.

سرتیپ‌پور همچنین با آداب و سنن و فرهنگ قومی خطه گیلان پیوندی عاشقانه و جدانشدنی داشت و در احیای گذشته این استان از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.