سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تایید ‌مصوبه واردات خودروهای کارکرده در مجمع تشخیص مصلحت نظام

هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، واردات خودرو‌های کارکرده را مغایر سیاست‌های کلی ندانست.

هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، در اولین دستور جلسه فوق العاده امروز (۱۱ تیر)، لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس در خصوص «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» از نظر عدم مغایرت با سیاست‌های کلی نظام را بررسی کرد.

کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع به این الحاقیه که مربوط به واردات خودرو‌های کارکرده است، چند مغایرت و ابهام از جمله مغایرت با جز ۷ و ۳ ماده ۹ سیاست‌های کلی قانونگذاری، بند ۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بند ۷ سیاست‌های کلی تولید ملی و بند ۲ سیاست‌های کلی برنامه هفتم را تشخیص داده و گزارش کرده بود.

پس از این گزارش، اعضای هیئت عالی نظارت، وارد بحث و تبادل نظر شدند. آیت الله آملی لاریجانی با اشاره برخی استدلال‌های اعضای هیئت عالی نظارت و مجمع در موضوع رسیدگی به موضوع واردات خودرو، گفت: با توجه به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو و نیز آمار‌های موجود از میزان نیاز به خودرو، کسری بازار خودرو حتی با واردات تامین نمی‌شود. واردات موجب ایراد لطمه به تولید داخلی نمی‌شود. از سوی دیگر، تعیین اولویت تامین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه نکته جدیدی ندارد و مغایر سیاست‌های کلی نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: قرار نیست همه کسری نیاز داخل از محل واردات تامین شود. همانگونه که در مورد واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اختیار به دولت داده شده است، در مورد خودرو هم می‌توان اختیار را به دولت داد. مجمع در خصوص واردات خودرو نظر مساعد داد، در این مورد هم می‌تواند موافقت کند.

در این جلسه برخی از اعضای هیئت عالی نظارت بر مغایرت این مصوبه با برخی از سیاست‌های کلی تاکید کرده و به تبعات ارزی و مشکلات فنی و خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی کارکرده اشاره کردند.

در ادامه جلسه و پس از بیان نظرات برخی از اعضای هیئت عالی نظارت، محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر مجاز بودن دولت برای واردات خودرو، افزود: نیاز به لایحه‌ای برای واردات خودروی کارکرده نبود. غیر از ابهام مربوط به «انتقال فناوری» سایر ایرادات کمیسیون نظارت دبیرخانه وارد نیست. اکنون دو میلیون متقاضی در سامانه خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند و از آن سو ۲۵ درصد تولیدات داخلی به جایگزینی خودرو‌های فرسوده و ۵۰ درصد آن به طرح جوانسازی جمعیت تعلق می‌گیرد؛ بنابراین تولید داخلی با ظرفیت حداکثر ۱.۲۰۰ میلیون واحدی به هیچ وجه تکافوی نیاز را نمی‌کند، مضاف بر اینکه در این مصوبه، ضوابط منطقی و دقیقی برای تامین ارز، ملاحظات فنی، زیست محیطی و شرایط واردکنندگان خودروی کارکرده، ذکر شده است.

در نهایت پس از بحث و تبادل نظر اعضای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، واردات خودرو‌های کارکرده را مغایر سیاست‌های کلی ندانستند.

بنا بر این گزارش در ادامه جلسه هیئت عالی نظارت، بررسی «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» از نظر عدم مغایرت با سیاست‌های کلی نظام در دستور قرار گرفت.

کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع، در موترد متعددی مصوبه مجلس را مغایر سیاست‌های کلی دانسته بود که پس از توضیحات نمایندگان دولت و اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس، با رای اعضای هیئت عالی نظارت، ماده ۶ این مصوبه در خصوص الحاق یک تبصره به قانون مالیات‌های مستقیم مغایر بند ۱ سیاست‌های کلی امنیت قضایی (اصلاح ساختار نظام قضایی کشور) و مغایر جزء ۳ بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری (رعایت اصول قانونگذاری و قانون نویسی) دانسته شد.

اعضای هیئت عالی نظارت، همچنین ماده ۸ (تعیین و اعلام سقف یا میزان افزایش اجاره بها) و تبصره ۳ ماده ۱۱ (بررسی تایید یا رد فسخ توسط دادگاه صالح غیرحضوری) را مغایر بند ۱ سیاست‌های کلی امنیت قضایی دانستند.

هیئت عالی نظارت، ماده ۱۳ این مصوبه در خصوص اخذ عوارض از اعیان غیر متناسب با کاربری‌های ثبت شده، را مغایر جز ۳ بند ۹ سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری (رعایت اصول قانونگذاری و قانون نویسی) دانستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۲ تير ۱۴۰۲
سلام وقت بخیر
دولت باید به جای نگرانی از مصرف بنزین به فکر سرمایه گذاری در بخش خودرو هیبریدی باشد و تا آن زمان واردات خودروهای برقی را تسهیل کند چون هم تعداد قطعات استفاده شده در خودروهای برقی کم هست و هم استهلاک آن ها ناچیز هست .هم به نفع مصرف کننده هست و هم دولت محترم
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۱ تير ۱۴۰۲
هیچ خودرویی وارد نمیشه خیالتان راحت .
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۱ تير ۱۴۰۲
خوب اجازه ورود دادین چرا قیمت ماشین های داخلی از خر شیطان پایین نمیاد
Bakhtiyari
۱۹:۴۴ ۱۱ تير ۱۴۰۲
برای هر کد ملی ایرانی باید یک خودرو پاک وارداتش آزاد آزاد باشد
بخداوندی خدای واحد و احد این بنفع تک تک ما و کشور عزیزمان خواهد بود
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۱ تير ۱۴۰۲
هزاران درود و آفرین
کاش گوش شنوا و فهم روشنایی بود
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۱ تير ۱۴۰۲
همه کشور ها یک محلس دارند وبا دولت شان تصميم گيري میکنند اما کشور ما چند مدل مجلس وتصمیم گیرنده داره باید هر تصمیمی هفت خان رستم را رد کنه تا ی کار مثبت برا ملت گرفته شود اونهم با چند سال طول میکشه
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۱ تير ۱۴۰۲
انقدر یک ماجرا رو طول و عرض میدید که هیچ کس نفهمه که چی کار میکنید.یک بار متن لایحه دولت چاپ کنید مردم ببینن چی گفتن .سال پیش واردات ازاد کردید همه هم گفتن افرین ولی کووووو ماشین هنوز قیمت تعرفه رو اعلام نکردید هنوز متن قانون اعلام نکردید
ناشناس
۱۸:۴۸ ۱۱ تير ۱۴۰۲
آفرین
همچنین کارهایی به نفع مردم و کشورمان است
واردات خودرو سنگین باید تقریبا آزاد شود البته در صورت حمایت از تولید کنندگان خودروهای سنگین وطنی
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۱ تير ۱۴۰۲
سلام.سایپا و ایران خودرو،استعمارگران پنجاه ساله مردم ایران،با انحصار و گرانفروشی ده برابری اند.باید غرامت جنگ تحمیلی هشت ساله به اضافه کمک تسلیحاتی به عراق و حفظ تمامیت ارضی عراق در برابر تروریست‌های تکفیری گرفته شود.غرامت حق همه مردم ایران،خصوصا ایثارگران و شهدا هست‌.طبق قوانین بین الملل باید غرامت گرفته شود.با احتساب دیرکرد غرامت،مبلغ بدهی عراق به ایران به میلیونها دلار خواهد رسید،می‌توانند در قبال نصف آن خودرو وارد کنند و در اولویت اول به خانواده های ایثارگر بصورت رایگان داده و مرحله بعد مردم ایران با قیمت بسیار کم بفروشند تا این گرانفروشی دههابرابری خودروهای انحصاری در داخل شکسته شود.سپاس
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۱ تير ۱۴۰۲
پس چرا سال 97 مخالفت کردید با واردات خودرو وهمه
شرکت های وارد کننده به همراه پرسنل انها بیکار وبدبخت
کردید یک سری از مردم پیش خرید کرده بودند در ان زمان
نه به ماشین رسیدند ونه به پولشان و در دادگاه ها و وزارت
سمت در به در شدند ان موقع عقل نداشتین الان با وارد کردن
خودرو دست دوم عقل دار شدید ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۱ تير ۱۴۰۲
سلام.خودروی کم مصرف و ایمن نو و با کارکرد زیر چهار سال و بدون تعرفه گمرکی را آزاد کنید تا انحصار و گرانفروشی دههابرابری داخلی شکسته شود.
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۱ تير ۱۴۰۲
موافقت با طرح ورود خودرو ولی باتعرفه بالا، یک نوع نه غیرمستقیم ، مخالفت هوشمندانه با واردات خودرو و نقض غرض هست. وقتی خودرو وارداتی اونقدر مالیات و عوارض بخوره که قیمت تمام شده اون برابری کنه با قیمت بازار سیاه خودرو در ایران. دیگه انگیزه ای برای واردات وجود نخواهد داشت. اراده ای برای شکستن بازار سیاه خودرو و قیمت های کاذب خودرو وجود نداره. همین حباب قیمت، شده مبنای زیان انباشته شده خودروسازان.
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۱ تير ۱۴۰۲
واردات خودرو دست دوم دراین شرایط
یه تودهنی به دالان خودرو است.
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۱ تير ۱۴۰۲
چقدر طولش میدید چند ماه دیگه خودروها تو انبارها باید بمونه؟
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۱ تير ۱۴۰۲
چه فکر میکردیم چی شد؟!!!
عشقم دکتر رئیسی
۱۳:۵۳ ۱۱ تير ۱۴۰۲
۱۰۰ هزارتا سال ۱۴۰۱ تصویب کردن ۲۰۰ هزار امسال جمع میشه تا امروز ۳۰۰ هزارتا خودرو نو وارداتی تایید شد چند صد هزارتا دوم هم اضافه کنید سقوط قیمتها حتمی است ، راستی ماکارونی کجا هست میخواهم بخرم چند بسته
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۱ تير ۱۴۰۲
ماکارونی تو کشورهای همسایه از کشور خودت فراوانه ،امثال شماها معلوم نیست با کی هستین جمله اولت خوب بود و دومی از روی وطن فروشی و مزدوری!!!مزدور وطن فروش
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۱ تير ۱۴۰۲
اصلا به این فکر کردین که مثلا اگر یکی خودرو کادیلاک و یا فورد کارکرده بخره بلفرض به 1 میلیارد. پس فردا تصادف کنه و ماشینش قطعه بخاد. تکلیفش چیه؟ باید مثل الان بره مثلا 100 میلیون پول بده واسه دوتا چراغش که از دبی وارد کنن واسش! بنظرم خرید خودرویی که نمایندگی نداره و تامین قطعه نداره خودکشی محض هست! چون شما حتی بهترین ماشین رو هم بخری اگر تصادف کنی عملا باید ماشینتو بندازی دور چون باندازه کل قیمت ماشین باید پول به قطعه بدی!
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۱ تير ۱۴۰۲
ماشین کالای مصرفی است و نیازی به تعمیر ندارد. قیمت کادیلاک پنجسال کار 7000 دلاره و حقوق کارگر 2000 تا. شش ماه بعدش یکی دیگه میخره
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۱ تير ۱۴۰۲
از تصویب و ابلاغ طرح واردات خودروهای صفر ۱.۵ سال میگذره؛ اینم میشه مثل اون، فقط مردم رو سر کار میذارن
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۱ تير ۱۴۰۲
که چی بشه ؟ دوستان برین ببینین چه تعرفه ای به کارکرده بستن و چه کسانی میخوان بیارن
مثلا اگه صفر هیوندای توسان با ۹۱ درصد تعرفه فضایی بشه ۳ میلیارد ۲۰۱۹ با تعرفه میشه ۲/۲۰۰ ،
حالا این چه تاثیری رو ۹۰ درصد مردم داره
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۱ تير ۱۴۰۲
استاد قرار نیست همه مردم ماشین لوکس سوار بشن که ! به این فکر کن که وقتی همین توسانی که شما میگی ۲/۲ میلیارد باشه دیگه ۲۰۷ جرات نمیکنه از ۷۰۰ بالاتر بره ، ۲ ماه پیش ۲۰۷ تا ۱۲۰۰ هم معامله شد یادتون رفته ؟!
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۱ تير ۱۴۰۲
این یه کار مثبته.
لطفا انحصاری نشه.
ممنون.
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۱ تير ۱۴۰۲
خودرو به شرط کاهش تعرفه وارد شود میتوان خرید
علی
۱۳:۰۲ ۱۱ تير ۱۴۰۲
خودرو کار کرده نیاز به قطعه ندارد ایا کشور یا سازنده ای که ان خودرو مربوط به ان است قطعات انرا تضمین می کند تصمیم درست بگیرید یلخی کار نکنید که وضعیت را بدتر کنید
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۱ تير ۱۴۰۲
خودرو ساز داخلیت تضمین قطعات نداره بار بنجول میندازه بهت اوکیه الان مشکلت تضمین قطعات کالای خارجیه؟ شما تویوتا و خودروهای ژاپنی و خارجی خوب بیاری تا 20 سال ماشینت اخ نمیگه. دوتا روغن و لنت عوض کن فقط. 1 میلیارد داری واسه اشغال ایرانخودرو میدی از در کارخونه درمیاد اتاقش سر و صدا میده به اینچیزا فکر نمیکنی. فکرت اینه اونا تضمین قطعات دارن؟! ما اینهمه دانشمند کجا داشتیم تو کشورمون نمیدونستیم؟!
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۱ تير ۱۴۰۲
ی دودوتای ساده کنید میفهمید واردات خودرو ن تنها مشکلات ارزی بوجود نمیاره بلکه گشایش ارزی هم داره.
هزینه هایی که الان به شرکت های بیمه ای بابت پرداخت دیه و خسارات جانی و مالی تحمیل میشه. هزینه های تحمیلی به بخش درمان. هزینه های زیست محیطی. هزینه سوخت و ... با واردات خودرو کاهش پیدا میکنه از طرفی خودرو حالت سرمایه ایشو از دست میده و دلالی حذف میشه. رکود بقیه حوزه ها مثل طلا و مسکن هم رفع میشه چون مردم سعی میکنند برای داشتن خودروی با کیفیت کالاهایی که سرمایه ای جذب کردن رو عرضه کنند این وسط پول زیادی هم به دولت و بانک ها تزریق میشه و این ینی رونق تولید توی همه بخش ها. مردم هم کمتر توی جاده ها کشته میشن.
جلوگیری از واردات فقط واسه مافیای خودرو سازی که دارن جان مردم رو میگیرن و پول مردم رو میدزدن فایده داره در صورتی که واردات خودرو هم برای مردم و هم برای دولت منفافع زیادی داره
فرزند چهارم که کپن نداشت
۱۷:۳۶ ۱۱ تير ۱۴۰۲
دستم خورد مخالفت کردم ؛ ولی تعرفه هاش رو دیدید؟ سر به فلک میکشه فقط برای نفس کشیدن سر نشین خودرو تعرفه نذاشتن