۱۲ تیر سال ۱۳۶۷ هواپیمای مسافربری ایرباس ایران با شماره پرواز ۶۵۵ که از بندرعباس عازم دبی بود، بر فراز آبهای خلیج فارس (حوالی جزیره هنگام) توسط ناو آمریکایی وینسنس مورد اصابت موشک قرار گرفت و سقوط کرد و همه ۲۹۰ مسافر و خدمه این پرواز از جمله ۶۶ کودک بی گناه به شهادت رسیدند.
جزئیات پرواز ناتمام شماره ۶۵۵
روز یکشنبه ۱۲ تیر سال ۱۳۶۷ هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بینالمللی بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیشبینی شده، قرار بود که این هواپیما با شماره پرواز ۶۵۵ به همراه ۲۷۴ مسافر (با ملیتهای ایرانی، اماراتی، یوگسلاوی، پاکستانی، هندی و ایتالیایی) و ۱۶ خدمه پرواز که در مجموع ۲۹۰ نفر میشدند، ساعت ۱۰ صبح به مقصد دبی امارات متحده عربی پرواز کند.
خلبان این هواپیما، کاپیتان محسن رضائیان بود که بیش از ۷ هزار ساعت پرواز را در کارنامه خود داشت.
هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ با ۱۵ دقیقه تاخیر، در ساعت ۱۰:۱۵ صبح به وقت ایران، از فرودگاه بینالمللی بندرعباس به مقصد فرودگاه بینالمللی دبی برخاست و مدت پرواز تا دبی ۲۸ دقیقه و حداکثر ارتفاع تا ۱۴ هزار پا تعیین شد.
دقایق اولیه پرواز و مراحل اوجگیری تا ارتفاع ۱۲ هزار پایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راههای هوایی ایران و امارات متحده عربی تماس داشت.
چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت»، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ارتفاع ۱۴ هزار پایی صعود کند.
حضور ناو جنگی آمریکا در خلیج فارس و ورود به آبهای سرزمینی ایران
ناو جنگی وینسنس آمریکا ۷ خرداد از بندر سن دیه گو وارد خلیج فارس شده بود. وظیفه اصلی" ایچنر مارک " کشف هدفهای پرنده، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به طور همزمان و کنترل آتش آنها بود.
همچنین این ناو جنگی به انواع موشک های زمین به هوا، هدایت لیزری، فینیکس حرارتی و... با برد بیش از ۴۰۸ کیلومتر مجهز بود.
ساعت ۱۰:۲۲ ناو جنگی وینسنس آمریکا که به حریم آبهای ایران وارد شده بود، به دستور ناخدا ویلیام راجرز (فرمانده ناو) موشک استاندارد را به سوی پرواز ۶۵۵ شلیک کرد.
ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شد و در آبهای خلیج فارس سقوط کرد.
با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دبی پیگیر سرنوشت پرواز ۶۵۵ شد، ولی آنها اظهار بیاطلاعی کردند.
بلافاصله ستاد تامین استان هرمزگان، وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد.
با شناسایی دقیق محل سقوط، بالگردها و شناورها به محل اعزام و مشغول جمع آوری اجساد قربانیان این حادثه تلخ و ناگوار شدند.
جمع آوری پیکر شهدای هواپیمای مسافربری ایران در آب های خلیج فارس
واکنش مقامات آمریکایی
بلافاصله پس از این جنایت هولناک، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف-۱۴ ایران را مورد هدف قرار دادهاند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکاییها سعی کردند تا به نحوی وانمود کنند که در این مورد مرتکب اشتباه شدهاند، اما شواهد بعدی، این نظر آنان را کاملا مردود جلوه داد.
مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس ایران در خارج از مسیر هوایی در حال پرواز بوده و رزمناو آمریکایی نیز ۷ بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران مخابره کرده، ولی جوابی دریافت نکرده است.
پرواز شماره ۶۵۵ از ذهن مردم پاک نمی شود
گذشت زمان، حادثه ۱۲ تیر را کمرنگ نمیکند، چرا که این روز نشان دهنده اوج بی رحمی و ماهیت ضد بشری آمریکای جنایتکار است.آمریکایی که خود را حامی حقوق بشر میداند، اما به هیچ یک از اصول آن پایبند نیست.
۶ تا ۱۲ تیر به نام هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی نام گذاری شده است و هر سال محل شهادت ۲۹۰ مسافر بی گناه پرواز ناتمام شماره ۶۵۵ در آبهای خلیج فارس گلباران میشود.
روایت سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس ایران توسط ناو جنگی آمریکا
گزارش از پرویز بلوچیان رضوان
اگه موشکهای الان رو می داشتیم اون ناو رو با سطح اب یکسان میکردیم و هر ناو دیگه که قصد کمک بهشون رو میداشت رو هم همینجور.
باید این روز را روز «شناخت دشمن»در تقویم خاطرهها حفظ کنیم به نسلهای آینده بگوییم اگر قدرت و وحدت و استقلال نداشته باشی غرب وحشی چطوری با شما رفتار میکند
و به روحانی و ظریف هم یادآوری کنید جنگ را قدرت در میدان از بالای سرمان دور نگه میدارد نه مذاکره خفت بار شما با کد خدا .... بگویید اکنون خیالتان راحت باشد سربازان مخلص سردار دلها در میدان هستند و پرچم سردار بالاست تا پرچم مقاومت بالاست دشمن بزدل دور ایستاد مگر با فتنه از درب شما های غربگدا وارد شود و رخنه کند
باید مسببین این جنایت تک تک محاکمه مجازات و رسوا بشن
دقیقا درست میگی.