سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با انتشار فهرست تسهیلات کارمندان بانک مرکزی پازل شفافیت تکمیل می شود

به گفته کارشناسان، با انتشار فهرست تسهیلات اعطای بانک مرکزی به کارمندان خود روند شفافیت تکمیل خواهد شد موضوعی که به تازگی رئیس کل بانک مرکزی هم وعده انتشار آن را داده است.

بنا بر تکلیف قانونی مقرر در مفاد جزء (۵) بند (ح) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی مکلف بود فهرست تسهیلات اعطایی به کارمندان بانک‌ها را روی سایت خود منتشر کند اقدامی که بانک‌مرکزی سرانجام آن را نهایی کرد.

فهرستی که نشان می‌دهد ۳۰ بانک در مجموع به کارکنان خود بیش از ۱۶۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند.



مبلغی که سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ خضریان با اشاره در واکنش به آن  در رسانه ملی گفت: با این مبلغ می‌شود ۲۰۰ هزار خانه ۷۰ متری در تهران ساخت.

اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارمندان خود که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هم با اشاره به آن گفته بود: اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارکنان حتما یکی از تخلفاتی است که بانک مرکزی به جد باید با آن مبارزه کند موضوعی که موجب شده سرمایه اجتماعی و اعتماد برخی از گروه‌های مردمی هم از بین برود.

موضوع اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارمندان خود آن قدر داغ شد که حتی با واکنش رئیس جمهور هم همراه شد و در جلسه دولت با اشاره به برخی اخبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ویژه به کارکنان بانک‌ها، گفت: پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد و نباید این احساس درجامعه ایجاد شود که هر کسی به خزانه نزدیک‌تر است، می‌تواند زودتر و بیشتر از منابع بهره ببرد.

پس از تکمیل انتشار فهرست تسهیلات بانک ها به کارکنان خود در نهایت هم ۲۳ خرداد بانک مرکزی به یکی دیگر از تکلیف قانونی خود عمل کرد و آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان موسسات اعتباری را نیز ابلاغ کرد آیین نامه ای با واکنش های مختلفی از سوی فعالان این حوزه هم مواجه شد.

همه باید در اتاق شیشه ای زندگی کنند

اما با وجود تکمیل انتشار فهرست تسهيلات پرداختی بانک ها به کارکنان خود نکته‌ای که در این فهرست منتشر شده، حسابی به چشم می‌خورد نبود آمار تسهیلات پرداختی خود کارکنان بانک مرکزی است موردی که سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به آن گفت: باید همه در اتاق شیشه‌ای زندگی کنند بانک مرکزی هم باید شفاف اطلاعات پرداخت وام‌های خود را در اختیار عموم قرار دهد.

اطلاعات تسهیلات کارمندان بانک مرکزی هم منتشر می‌شود

اما حالا به تازگی رئیس کل بانک مرکزی خبر از انتشار تسهیلات دریافتی کارمندان بانک مرکزی را هم داده است موضوعی که فرزین در رابطه با آن گفت: اطلاعات تسهیلات کارمندان بانک مرکزی را هم منتشر می‌کنیم اشکالی ندارد.

او در ادامه بیان کرد: اما در خصوص وام کارمندان بانک مرکزی باید یک نکته را گفت که کارمندان بانک مرکزی جزء از بانک مرکزی اجازه دریافت وام ندارند و در این خصوص محدودیت وجود دارد، ولی این اطلاعات را منتشر می‌کنیم.

تکمیل و انتشار اطلاعاتی که می‌تواند کمک به افزایش  دامنه شفافیت کند،  موردی که آقای میرزایی کارشناس اقتصادی با تاکید بر آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: انتشار فهرست پرداخت تسهیلات بانک‌ها به کنارکنان خودشان در سالیان متمادی، همواره محل بحث و جدل بین کارشناسان و مسئولان اجرایی بانک‌ها بوده است.

او می‌گوید: انتشار و تکمیل  کامل فهرست پرداخت تسهیلات بانکی به کارکنان یک مزیتی مبنی بر افزایش شفافیت در جامعه را به همراه دارد که می‌تواند مفید باشد.

حالا باید منتظر ماند دید این پازل شفافیت با انتشار اطلاعات تسهیلات کارمندان بانک مرکزی سرانجام تکمیل می‌شود؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
فقط مسیولین ادارات مرکزی وهیت مدیره ومدیر عامل حسابی از این مزایا یعنی وام های چندین میلیاردی وحقوق چند صد میلیونی میگیرند ولی کارمند جماعت حتی روسای شعب بانکها 10درصد آقایان دریافتی ومزایا ندارند
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۸ تير ۱۴۰۲
تسهیلات کارمندان صندوق کارآفرینی امید منتشر شود
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۸ تير ۱۴۰۲
امیدواریم
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۸ تير ۱۴۰۲
من خودم کارمند بانک ملی هستم و می دانم مزایا و وام‌های بانک مرکزی ۴ برابر سایر بانکها است، از نظر حقوق هم همین طور ولی از نظر کار یک دهم کارمندان بانکها هم کار نمی کنند.، یعنی کار چندانی ندارند.
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
بجای تنگ نظری و حسادت بهره سرت تو کار خودت باشه-در ضمن با کمال میل حاضر به تعویض مبلغ حقوق دریافتی با کارکنان بانک ملی هستیم-خالص دریافتی اینجانب با سابقه 12سال در بانک مرکزی ۸تومن میشه اونوقت اگه شما واقعا یک چهارم ما هستید یعنی ۲ت حقوق میگیرید -