سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لوکاشنکو: سقوط روسیه به معنای سقوط بلاروس است

رئیس جمهور بلاروس اتفاقات رخ داده در جنوب روسیه طی روز‌های اخیر را دردناک خواند.

بلاروس تنها متحد اروپایی روسیه در جنگ اوکراین محسوب می‌شود. مقامات این کشور که خاک خود را برای آغاز عملیات نظامی روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در اختیار مسکو قرار داده اند روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین دارد به طوری که پوتین شخصا برای ایجاد بازدارندگی برای مینسک در برابر تهدیدات غرب موافقت خود را با استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس اعلام کرد. از این رو، بلاروس به میزان زیادی به روسیه وابسته است. 

به گزارش تله تریدر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس امروز (سه شنبه) هشدار داد در صورتی که روسیه سقوط کند بلاروس نیز به چنین سرنوشتی دچار خواهد شد. 

لوکاشنکو طی سخنانی که در کاخ ریاست جمهوری انجام داد با اشاره به تمرد گروه واگنر از فرامین رهبری روسیه، گفت: واقعا مشاهده وقایعی که در جنوب روسیه رخ داد دردناک بود. این موضوع نه تنها برای من بلکه برای بسیاری از شهروندان بلاروسی غم انگیز بود. 

رئیس جمهور بلاروس با اشاره به نقش میانجیگری خود در این موضوع با حمایت پوتین خاطر نشان ساخت: به همین دلیل ما مواضع خود را مشخص کرده و به گروه واگنر پیشنهاداتی را ارائه کردیم که منجر به پایان بدون خشونت اختلافات شد.

وی در ادامه با هشدار به مقامات غربی درباره مداخله در اوکراین و تلاش برای شکست استراتژیک روسیه و خارج کردن این کشور از مدار قدرت‌های بزرگ گفت: هیچ گاه به اندازه امروز خطر یک درگیری جدید جهانی محتمل نبوده است. اکنون ائتلاف غرب به دلیل تلاش برای گمراه کردن دیگران در مورد برنامه‌ها و نیات واقعی شایسته سرزنش است. 

گفتنی است لوکاشنکو به دلیل دوستی ۲۰ ساله با یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر و نیز روابط خوبی که با پوتین دارد نقش میانجیگر در بحران رخ داده در روسیه طی روز‌های اخیر را برعهده داشت. اکنون پریگوژین در مینسک حضور دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
ان شاالله