سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان جنوبی محل گذر خودرو‌های شوتی

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۹۰ درصد حمل سوخت قاچاق با توجه به خودرو‌های توقیف شده، توسط افراد غیر بومی و خارج از استان انجام می‌شود و خراسان جنوبی محل گذر خودرو‌های شوتی است.

 سرهنگ زاهدی‌پور در نشست خبری گفت: سه ماه ابتدای امسال یک میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان خراسان جنوبی کشف و تحویل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی شده که این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به دغدغه‌های مردم درخصوص قاچاق سوخت توسط خودرو‌های شوتی (سوخت‌کش) گفت: تردد این خودرو‌ها با سرعت بالا یکی از چالش‌ها در استان بوده و امنیت روانی مردم را دچار مشکل کرده است.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای امسال ۹ طرح به صورت مداوم و با به‌کارگیری همه نیرو‌های پلیس در استان اجرایی شده است.

وی یکی از آسیب‌های جدی در زمینه تردد خودرو‌های شوتی و حامل سوخت قاچاق را افزایش تلفات جاده‌ای عنوان کرد و گفت: اکثر این تصادفات در محور نهبندان است و بیشترین چالش را در این مسیر داریم.

زاهدی‌پور افزود: از ابتدای امسال پنج فقره تصادف در این مسیر ناشی از تصادف خودرو‌های شوتی داشته‌ایم که در این تصادفات ۶ نفر در آتش سوختند.

وی گفت: در مجموع از ابتدای امسال ۱۰ فقره تصادف خودرو‌های شوتی در محور‌های استان روی داده است که ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: ۱۲ فقره تصادف جرحی به وقوع پیوست که ۵۴ نفر مجروح شدند همچنین تصادفات خسارتی ۱۱ مورد بوده که در مقایسه با سال قبل ۱۱۴ درصد فوتی‌ها، ۱۸۴ درصد جرحی و ۱۲۰ درصد تصادفات خسارتی افزایش داشته است.

وی افزود: اگر جولان خودرو‌های شوتی و سوخت‌کش در استان نبود، ۱۵ نفر آمار فوتی تصادفات برون شهری کاهش داشت.

زاهدی‌پور درباره اقدامات مقابله‌ای و بازدارنده پلیس در این زمینه گفت: خسارت به زیرساخت جاده‌ای، آلودگی خاک و انتقال به سفره‌های آب زیرزمینی از جمله مواردی است که در پرونده سوخت‌کش‌ها درج می‌شود و پس از ورود به دستگاه قضا جرم آن‌ها سنگین‌تر و مجازات بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال سه هزار و ۹۳۵ فقره برای خودرو‌های شوتی اعمال قانون شده است گفت: ۲۳۵ دستگاه خودرو توقیف سیستمی در مقصد داشته‌اند لذا اگر از خراسان جنوبی عبور کنند در مقصد توقیف می‌شوند، اما برای اقدامات قانونی باید به استان برگردند.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی با اعلام اینکه سه ماه ابتدای امسال ۴۹۵ دستگاه خودرو شوتی در این استان توقیف شد افزود: در اجرای طرح برخورد با خودرو‌های شوتی طی ۷۲ ساعت گذشته تاکنون ۸۵ دستگاه خوردو توسط ماموران پلیس توقیف و با دستور مقام قضایی این خودرو‌ها برای سه تا ۶ ماه به پارکینگ منتقل شدند.

وی گفت: نیروی انتظامی در برخورد با خودرو‌های حامل قاچاق سوخت عزم جدی دارد و در این راستا مجروح و شهید تقدیم کرده حتی چند دستگاه خودرو از رده خارج شده‌اند و با توجه به اقدامات خطرساز این خودرو‌ها در محور‌های مواصلاتی تلاش شده برای حفظ امنیت دیگر رانندگان تعقیب و گریز به سمت گلوگاه‌ها باشد.

زاهدی‌پور با اشاره به اینکه سه ایستگاه محوری در جاده‌های استان گلوگاه اصلی است تصریح کرد: اقدامات و برخورد‌ها باید در گلوگاه‌ها باشد و از ورود این خودرو‌ها به استان جلوگیری شود که در این زمینه دستگاه‌های مرتبط و مسئولان باید زیرساخت‌های مورد نظر را فراهم کنند تا شاهد کاهش تردد خودرو‌های شوتی در محور‌های مواصلاتی باشیم.

وی افزود: با توجه به سود سرشار قاچاق سوخت قطعا تردد از راه‌های فرعی و دور زدن خراسان جنوبی انجام می‌شود، اما جاده‌ها را باید برای شهروندان امن کرد.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر جریمه بازدارنده نیست، اما توقیف سیستمی که خودرو باید ۶ ماه در مقصد توقیف شود می‌تواند برای فرد بازدارنده باشد.

وی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد پارکینگ‌های استان مملو از خودرو‌های شوتی توقیفی است که توسعه این پارکینگ‌ها به خصوص در قاین و نهبندان انجام شده و پیگیر افزایش آن در مرکز استان نیز هستیم.

زاهدی‌پور گفت: یکی از راهکار‌های اساسی در مقابله با این پدیده شوم ایجاد محدودیت برای دریافت سوخت در دیگر استان‌ها و نیازمند تدبیر کشوری است.

وی یادآور شد: حمل سوخت قاچاق منحصر به خودرو‌های سواری نیست بلکه اتوبوس، کامیون و تریلی هم در این زمینه شناسایی و توقیف شده است.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی افزود: دولت به جهت رفاه حال شهروندان سوخت را به قیمت یارانه‌ای در اختیار آنان قرار می‌دهد، ولی برخی افراد به علت اختلاف قیمت شدید سوخت در داخل و پشت مرز‌ها و با توجه به داشتن سود کلان و اینکه افراد فرصت‌طلب به دنبال پول آسان هستند به سمت قاچاق سوخت روی می‌آورند.

وی گفت: نظارت ناکافی بر مصرف کنندگان عمده دریافت سوخت از جمله اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، تراکتو‌ها و ادوات کشاورزی پارک شده بدون کارکرد باعث شده است که این افراد با اقدامات غیرعادلانه سوختی را که برای کار تولیدی دریافت می‌کنند به صورت خارج از شبکه توزیع وارد چرخه قاچاق کنند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان نهبندان، سربیشه، درمیان و زیرکوه با کشور افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، یزد، سمنان و اصفهان همجوار است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.