سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنایت در آسمان؛ روایتی از شهادت ۲۹۰ مسافر بر فراز خلیج فارس

تیرماه یادآور جنایتی جانکاه در تاریخ این سرزمین است، ۲۹۰ مسافر بی‌گناه که بر فراز خلیج فارس قربانی قساوت آمریکایی‌ها شدند.

تیر هر سال که آغاز می‌شود، داغ خانواده‌های ۲۹۰ مسافر بی‌گناه پرواز ۶۵۵ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز بر داغی گرمای جنوب می‌افزاید. داغی جانکاه برای خانواده هایی که عزیزان خویش را تا پروازی بی‌سرانجام بدرقه کردند.

۱۲ تیر ۱۳۶۷ پرواز تهران - دوبی در توقفی کوتاه در بندرعباس حوالی ساعت ۱۰ صبح پس از مسافرگیری در بندرعباس از فرودگاه به آسمان بر می‌خیزد.

هواپیمای ایرباس با گردش به چپ از فراز فرودگاه بندرعباس، ساحل این شهر را ترک می‌کند و از ناحیه شرقی جزیره قشم بر فراز جزیره هنگام در آب‌های خلیج فارس در ارتفاع حدود ۱۲ هزار پایی و در حالی که در راه هوایی تجاری تأیید شده در حال پرواز بود، مورد اصابت دو موشک ریم - ۶۶ ناو یو اس اس وینسنس آمریکا قرار می‌گیرد و در حالی که ۲۹۱ مسافر و خدمه را در خود جای داده بود، بر فراز آسمانی متلاشی و بر پهنه آب‌های خلیج فارس سرنگون می‌شود و تمامی سرنشینان آن از جمله ۶۶ کودک، ۵۲ زن، ۱۷۲ مرد و ۳۶ نفر از اتباع یوگسلاوی سابق، هند، پاکستان، ایتالیا و امارات در این پرواز قربانی جنایت آمریکایی‌ها شدند.

کاپیتان پرواز که بود؟

کاپیتان محسن رضاییان، خلبان با سابقهٔ پرواز ۶۵۵ هواپیمای ایرباس آ -۳۰۰ بود که بیش از ۷٬۰۰۰ ساعت پرواز را در کارنامهٔ خود داشت. او از چیره دست ترین خلبانان هواپیمای مسافربری ایرباس بود و بارها این مسیر مسافری را طی کرده و آشنایی کاملی با اصول و قواعد هوانوردی داشت.

کاپیتان محسن رضاییان


بیشتربخوانید 


ترور در آسمان

در ساعت ۱۰:۲۲ ناو جنگی وینسنس آمریکا که از یک مأموریت اسکورت برمی‌گشت و به حریم آب‌ّهای ایران وارد شده بود، به دستور ناخدا ویلیام راجرز، فرمانده ناو وینسنس و در توهمی توحش گونه به سمت هواپیمای بزرگ جثه ایرباس با بهانه عدم توجه به اخطارهای هوانوردی و با توهم نزدیک شونده به سوی ناوگان آمریکا و در حالی که ایرباس در حال افزایش ارتفاع بود، آتش می گشاید.

به موقعیت سرزمینی و محل اصابت هواپیمای ایرباس دقت کنید

هواپیما کمتر از چند ثانیه بعد از صفحه رادار زمینی بندرعباس محو می‌شود و در آب‌های خلیج فارس سقوط می‌کند.

اولین گروه از امدادگران ایرانی که نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صیادان جزیره هنگام بودند، با مشاهده آتش بزرگی در آسمان و سقوط یک هواپیما، به سمت اجزا و لاشه‌های این پرواز می‌روند.

( ادامه این محتوا حاوی تصاویر دلخراش است و به افراد حساس توصیه نمی‌شود.)

توحش آمریکایی تا کجا؟

پس از این جنایت بزرگ، آمریکایی‌ها بجای پذیرش خطای خود تا سال‌ها از پذیرفتن مسؤولیت این جنایت سر باز زده و حتی در ساعات اولیه این جنایت، از اصابت موشک‌های خود به یک فروند هواپیمای اف ۱۴ ایرانی سخن می‌گفتند.



نکته عذاب آور و ضدانسانی آنکه تمام سربازان ناو جنگی وینسنس پس از این حادثه، به‌خاطر به پایان رساندن چند سال حضور خود در یک منطقهٔ جنگی مدال مبارزه دریافت کردند. مدال نیروی دریایی آمریکا اغلب به کار‌های قهرمانی یا خدمات شایسته داده می‌شود. بر اساس گفته‌های شبکهٔ هیستوری، مدال مبارزه به کسانی داده می‌شد که می‌توانستند با «سرعت و دقت آتش بگشایند».

در سال ۱۹۹۰ ناخدا ویل راجرز مدال لژیون لیاقت را از دستان جورج هربرت واکر بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به‌خاطر رفتار بسیار شایسته و انجام خدمات برجسته بین تاریخ آوریل ۱۹۸۷ تا مه ۱۹۸۹ به عنوان افسر فرماندهٔ ناو وینسنس دریافت کرد.

دو ماه تجسس برای یافتن اجساد جان باختگان در خلیج فارس

گرمای جانکاه هوا و غم بزرگ از دست رفتن عزیزان این ملت و گستردگی عملیات تجسس برای یافتن اجساد مسافران و بقایای هواپیما تا ۵۲ روز به طول انجامید و برخی از نظامیان حاضر در عملیات تجسس از یافتن لاشه‌های هواپیما تا ۳ ماه پس از این جنایت خبر می‌دهند.

ارتش و سپاه و هلال احمر در کنار نیرو‌های مردمی حدود ۸ هفته به طور مستمر از آب‌های خلیج فارس و اعماق آن پیکر‌های بی جان زن و کودک می‌یافتند و گاه برخی از پیکر‌ها از شدت تورم حتی در تابوت‌های آماده شده، جا نمی‌شد و برخی دیگر از اجساد بدلیل ترکیدگی بافت‌های بدن و سوختن آن، با توری از محیط دریا جمع آوری می‌شد.

پیکر‌ها با قایق و بالگرد به بندرعباس منتقل و در محلی جمع آوری و شناسایی می‌شدند. گاه صحنه‌های این جنایت آنقدر دردناک بود که بسیاری از عوامل مردمی و حتی خبرنگاران از شدت غم، دست از کار می‌کشیدند و صحنه را ترک می‌گفتند.

سردار تنگسیری: پیکر ۱۰۰ مسافر ایرباس هرگز پیدا نشد

فرمانده کنونی نیروی دریایی سپاه درباره این جنایت آمریکایی‌ها می‌گوید: پس از گذشت ۳۵ سال هنوز پیکر پاک ۱۰۰ شهید این حادثه در خلیج فارس باقی مانده است و شهدای این پرواز، نشانه حقانیت ملت ایران هستند.

وی افزود: با وجود عذرخواهی مسئولان آمریکا بر اینکه هواپیما را اشتباه گرفته‌اند، تقدیم مدال افتخار به فرمانده این ناو، دهن‌کجی به انسانیت است و این را بدانید که امنیت امروز کشور و اقتدار آن، مدیون خون شهدا است که جوهره ایمان و اراده را در وجود فرزندان همین مرز و بوم به جوشش درآوردند و امروز ایران اسلامی به سطحی از بازدارندگی دست یافته که آنان، تسلیم اراده و خواست فرزندان ملت ایران در آب‌های خلیج فارسی هستند که روزی که پرواز ما را بر فراز آن ساقط کردند.

سردار تنگسیری با اشاره به ادعا‌های آمریکا درباره اشتباه ناو وینسنس در هدف قرار دادن هواپیمای مسافری ایران، افزود: اولین ادعای آنان این بود که اعلام کردند ما فکر می‌کردیم این هواپیما، جنگی و از نوع "اف ۱۴" بوده در حالی که این مسأله نمی‌تواند درست باشد، چون رادار‌ها به خوبی اندازه بزرگ اکوی هواپیمای مسافری را نشان می‌دهند. نکته بعدی اینکه، سرعت این هواپیما همانند یک جنگنده نبوده و نوع مانور آن نیز متفاوت بوده است. در ضمن این هواپیمای مسافری در مسیر پروازی بندرعباس به دبی در حال حرکت بود و در راستای حرکت ناو وینسنس حرکت نمی‌کرد که تهدیدی برای آن‌ها محسوب شود.

چرا آمریکایی‌ها چنین جنایتی را رقم زدند؟

آمریکایی‌ها پس از حمله موشکی به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس، حتی پس از اطلاع از اصابت قرار دادن یک هواپیمای مسافربری، هرگز در عملیات جمع آوری اجساد و بقایای مسافران این پرواز با وجود حضور پرشمار و متراکم شناور‌های نظامی شان در خلیج فارس، کمکی نکردند و این عمق قساوت را به نمایش گذارد.

دولت آمریکا تصور می‌کرد در جنگی که با تحریک و تشویق خودش علیه ایران شروع شده رژیم بعثی عراق می‌تواند ظرف مدت کوتاهی ایران را به تصرف درآورد، اما در همان سال‌های ابتدایی جنگ متوجه شد نیرو‌های ایران در جبهه‌ها سربازان بعثی را قدم به قدم وادار به عقب نشینی کردند پس تصمیم گرفت روابط خود را با عراق به صورت رسمی از سر بگیرد و حمایت‌های خود را به صورت قانونی و موجه درآورد.

جورج شولتز وزیر خارجه دولت ریگان در ۲۵ اردیبهشت ۱۹۸۶ در سخنرانی خود در جمع صهیونیست‌های آمریکا گفت: «خطر در خلیج فارس یک خطر واقعی است اگر خمینیسم در منطقه پیشرفت کند منافع استراتژیک آمریکا  آسیب خواهد دید و بدیهی است که منافع اسرائیل نیز ضربه خواهد خورد.»

هوارد تیچر یکی از افسران ارشد سازمان سیا گفت: «ما به عراق آنچه را که لازم داشت تا از ایرانی‌ها شکست نخورد دادیم ما تمام آسیب پذیری‌های آن‌ها را در خطوط دفاعی شان تشخیص دادیم و از این نقاط ضعف مطلع شان ساختیم ما می‌دانستیم که اگر این کار را نمی‌کردیم ارتش ایران تا خود بغداد پیش می‌رفت.»

روزنامه لس آنجلس تایمز در مرداد ۱۳۶۹ به نقل از یک متخصص مسائل خاورمیانه در انستیتو مطالعاتی «بنیاد کارنگی» چنین می‌نویسد: "بدون کمک آمریکا بی تردید بغداد ماه‌ها و حتی سال‌ها در جنگ در جا میزد و طبعاً عراق در یک جنگ فرسایشی هم از نظر نظامی و هم از نظر اقتصاد بازنده بود. " آمریکا سعی داشت با استراتژی جنگ علیه ایران دولت جمهوری اسلامی را به پای میز مذاکره بنشاند.

نادر‌ها هنوز هستند

در اندیشه آمریکایی‌های متجاوز و تروریست، نام نادر مهدوی بیش از هر نام دیگری لرزه بر اندام آنان می‌اندازد. نادر و نادر‌ها هنوز زنده و پوینده اند. شهید ما الهام بخش دنیای امروز ما برای ایستادگی در مسیری است که سعادت دنیا و آخرت در آن است.

آمریکایی‌ها  چنان کینه‌ای از نادر مهدوی و گروه ذوالفقار در آب‌های خلیج فارس بر سر بی آبرو کردن شان در برابر چشمان جهانیان بر سر عبور دادن بزرگ‌ترین نفتکش جهان (نفتکش بریجستون) و دیگر ضرب شست‌های نادر در خلیج فارس و تنگه هرمز در سال‌های ۶۶ و ۶۷ بر دل گرفته بودند که پاره‌ای از کارشناسان نظامی و سیاسی، جنایت‌های مستمر آمریکایی‌ها در خلیج فارس از جمله حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی را برای در هم شکستن روحیه مقاومت ملت ایران و رزمندگان دریا دل آن تحلیل می‌کنند.

این حادثه نشان داد که آمریکایی‌ها برای رسیدن به منافع و مقاصد شوم خود حتی حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند و اگر ما در دنیا حرف برای گفتن داریم به خاطر خون پاک شهیدان است. امروز دریادلان پرشماری در خلیج فارس و دریای عمان در قوای مسلح کشورمان با چنان عزم راسخ و ایمان استواری در دفاع از مرز‌ها و امنیت و اقتدار کشورمان ایستاده اند که هیچ دشمنی یارای عرض اندام در برابر این عظمت را ندارند.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۳:۰۲ ۰۷ تير ۱۴۰۲
جنایت در آسمان زدن هواپیمای خودی چندسال پیش
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۷ تير ۱۴۰۲
خداوکیلی چطور روتون میشه این تیتر رو بزنید؟
فلفل
۲۳:۴۷ ۰۶ تير ۱۴۰۲
اف ۱۴ هواپیمایی است رهگیر و فقط برای هدف قرار دادن اهداف هوایی یعنی جنگنده ها ساخته شده و آن مدلی که ایران در اختیار داشت اصلا توانایی حمله به اهداف زمینی یا دریایی را نداشت . و اگر این را افسران نیروی دریایی آمریکا ندانند یعنی عملشان در حد یک جاروکش بوده.حتی اف ۱۴ های خود آمریکا ، فقط در اواخر خدمت تغییر کاربری داده شدند تا به اصطلاح مولتی رول شوند و بتوانند به اهداف زمینی و دریایی حمله کنند.
یعنی حتی اگر آن هواپیما ،اف ۱۴ هم بود مطلقا تهدیدی برای رزمناو آمریکایی نبود.
هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران ، فقط ناشی از پستی فرمانده و افسران رزمناو آمریکایی بود. والسلام .
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۷ تير ۱۴۰۲
کسانی که رای منفی به این نظر دادند یا چیزی از اف ۱۴ نمیدانند یا کل موضوع را نا آگاه هستند . یا بیمار روحی
خیبر شکن
۲۳:۴۱ ۰۶ تير ۱۴۰۲
نوکران غرب اربابتون اینه،
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۶ تير ۱۴۰۲
آمریکا = عاشق جنایت کردن
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
در مورد هواپیمای اوکراینی هم تیتر میزنین
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
ای خائن بی وجود وطن فروش غرب پرست! هواپیمای اکراینی با اصرار محبوب خائن شما با وجود ممنوع بودن پرواز در آن شب حمله ایران به پایگاه آمریکا، پرواز کرد و هواپیما در کنترل آمریکایی ها بود و با سیگنال‌های مخرب خود پدافند تهران را به اشتباه انداخت. هنوز عوامل انسانی در زندان و مورد محاکمه قرار دارند. چی را با چی مقايسه می کنی؟ آمریکایی های جنایت پیشه به فرمانده وینسنس مدال افتخار دادند که یک مشت زن و بچه بی‌دفاع را به قتل رساند. ای بی همه چیز غرب پرست!
فلفل
۲۱:۴۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
هواپیمای اوکراینی یک خطا بود و کسی به خطاکار جایزه نداد. مقامات عذر خواهی کردند . و همه اظهار ناراحتی و اندوه. اما فرمانده حرامزاده ناو وینسنس نشان قهرمانی گرفت و تاج گل بر گردنش انداختند و همه شان قهقه می‌زدند. فیلم لحظه استقبال از ناو وینسنس موجود است.
البته این دو موضوع ، برای مبتلایان به سندرم داون و سایر عقب ماندگان ذهنی قابل تشخیص و تمایز نیست. و برای آنان مشابه به نظر می‌رسد
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
خدا وند همه شهیدان ایرباس سال ۶۱ را با شهدای کربلا محشور کنه
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
اونایی که نوکری آمریکا و غرب را میکنن باید توجه داشته باشن که این اربابانشان حتی به زنان و کودکان صغیر هم رحم نمیکنن
خاک بر سر این خیانتکاران و وطن فروشان ساده لوح
در راهپیمایی 22 بهمن باید بنر این حادثه دلخراش و تصاویر شهدا ی این جنایت دست مردم باشه تا یه عده به اصطلاح روشنفکر بدونن با خوش خدمتی به آمریکا چه خیانتی به کشور خود میکنن
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
باید بنر همه کسانی که بیگانه در هر هواپیمایی کشته شده اند چاپ بشه بقول شما تروریست خوب و بد نداریم
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۶ تير ۱۴۰۲
رطب خورده کی منع رطب کند ؟!
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
روایتها مختلف است از این جنایت
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
نه متاسفانه فقط يه روايت وجود داره كه ارتش امريكا هم تاييدش كرده متاسفم جاي فريب نيست
فلفل
۲۱:۳۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
فقط یک روایت دارد.
جنایت حرامزادگان آمریکایی و بعد اعطای جایزه به آنان توسط مقامات حرامزاده وقت آمریکا.
نظر کدو
۲۳:۴۲ ۰۶ تير ۱۴۰۲
ماله کش وجاده صاف کن
رضا
۱۰:۳۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
والا ظلم بزرگی به مسافران شد واون فرمانده ی نامرد خیلی مفت رها شد .باید حکم اعدام فرمانده ناوآمریکایی صادر می شد، مطمئنا از دست ایرانی های غیرتمند در هر کجای دنیا بود جان سالم بدر نمی برد.
کاربر
۰۹:۵۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
ایرانیشم دیدیم متاسفانه
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۶ تير ۱۴۰۲
خيلييي متاسفانه اما اين كجاو ان كجا ،مسبب ايرانيشم امريكا بود هنوز اصل ماجرا فراموش نشده
دادرس
۰۹:۳۱ ۰۶ تير ۱۴۰۲
درود بر شهدا درود بر ایران ، دهه 60 ایران را ببینید و الان آمریکا در خلیج فارس که چگونه ذلیل و خوار شده است .