سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گشایش آبی در استان با انتقال آب از خرسان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد گفت: همه شهرستان‌های استان از طرح آبرسانی از خرسان بهره‌مند می‌شوند.

جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به اینکه این استان در منطقه کویری قرار گرفته است، گفت: در سال‌های اخیر همه کشور تحت تاثیر تغییرات اقلیم است و به طبع آن استان یزد نیز با شدت بیشتری تحت تاثیر این تغییرات اقلیمی بوده و شاهد خشکسالی‌های پی درپی بوده است.

او به طرح‌های مدیریت مصرف و طرح‌های مدیریت تامین اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های ذیربط، برنامه‌های متنوعی را در طرح‌های مدیریت مصرف در چارچوب سازگاری با کم آبی در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، شرب و بهداشت در دستور کار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد طرح‌های آب انتقالی را راهگشای کمبود منابع آب استان بیان کرد و ادامه داد: طرح‌های تامین آب نیز شامل طرح‌های بزرگ آبرسانی و مدیریت مصرف آب در خود استان است که آب منطقه‌ای با همکاری آب و فاضلاب، طرح‌هایی را در دست اجرا دارد. 

جوادیان زاده در خصوص تامین آب انتقالی گفت: در این زمینه، آبرسانی از خرسان در برنامه است که ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب شیرین برای مصارف شرب استان یزد اختصاص یافته و همه شهرستان‌ها از این طرح برخودار می‌شوند و گشایش خوبی برای استان یزد رقم می‌خورد. 

او با اشاره به افزایش مصرف آب در فصل گرم سال اظهار داشت: در فصل تابستان به دلیل کمبود منابع آب با افت فشار روبرو می‌شویم که طرح‌های آبرسانی راهگشا هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد از خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به عنوان یک ابر طرح یاد کرد و افزود: این طرح به دست رئیس جمهور آغاز و مطالعات آن انجام شده و موضوع تامین منابع مالی بین وزارتخانه مختلف و بین دولت در حال بررسی است و تامین منابع مالی این طرح به چارچوب و دستورالعمل جدیدی نیاز دارد که تاکنون نیز به نتایج خوبی رسیده و پیشرفت خوبی در این حوزه داشته ایم.

جوادیان زاده گفت: با توجه به برآورد‌های انجام شده برای توسعه صنعت و کشاورزی پربازده به ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم و این خط می‌تواند رونق خوبی در استان ایجاد کند. 

او افزود: در موضوع صنعت نیز با توجه گران بودن قیمت آب، مدیریت مصرف را به همراه داشته و صنایع به ناچار باید از حداقل آب استفاده کنند و به طبع آن هم آلایندگی صنایع کمتر شود. 

غفوری مدیر اجرای خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به یزد نیز با بیان اینکه ۴۷ کیلومتر مسیر خط اول تا چهار ماه آینده آماده است گفت: خط اول انتقال آب به استان تا فولاد اردکان اجرایی شده و آب تا آنجا در حال انتقال است و خط دوم طرح نیز از بندرعباس تا یزد به طول ۷۱۰ کیلومتر بوده که قطر لوله در یزد و بخشی از کرمان هزار و ۶۰۰ و بخشی از لوله‌ها دو هزار است.

او ادامه داد: قطر لوله یزد هزار و ۶۰۰ با ظرفیت ۱۴۰ میلیون متر مکعب در سال است و مجموع آن ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت آب انتقالی از خیلج فارس به استان یزد است و سه هزار و ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ در طول مسیر برنامه ریزی شده است. 

مدیر اجرای خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به یزد گفت: خط اول به سمت اردکان کشیده شده و مقابل فهرج در نزدیک کارخانه ذوب و روی برای تامین آب صنایع فهرج، خویدک و حتی بافق و بهاباد می‌توان از ظرفیت آن بهره برد و تاکنون کار‌های خوبی برای تملک آن انجام شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.