سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراحل رسیدگی به برنامه هفتم در مجلس از زبان سخنگوی کمیسیون تلفیق

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم درباره مراحل رسیدگی به این لایحه توضیح داد.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در نشست خبری که امروز (دوشنبه، ۵ تیرماه) در حاشیه صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) و نیز تبریک پیشاپیش اعیاد غدیر و قربان، گفت: برنامه هفتم بعد از کش و قوس‌های فراوان در نهایت توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

وی ادامه داد: برنامه توسعه ریل گذاری و تصویری از اتفاقاتی است که در ۵ سال آینده در سطح کلان قرار است در کشور اتفاق بیفتد. قطعا یک برنامه توسعه خوب و منطبق بر واقعیت‌ها و پشتیبانی شونده توسط یک سند پشتیبان قوی، آمار و اطلاعات از وضع موجود می‌تواند کشور را در جهت رسیدن به اهداف عالی و چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب و افزایش شاخص‌های توسعه یافتگی کشور یاری کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: براساس قانون برنامه هفتم به صورت لایحه به مجلس ارائه شده و بر اساس تقویم آیین نامه داخلی مجلس، از زمان انتشار لایحه نمایندگان ۵ روز کاری فرصت دارند پیشنهادات خودشان را بر روی مواد، بند‌ها و تبصره‌های لایحه دولت ثبت کنند و از همان زمان انتشار هم کمیسیون‌های تخصصی فرصت دارند به مدت ۱۰ روز بررسی‌های خود را انجام داده و پس از آن گزارش خود را به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارائه کنند.

زنگنه اضافه کرد: کمیسیون تلفیق برنامه نیز براساس آئین نامه ۳ هفته کاری فرصت دارد تا پیشنهادات کمیسیون‌ها را بررسی کرده و پس از آن گزارش کمیسیون تلفیق در سامانه بارگذاری شده و نمایندگان مجلس حداکثر ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خودشان را بر روی گزارش کمیسیون ثبت کرده و پس از آن با دستور هیئت رئیسه مجلس وارد صحن علنی می‌شود. البته تمامی زمان‌ها براساس آئین نامه تا ۲ برابر نیز قابل افزایش است یعنی هم زمانی که نمایندگان ثبت پیشنهاد می‌کنند و هم میزان بررسی کمیسیون‌ها و هم بررسی کمیسیون تلفیق در صورت درخواست و تائید هیئت رئیسه مجلس تا ۶ هفته امکان افزایش مدت زمان بررسی دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اضافه کرد: پس از این زمان برخلاف تغییری که در بررسی لایحه بودجه در آیین نامه داخلی ایجاد شد ابتدا کلیات بررسی و در صورت تائید بررسی جزئیات انجام می‌شد در جریان بررسی برنامه هفتم کلیات و جزئیات همزمان در کمیسیون تلفیق بررسی و سپس گزارش کمیسیون به صحن ارسال می‌شود که در این میان چند حالت ایجاد می‌شود اگر کلیات در صحن پذیرفته شود مجلس وارد بررسی جزئیات می‌شود، اما اگر کلیات در صحن رد شود با نظر رئیس مجلس یا برای انجام اصلاحات به دولت بازگردانده می‌شود یا به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود حال اگر کمیسیون تلفیق کلیات را رد کرده، اما در مجلس کلیات تائید شود مجددا به کمیسیون بازگشته تا گزارش بررسی شده و مجددا به صحن ارائه شود حال با توجه به تعطیلات و مناسبت‌های پیش رو در ایام تابستان تلاشمان این است که بتوانیم تا شهریورماه مصوبه برنامه را به شورای نگهبان ارسال کنیم که طبیعتا شورای نگهبان نیز از مدت قانونی خود استفاده کرده و به صحن ارسال می‌کند.

زنگنه بیان کرد: حال تلاش می‌کنیم تا پیش از تنظیم و ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۳، برنامه هفتم را به اتمام برسانیم البته بحث‌هایی در میان اعضای کمیسیون تلفیق و رؤسای کمیسیون‌ها مطرح است که به جهت اهمیت قانون برنامه و تنوع مسائل موجود و لزوم شنیدن نکات دستگاه‌ها و سایر فعالان دانشگاهی، پژوهشکده‌ها، مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌ها که این مدت زمان کوتاه به کیفیت برنامه لطمه بزند حال آن چیزی که هم اکنون مصوب است را بیان کرده و در صورت تغییر مجددا اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در رابطه با کلیات برنامه مذکور گفت: در ابلاغیه‌ای که مقام معظم رهبری در شهریورماه ارائه کردند، بند‌ها و فصولی را به عنوان اولویت به دولت ابلاغ کردند. از محاسن لایحه برنامه دولت این است که در ۲۴ فصل ذیل بند‌های ابلاغی سیاست‌های مقام معظم رهبری برنامه مذکور تنظیم شده و بند‌ها از همان فصل اول شامل رشد اقتصادی، کاهش تورم، اصلاح نظام بانکی و... در حدود ۲۴ فصل است که به نظر بنده این موضوع یکی از نقاط مثبت برنامه هفتم است.

وی اضافه کرد: حُسن دوم لایحه برنامه هفتم ارائه یک سند پشتیبان بوده که دولت و سازمان برنامه آن را در اختیار اعضای کمیسیون تلفیق قرار داده که تقریباً سند جامعی بوده و متناسب با مسائل و راهکار‌های دولت در برنامه آمده است. حُسن سوم این لایحه مسئله محور بودن برنامه هفتم است، به عنوان مثال در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی بر کالا‌های اساسی تاکید شده و یا در حوزه انرژی به رفع ناترازی انرژی در حوزه‌های برق، گاز و نفت اشاره شده است. همچنین درخصوص صندوق‌های بازنشستگی لایحه به دنبال اصلاح وضعیت وخیم صندوق‌ها و حل مشکل آنهاست.

زنگنه همراه شدن جداول با شاخص‌های قابل سنجش را حُسن چهارم لایحه برنامه هفتم دانست و تصریح کرد: در ابتدای هر فصل دولت جدول را ارائه کرده که در آن شاخص‌هایی ذکر شده و هدف نهایی برنامه را نیز مشخص کرده که قابل تحسین است.

وی با اشاره به نکاتی که در لایحه برنامه هفتم نیازمند اصلاح و تقویت هستند، اظهار کرد: نکته‌ای که در تمامی برنامه‌های گذشته نیز وجود داشته و این برنامه از آن مستثنی نیست عدم توجه به منابع است و جدول منابع و مصارفی پیوست با قانون نداریم. هنگامی که از افزایش تولید انرژی و افزایش رشد اقتصادی و نیز کاهش ناترازی‌های مختلف صحبت می‌کنیم، نیازمند تامین منابع است و این منابع تاکنون به پیوست به کمیسیون تلفیق و مجلس داده نشده است، اما طی جلساتی که در هیات رئیسه مجلس با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، مقرر شد جدول منابع و مصارف به صورت کلی در اختیار کمیسیون قرار بگیرد. برخی از احکام مانند سایر برنامه‌ها و ایرادی که در بودجه‌های سالانه نیز وجود دارد، احکام راهبردی نبوده که باید حتما اصلاح شده و تعارض میان برخی احکام رفع شود، و همچنین به رغم اینکه برنامه مسئله محور تنظیم شده، اما در برخی از مسائل با توجه به نظر کمیسیون‌ها مغفول واقع شده است، مانند حوزه صنعت، فناوری، تعاون، منابع طبیعی که باید به مسائل مورد تاکید در برنامه هفتم اضافه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اضافه کرد: امیدواریم با مشارکت همه نخبگان، فعالان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، برنامه قابل قبولی داشته باشیم. ما نیز در کمیسیون تلفیق این آمادگی را داریم که پذیرای نظر همه کارشناسان باشیم و از طریق راه‌های ارتباطی که با مجلس شورای اسلامی وجود دارد که در پایگاه‌های اطلاع رسانی مجلس نیز منتشر می‌شود، پذیرای نظرات نخبگان و فعالان عرصه‌های مختلف هستیم تا با هم افزایی و کار جمعی برنامه مناسبی را در خور مردم داشته باشیم.

زنگنه تاکید کرد: اولین هدفمان ما طی جلساتی که با رئیس مجلس داشتیم، ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم و ایجاد آرامش براساس تاکیدات مقام معظم رهبری در برنامه هفتم بوده و پس از آن به رشد، تعالی و توسعه در شاخص‌های مختلف توجه خواهیم داشت.

زنگنه در پاسخ سئوال خبرنگاران افزود: از امروز بعد از ظهر پس از جلسات رسمی کمیسیون‌های تخصصی مجلس، جلسه استماع را طی دو شیفت و در صورت نیاز پس از اذان مغرب در کمیسیون تلفیق خواهیم داشت. بدین معنی که رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای مربوطه به ترتیب در کمیسیون حاضر شده و از برنامه مذکور دفاع کرده و ضمن ارائه سند پشتبان برنامه، به سوالات نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق پاسخ می‌دهند. اگر تصمیم جدیدی گرفته نشود، از شنبه بررسی و رای گیری در این خصوص کلیات برنامه را آغاز می‌کنیم که در صورت اخذ رای به بررسی جزئیات خواهیم پرداخت. اما اگر کلیات برنامه رای نیاورد، گزارش آن تنظیم و به صحن ارسال می‌شود و در صورتی که مجلس به کلیات رای دهد مجدداً به کمیسیون ارسال می‌شود. اما در صورتی که مجلس هم کلیات را رد کند، به دولت استرداد پیدا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: با توجه به تعیین ۲۵ کمیته تخصصی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم از سوی نمایندگان پیشنهاد شده که فرصت بیشتری در اختیار کمیته‌ها قرار گرفته و سپس جلسات کمیسیون تلفیق، فشرده‌تر برگزار شود که این موضوع نیازمند نظر هیات رئیسه کمیسیون است. اما طبق برنامه فعلی جلسه‌های استماع را خواهیم داشت و سپس از شنبه بررسی کلیات را با حضور مسئولان دستور کار خود خواهیم داشت.

وی از تصویب آیین نامه نحوه برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق برنامه در جلسه روز گذشته کمیسیون خبر داد و گفت: برای اولین بار به گونه‌ای فضا را ایجاد کردیم که امکان حضور کلیه اشخاص حقیقی، متخصصان و کارشناسان، اهالی رسانه جدای از نمایندگان دولت و مرکز پژوهش‌‍ها که مایل به شرکت در جلسات کمیسیون باشند در صورت درخواست با استمزاج از صحن کمیسیون فراهم باشد. همچنین با تغییر آیین نامه داخلی مجلس در سال گذشته امکان حضور تمامی نمایندگان غیرعضو تلفیق نیز در صحن کمیسیون تلفیق جهت بیان اظهار نظر خود فراهم شده است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
کارمند مظلوم
۱۳:۲۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
سلام لطفا امید کارمندان و کارگرانی که سالها به امید رسیدن به بازنشستگی زیر سلطه مدیران ظالم کار کرده اند و شرایط نامطلوب را تحمل کرده اند، نا امید نکنيد، که شوم بزرگی به جامعه کارمندی و کارگری است، خدا خیرتان بدهد و اجرتان مستدام
کارمند مظلوم
۱۳:۱۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
سلام لطفا امید کارمندان و کارگرانی که سالها به امید رسیدن به بازنشستگی زیر سلطه مدیران ظالم کار کرده اند و شرایط نامطلوب را تحمل کرده اند، نا امید نکنيد، که شوم بزرگی به جامعه کارمندی و کارگری است، خدا خیرتان بدهد و اجرتان مستدام
کارمند مظلوم
۱۳:۱۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
سلام لطفا امید کارمندان و کارگرانی که سالها به امید رسیدن به بازنشستگی زیر سلطه مدیران ظالم کار کرده اند و شرایط نامطلوب را تحمل کرده اند، نا امید نکنيد، که شوم بزرگی به جامعه کارمندی و کارگری است، خدا خیرتان بدهد و اجرتان مستدام
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۵ تير ۱۴۰۲
همسان سازی حقوق معلمان بازنشسته فراموش شده اختلاف حقوق با شاغلین به ده میلیون رسیده لطفا پیگیر باشید
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۵ تير ۱۴۰۲
باسلام با توجه بااینکه مشاغل سخت وزیان اور فشار بسیار زیادی از نظر جسمی وروحی بر روی کارگران زحمت کش وارد می کند،بنظر شما با ملاک قراردان سن بازنشستگی در بخش سخت وزیان اور شخصی که از 20تا25سالگی وارد اینچنین مشاغلی می شوند ایا بعد از 50 سالگی با نبود سلامتی زندگی برای شخص معنی ومفهوم خواهد داشت در ضمن مطمئنا نیروی جذب در چنین مشاغلی به شدت افت خواهد کرد وچنین بخشهای با کمبود شدید نیرو مواجه خواهند شد . مسولین محترم خواهشا" از جای گرم ونرم خود بیرون بیایید واندکی با کارگران زحمت کش همرا باشید ، اگر چنین نمی کنید حداقل نمک بر زخمشان نپاشید.
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۵ تير ۱۴۰۲
سلام نام کارکنان بازنشسته به وابسته سازمان مربوطه تغییر یابد بهتر هست.
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۵ تير ۱۴۰۲
سلام لطفا در خصوص سن بازنشستگی برای مشاغل سخت وزیان اور هم تجدید نظر بفرمایید چنانچه کسی با سن 20 سالگی وارد بازار کار در مشاغل سخت وزیان اور بشه وبا 50 سال سن خواسته باشه بازنشسته بشه در صورتی که تامین اجتماعی هم بیشتر از 35 روز حقوق نمیده تکلیف چی در ضمن با این تفاسیر معنی سخت وزیان اور در مشاغل بی معنی شده وپیشاپیش حق و حقوق کارگران زجر دیده در چنین مشاغلی پایمال میگردد
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۵ تير ۱۴۰۲
لطفا در برنامه توسعه هفتم سن بازنشستگی را تغییر ندهید هر کس به سی سال رسید بازنشسته شود
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۵ تير ۱۴۰۲
لطفا نمایندگان مردم در برنامه هفتم توسعه در خصوص شرایط بازنشستگی و نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان که براساس میانگین 5 سال آخر محاسبه میگردد تجدید نظر نمایند چون این کار ظلم به کل جامعه حقوق بگیر خواهد بود و برخلاف منشور قانون اساسی است .
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۵ تير ۱۴۰۲
سلام وخسته نباشید لطفا درزمینه عدالت درپرداختی ها وهمسان سازی هم رسیدگی شود.
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۵ تير ۱۴۰۲
با سلام خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد ؟؟ تفریح سالم پول میخوات تعیین سبد معیشت مطابق قانون وعدالت نیست وافزایش دستمزدها هم همین طور امنیت شغلی وروانی کارگران شرکتی وپیمانکاری وبه دنبال اون امنیت خانوادگی وفرزند آوری اونا تامین نیست؟ کی جرات داره با شغل شرکتی واین حقوق واین نوع قرارداد کار موقتی 3ماهه یا 6ماهه یا نهایتا یک ساله دور وبر تشکیل خانواده بره . تشکیل خانواده یه تعهد داعمی ولی قرار داد کارها موقتی و3ماه و6ماهه وشاه کاراش 6ماهه خودتون قضاوت کنید