سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستور رئیس جمهور برای رفع مشکل آب اصفهان/ اصلاح برداشت‌ها از زاینده‌رود

معاون وزیر نیرو گفت: یقیناً کنترل در برداشت‌ها از زاینده رود مد نظر است همچنین بایستی جدول منابع و مصارف حوضه زاینده رود تنظیم شود.

محمد جوانبخت ظهر امروز در نشست نمایندگان اصناف کشاورزان استان در حوضه زاینده رود اظهار داشت: در دوران جنگ تحمیلی شاهد رشادت‌های مردم اصفهان بودیم که شایسته تقدیر است. دو لشکر ۱۴ امام حسین و ۸ نجف اشرف اصفهان در دفاع مقدس همیشه می‌درخشیدند و منشأ اثر بودند.

وی با اشاره به سخنان صریح مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات استان اصفهان در حوزه تأمین آب، بیان کرد: استان اصفهان از معدود استان‌هایی است که رهبر معظم انقلاب در مورد حل مسئله آب آن تأکید مستقیم داشتند و همچنین رئیس جمهور نیز بر رفع این مسئله تاکید دارند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و توسعه‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده و صد‌ها مسئله دیگر مشکلاتی در سراسر کشور به وجود آمده و رفع این مشکلات نیازمند اقدامات دولت است.

وی گفت: مشکل آب اصفهان یقیناً راه حل دارد، اما به عزم جمعی بین بخش دولتی و البته همراهی مردم به ویژه کشاورزان منطقی و فهیم اصفهان بستگی دارد سطح ملی در این خصوص برنامه‌هایی دارد که عمده آن‌ها باید اجرایی شود.

وی افزود: یقینا برای من شنیدم نظرات و نکات ارزشمند کشاورزان استان مغتنم است از این رو آماده شنیدن سخنان و دغدغه‌های نمایندگان اصناف کشاورزان استان اصفهان هستیم.

جوانبخت در این نشست پس از شنیدن گلایه‌ها و نقطه نظرات نمایندگان اصناف کشاورزان در حوضه زاینده رود، گفت: نسبت به تصمیمات سال‌های دور در حوضه آبریز زایند‌رود موضعی نداریم؛ اما اتفاقاتی است که از سال‌های قبل افتاده است.

وی افزود: وزارت نیرو به دنبال تغییر و اصلاح در روند‌های گذشته است از این رو وظیفه خود می‌دانیم به سمت اصلاح برداشت‌ها از زاینده‌رود برویم. تأمین منابع جدید قطعا گریز‌ناپذیر است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: رویکرد وزارت نیرو ناظر بر مجموعه‌ای از راهکار‌های نرم افزاری، سازوکاری، اصلاحی، مدیریت مصرف و تقاضا است. بارگذاری‌های خارج از پتانسیل منطقه باید کنترل شود، فرونشست زمین دغدغه ما است.

وی اظهار داشت: آب دریا برای صنایع راهگشاست، اما پساب بهترین راه نیست، وزارت نیرو معتقد است پساب باید به آبخوان‌ها باز گردد. فکر می‌کنم با برنامه‌ای که وزارت نیرو دارد می‌توان به افق‌های آینده امیدوارانه نگاه کرد.

جوانبخت افزود: یقیناً کنترل در برداشت‌ها مد‌نظر است، همچنین باید جدول منابع و مصارف با مشارکت و نظر مصرف کنندگان تنظیم شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۱۷:۵۹ ۰۴ تير ۱۴۰۲
بله یک دستور دیگه از رییس جمهور مردمی کشور. با تشکر از شما‌ مردم بی درد ایران
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۴ تير ۱۴۰۲
واقعا جالب بود ده سال پیش هم تو موضوع استفاده از فاضلاب برای صنایع من کفتم پساب های غیر صنعتی باید به اکوسیستم طبیعت برگردد ولی کو گوش شنوا وقتی کار از کار گذشت همه همان کارها را هزینه ای چند برابری باید انجام داد مثل دریاچه ارومیه سد زدند بعد تونل کندند خوب یعنی چه حق ابه را میدادی تمام
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۴ تير ۱۴۰۲
جلو آبفروشی بگیرین
الان کاشان روستای علی آباد اردهال همسایه ما ماهیانه ۲ میلیون لیتر آب قنات آب آشامیدنی برای برش سنگ به معادن میفروشه هیچکس هم جلوشو تا الان نگرفته
در حالی که نه مجوزی داره نه مالیاتی میده
ماهیانه مصرف آب ۴۰۰ خانوار میده معدن

بعد بیا ببین با این پول حروم تو سن ۲۲ سالگی چه زندگی ای درست کرده
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۴ تير ۱۴۰۲
پروژه های تامین منابع جدید آب برای زاینده‌رود باید اجرا شود
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۴ تير ۱۴۰۲
پروژه های تامین منابع جدید آب برای زاینده‌رود باید اجرا شود
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۴ تير ۱۴۰۲
دمت گرم بعد از دو سال تازه دستور اصلاح برداشت آب را صادر کردید خسته نباشید
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۴ تير ۱۴۰۲
زاینده رود علاوه بر تامین آب روان بودنش باعث تلطیف هوای منطقه مرکزی ایران میشه ضمن اینکه در منطقه شمالغرب هم دریاچه ارومیه این نقش را بازی میکند متاسفانه برخی کشاورزان با ایجاد چاهای عمیق بدور از چشم بازرسین و بدون اینکه درک کنند وضعیت را بدتر میکنن البته صنایع هم بنوبه خود مقصرن باید خیلی جدی تر برخورد کرد ،در برخی از سالها بعضی از محصولات کشاورزی تولید شددکه نه مشتری در خارج داشت نه در داخل و فاسد و نابود شدن لذا یک مدیریت کلی که از وزارتخانه های نیرو،کشاورزی صنعت و دیگر دست اندرکاران باشه باید مدیریت کنند و با متخلفین برخورد جدی بکنند و صرفا یه جریمه نگیرند
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۴ تير ۱۴۰۲
مهمترین واقعیتی که آگاهانه یا ناآگاهانه هیچ کس نمی خواهد به آن بپردازد، خشک بودن سرزمین ایران است و اینکه به جز نوار شمالی حاشیه دریای خزر و نوار جنوبی کشور، در بقیه کشور ظرفیت تامین آب برای جمعیت بیش از 20 میلیون نفر وجود ندارد. اصرار بر افزایش جمعیت یعنی به گند کشیدن زندگی میلیونها نفر.
عبدالهی
۰۸:۳۸ ۰۴ تير ۱۴۰۲
در کشوری بیابان و نیمه بیابانی و خشک و نیمه خشک
قطره قطره آبهای شیرین باید مدیریت شوند و هنر بزرگ ایرانیان مدیریت درست آبهای شیرین همچون گذشته باید باشد ترکیه با اینهمه آب هندوانه از ایران وارد میکند !!!!!؟؟ این یعنی عدم مدیریت و اسراف منابع و ثروت‌های ملی و کشتهای آب بر در سرزمینی خشک و یا ریختن آبهای شیرین به مرداب‌ها و دریاها و تالاب‌ها همچون کارون و زاینده رود و صنایع آب بر و کشتهایی پر آب و غرقابی و فضای سبز و جمعیتی نامتوازن و ... ،حالا عده ایی اصرار دارند که کشتهای پر آب و غرقابی در بیابان و با آبهای شیرین داشته باشند همچون کاشت هندوانه و برنج و غیره
انتقال آب از دریاها همانند قناتهای گذشته راهکار بسیار خوبی برای شرق و جنوب و مرکز کشورمان برای آبی پایدار میتواند باشد
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۴ تير ۱۴۰۲
وقتی در استانهای کم آب ویا کویری کارخانه های فولاد زده میشود بهترین از این نمیشود انتظار داشت مانند اصفهان یزد تمام منابع آبی را این کار خانه ها می‌بلعند
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۴ تير ۱۴۰۲
رودی که عرضش زیاداست آب در سطح زیادی قرار میگیرد و خیلی سریع تبخیر می. شود .چرا مسئواین فکری برایش نمی کنند .رود باید عمقی باشد نه سطحی.
بختیاریوند
۰۶:۴۴ ۰۴ تير ۱۴۰۲
کوهرنگ سرچشمه سه رود ملی زاینده رود و کارون و بخشی از دز است که دشتهایی خشک دارد خواهشاً سهم سرچشمه و زاینده رود و کارون باید در بهره برداری و حقابه ابتدا در نظر گرفته و داده شود
دستکم از اینهمه انتقال آب از کارون بزرگ نیمی و یا بخشی به این شهرستان سرچشمه و زاینده و خواستگاه رودهای ملی اختصاص یابد
ناشناس
۰۶:۱۸ ۰۴ تير ۱۴۰۲
انشاالله زاینده رود پر آب شود.
ناشناس
۰۴:۴۳ ۰۴ تير ۱۴۰۲
واسه ذوب آهن باید از پس اب تصفیه شده استفاده بشه میدونید چقدر آب هدر میشه واسه خنک کردن آهن خوب این همه سال یه تصفیه خونه فاضلاب میزدید قبلش واز شهرهای بالا دست ذوب آهن کل ابی که میخواد رو تامین میکردن وضع اصفهان این نمیشد
محمد
۰۳:۰۵ ۰۴ تير ۱۴۰۲
ممنون بابت توجه ولی سیستان بیست سال در خشکسالی های پیاپی هست خدا شاهد ما هیچ امیدی نداریم برا زندگی مردم سیستان فکر می کنم جز ایران نیستیم اگر می بودیم یه فکر به حالا ما میشد
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۴ تير ۱۴۰۲
بیاری خدا و تلاش همگانی و کاری بزرگ و مانا و جهادی سیستان و بلوچستان و شرق کشور آبی پایدار از دریاها و شیرین سازیها خواهند داشت
ناشناس
۰۲:۱۶ ۰۴ تير ۱۴۰۲
میشه راجع به هشدار جدی رئیس جمهور و نتیجه این هشدار در مورد حق ابه هیرمند هم مطلب بزارید ؟؟؟
ناشناس
۰۰:۱۷ ۰۴ تير ۱۴۰۲
برنامه ریزی میخواد ..
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۴ تير ۱۴۰۲
آب یک سرمایه ملیست ولازمه حیات،قیمت آب در بخش کشاورزی وشرب باید به قدری گران شود که در حد نرمال وقابل جایگزینی مصرف شود،دیگر منابع کشور مانند برق وگاز وبنزین وگازوییل و... که چند برابر دیگر کشورها مصرف میکنیم باید به قیمت واقعی یعنی بالاترین پیشنهاد داخلی یا خارجی فروخته شود وسهم هر کس را مساوی و نقدا به خوش بدهند،وهرکس با درست مصرف کردن منابع میتواند با مابقی سهمش مواد غذاییش را حتی به نرخ جهانی تهیه کند ولازم نیست اینقدر آب در بخش کشاورزی هدر دهیم.