سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

تغییر روش کنترل سگ‌ها عامل افزایش حیوان‌گزیدگی در استان سمنان است

رهبر گفت: حیوان‌گزیدگی در شهرستان‌های زیرمجموعه این دانشگاه طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است که عمده دلیل آن تغییر روش کنترل سگ‌ها محسوب می‌شود.

محمدناصر رهبر مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  سمنان  گفت: سال های اخیر آمار حیوان گزیدگی روند افزایشی داشت، به طوری که تعداد افراد حیوان‌گزیده در سال ۱۳۹۹ هزار و ۳۷۰ نفر، در سال ۱۴۰۰ هزار و ۷۷۰ نفر و سال ۱۴۰۱ یکهزار و ۹۹۶ نفر در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ثبت شد.

وی درباره انتقال بیماری از سگ به انسان، گفت: در کنار خطر حمله سگ‌های ولگرد و بدون صاحب به افراد مختلف و ایجاد جراحت و حتی مرگ‌ومیر، شایع‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند از سگ به انسان در منطقه استان سمنان انتقال یابد ۲ بیماری‌ هاری و سالک است.

رهبربا بیان اینکه تعداد بیماری‌هایی که از طریق سگ به انسان منتقل می‌شود بسیار زیاد است و ازجمله آن‌ها بیماری‌های انگلی و قارچی است، گفت: این بیماری‌ها البته در منطقه استان سمنان به دلیل مسائل بهداشتی خیلی کمتر دیده می‌شود.

وی افزود: بیماری هاری، یکی از بیماری‌های کشنده است که بیشتر از طریق سگ و گربه به انسان منتقل شده و در صورت تزریق نکردن واکسن، منجر به مرگ مبتلایان می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، درباره کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب، اظهار داشت: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد سال‌های قبل با اتلاف آن‌ها انجام می‌شد که متولی این امر شهرداری‌ها بودند که با کمک نیروی انتظامی این اقدام انجام می شد و دانشگاه علوم پزشکی نقش ناظر داشت.

رهبر تصریح کرد: امروزه رویکرد اتلاف به رویکرد زنده گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد و بدون صاحب تبدیل‌شده است که بر اساس ابلاغیه و دستورالعمل‌های موجود این امر نیز توسط شهرداری‌ها باید انجام شود و پس از زنده گیری این سگ‌ها باید نگهداری شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.