سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اخراج وزیر اقتصاد صربستان به دلیل مواضع ضدروسی

کابینه صربستان وزیر اقتصاد این کشور را به دلیل مواضع و اظهارات ضدروسی اش اخراج کرد.

گرچه از زمان آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ کشور‌های غربی و اروپایی اقدام به روسیه هراسی کرده و جنگ رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه مسکو به راه انداخته اند، اما هنوز هم برخی کشور‌های اروپای شرقی به واسطه روابطی که با روسیه دارند حاضر به پیروی از سیاست‌های غرب نشده اند. صربستان یکی از این کشورهاست. 

به گزارش راشاتودی، دولت صربستان به اتفاق آرا رید باستا، وزیر اقتصاد این کشور را به دلیل طرح ادعا‌های ضدروسی و تلاش برای تخریب روابط میان بلگراد و مسکو از سمتش برکنار کرد. 

رید باستا بار‌ها خواستار اعمال تحریم علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین شده و تاکید داشت صربستان باید به جبهه غرب بپیوندد. اظهارات این مقام صرب در ماه اوت باعث ایجاد جنجال در کشور شده و وی در نهایت مجبور شد حزب حاکم را ترک کند. 

باستا که در جلسه کابینه که منجر به اخراج وی شد حضور نداشت به رسانه‌ها مدعی شد: من تازه با آنا بربابیک، نخست وزیر صربستان دیدار کرده ام و وی به من اطلاع داد که به دلیل فشار‌های روسیه اکنون من از سمت وزارت اقتصاد اخراج هستم. 

رید باستا از اکتبر سال ۲۰۲۲ سمت وزارت اقتصاد صربستان را برعهده داشت. وی پیشتر نیز سابقه‌ای طولانی در اظهارات ضدروسی داشت و این مسئله به پس از جنگ اوکراین مربوط نمی‌شود. وی خواستار استقلال از منابع گازی روسیه، ساخت نیروگاه هسته‌ای با مشارکت غرب و بدون وابستگی به مسکو شده بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.