سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهترین فیلمنامه‌ها از آنِ نویسندگان ایرانی است

یک کارشناس حوزه کتاب گفت: در ۴ دهه گذشته در موضوع کتاب‌های هنری سیر صعودی داشتیم و از وابستگی به ادبیات ترجمه به نظریه پردازی رسیده ایم.

محمد رسول تبیک، کارشناس حوزه کتاب در گفتگو با برنامه «گفته‌های ناگفته» رادیو تبیین گفت: در ۴ دهه گذشته در بحث کتاب‌های هنری سیر بسیار صعودی را طی کرده ایم و از وابستگی ادبیات ترجمه در حوزه هنر به نظریه پردازی رسیده ایم.

وی ادامه داد: در حوزه نظریه‌پردازی و بحث تألیف کتاب‌های هنری هم به خودکفایی رسیدیم و تقریباً همه بخش‌های هنر را شامل می‌شود؛ به جرأت می‌توانیم بگوییم ما امروزه تقریباً هیچ نیازی به کتاب‌های ترجمه البته کتاب‌های تاریخ هنر و نظریه پردازی‌های حوزه هنر نداریم.

این کارشناس حوزه کتاب گفت: به جز کتاب‌های تاریخ هنر و نظریه‌های هنری که در دهه ۶۰ شمسی منتشر شد، بعد از آن در زمینه‌های مختلف هنری از جمله فیلمنامه‌ها، نمایشنامه‌ها که حوزه سینما و تئاتر به سمت تألیف رفتیم.

تبیک افزود: کاملا مثل یک کوهنورد که به سمت قله می‌رود، ما در حوزه نشر کتاب‌های هنری سال به سال رشد کردیم و امروزه نویسنده‌های ایرانی بهترین فیلمنامه‌ها را تألیف می‌کنند. در حوزه نمایشنامه نویسنده‌های بسیار بزرگی داریم که جایگاه خوبی در میان نویسندگان تئاتر منطقه و حتی در جهان دارند، البته این به این معنا نیست که جایگاه اول را در دنیا داریم.

وی ادامه داد: با رفتن به سمت تالیفات کتاب‌های هنری توانسته ایم نیاز به کتاب‌های هنری در دانشگا‌های خودمان را رفع کنیم. امروزه ما برای خودمان یک سبک هنری داریم و صاحب سبک هستیم و این خیلی اهمیت دارد. در سال‌های گذشته هنرمندان ما جوایز بسیاری را در جشنواره‌های بین المللی دریافت کردند.

این کارشناس حوزه کتاب گفت: قبل انقلاب کتاب‌های کمی در زمینه عکاسی بود که اکثرا ترجمه بودند، اما امروز ما عکاسان بزرگی داریم که خودشان کتاب‌هایی در این زمینه تالیف کرده اند و امروز بهترین آثار توسط عکاسان ایرانی ارائه می‌شود که چه در بعد نظری و چه در بعد عملی موفق هستند و در جشنواره جهانی صاحب رتبه‌های بالایی می‌شوند.

تبیک بیان کرد: در بحث گرافیک هم همین‌گونه است، در واقع گرافیک و موضوع معماری پیوستگی عمیقی با فرهنگ کشور ما دارند، معماری شهری ما در دوره قاجار و پهلوی هنر وابسته‌ای بود و فرهنگ غیر ایرانی بر آن تسلط داشت، در صورتی که در دوره‌های قبل از پهلوی و قاجاریه یعنی در دوره صفویه شاهد معماری ایرانی اسلامی بودیم که هنوز هم این معماری را مثل اصفهان در شهر‌های مختلف کشور می‌توان دید.

وی ادامه داد: در دوره پهلوی و قاجار این نگاه به معماری ایرانی اسلامی از بین می‌رود و بزرگ‌ترین بنا‌های کشور ما توسط غیر ایرانی‌ها طراحی و ساخته می‌شود، اما بعد از انقلاب و امروز بزرگانی در زمینه معماری فعال هستند که در زمینه معماری ایرانی کتاب‌هایی تالیف کرده اند که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.