سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دختر شهید نواب:

شهید چمران از نظر اخلاقی شبیه پدرم بود

فاطمه نواب صفوی گفت: شهید چمران در بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی، خصوصا رفتار با اطرافیان و خانواده شبیه پدرم بود.

فاطمه نواب صفوی، دختر شهید نواب صفوی در سالروز شهادت مصطفی چمران مهمان رادیو فرهنگ شد و درباره خصوصیات اخلاقی شهید چمران گفت: شهید چمران، در بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی، خصوصا رفتار با اطرافیان و خانواده، شبیه پدرم بود.

وی ادامه داد: مهندس مهدی چمران در یکی از دیدارهایش با برادران جنگ‌های نامنظم در موسسه فرهنگی شهید نواب ضمن بیان علاقه و ارادت شهید مصطفی چمران نسبت به پدرم شهید نواب صفوی گفت: ۵_۶ساله بودم که مصطفی (شهید دکتر چمران) دستم را میگرفت و مرا با خود به مسجد شاه و پای سخنرانی شهید نواب صفوی در روز‌های ماه رمضان می‌برد.

وی افزود: شهید چمران زمان حیاتش نسبت به پدرم اظهار لطف می‌کرد و از علاقه اش به شهید نواب صفوی و اندوهش در غم شهادت ایشان می‌گفت.
دختر شهید نواب صفوی با اشاره به آشنایی اش با خانواده و بانو غاده جابر همسر شهید چمران، و نیز خود شهید چمران گفت: من چندین بار به همراه بانو چمران از طرف شهید چمران برای انجام عملیات و نیز تحقیقات به لبنان رفتیم، هنگام وقوع جنگ ایران و عراق من در لبنان بودم و با آغاز جنگ بلافاصله به ایران و نزد دکتر چمران در جبهه‌های جنوب رفتم، و ایشان وسایل و تجهیزات جنگ در اختیار من گذاشت و همواره از افتخاراتم این است که از نزدیک از عظمت شهید چمران را حس کردم.

مصطفی چمران از شخصیت‌های مبارز انقلاب اسلامی، وزیر دفاع دولت موقت جمهوری اسلامی ایران و فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود. او شخصیتی علمی، انقلابی، مبارز، مومن و عارف مسلک بود. چمران در تهران و آمریکا تحصیل کرد و دکترای رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما (مهندسی گرافت هسته‌ای) را با درجه ممتازی از دانشگاه آمریکا اخذ کرد. وی از مبارزان جدی علیه نظام پهلوی بود، دوره نظامی چریکی را در مصر گذرانده و مدت چند سال در لبنان فعالیت داشت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وطن آمده و اقدامات گسترده‌ای انجام داد که از جمله آن‌ها ختم غائله کردستان، انتصاب به وزارت دفاع، نماینده مجلس شورای اسلامی، تشکیل لشکر‌های مردمی و تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم بود. شهید چمران خدمات بسیار موثری در جنگ عراق علیه ایران داشت و سرانجام سال ۱۳۶۰ ش بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. از این شهید چندین اثر از دست‌نوشته‌هایش بر جای مانده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.