سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هوشنگ مرادی کرمانی: قصّه‌های مجید را براساس زندگی خودم نوشته‌ام

خالق قصه‌های مجید گفت: مجیدِ قصّه‌های مجید خودم هستم و من همه داستان‌هایم را براساس زندگی خودم نوشته‌ام.

هوشنگ مرادی کرمانی خالق قصّه‌های مجید در دیدار با کودکان و نوجوانان کارکنان فرهنگستان گفت: این نخستین‌بار است که در جمعی این چنین صمیمی و دوست‌داشتنی برای بچه‌ها صحبت می‌کنم.

او گفت: من هم روزی مثل شما کودک بودم و سرانجام بزرگ شدم. در دوران کودکی‌ام با پدر‌بزرگ و مادر‌بزرگم زندگی می‌کردم و در خانه ما بچه دیگری نبود و پدربزرگم با قصّه‌های شیرینی که تعریف می‌کرد، سرگرمم می‌کرد.

مرادی کرمانی ادامه داد: هر شب با پدربزرگم در پشت‌بام می‌خوابیدیم و درحالی‌که به آسمان نگاه می‌کردیم؛ پدربزرگم برایم قصّه می‌گفت، اما همیشه در نیمه‌های داستان خوابش می‌برد و هر چه او را صدا می‌کردم از خواب بیدار نمی‌شد برای همین من به آسمان خیره می‌شدم و با ساختن قصّه ستاره‌ها، خودم را سرگرم می‌کردم.

این داستان‌نویس با بیان این مطلب که خانه‌شان در دوران کودکی در روستایی در کرمان در میان دو رشته کوه و میان دره بوده گفت: هر شب از بالای خانه ما یک هواپیما رد می‌شد. من تا ۱۲ سالگی هرگز سوار ماشین نشده بودم، اما ماشین دیده بودم و فکر می‌کردم که هواپیما هم راننده دارد.

او افزود: من فکر می‌کردم هواپیما هر شب به ستاره‌ها برخورد می‌کند و راننده هواپیما را نگاه می‌دارد و همه مسافران از هواپیما پیاده می‌شوند و برای بچه هایشان ستاره می‌چینند. من هم برایشان دست تکان می‌دادم و آن‌ها هم برای من دست تکان می‌دهند.

مرادی کرمانی ادامه داد: هر شب با خودم فکر می‌کردم اگر هر مسافری یک ستاره بچیند، دیگر در آسمان ستاره‌ای باقی نمی‌ماند. هر بار که هواپیما از بالای سر می‌گذشت؛ ماه تا صبح بیدار می‌ماند و ستاره‌ها را سر جای خودشان می‌گذاشت.

این قصّه‌نویس ادامه داد:، چون من هم سخنی نداشتم هر شب برای خودم قصّه می‌گفتم بزرگتر که شدم تصمیم گرفتم که همۀ قصّه‌های خودم را بنویسم.

مرادی کرمانی در ادامه گفت: من قصّه‌های مجید را براساس زندگی خودم نوشته‌ام. من سال‌ها با مادربزرگ مهربانم زندگی می‌کردم و مجیدِ قصۀ خودم بودم و بیشتر وقایع داستان برای خودم اتفاق افتاده است.

در ادامه جوایز برگزیدگان مسابقۀ «دُرّ دریای دری» به برگزیدگان اهدا شد و شرکت‌کنندگان هدایای خود را از دست هوشنگ مرادی کرمانی و مجتبی حسینی، دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دریافت کردند و عکس یادگاری گرفتند.

در بخش‌های دیگر این مراسم مریم فهیم‌پور و امیر جهان‌پور به اجرای نمایش عروسکی پرداختند و در ادامه بچه‌ها در کارگاه خلاقیت شرکت کردند و ساخت عروسک‌های کاغذی را فراگرفتند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۰۱ ۰۱ تير ۱۴۰۲
سلام و درود به این مرد بزرگ واقعا داستان نویس و قصه نویس ماهری کتاب خمره رو حتما پیشنهاد میدم بخونید
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۱ تير ۱۴۰۲
قصه های مجید عالی بود یادش بخیر