سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای کشاورزی پایدار راهی برای غلبه بر خشکسالی کشور

راهکار غلبه بر خشکسالی تمرکز روی مصرف آب بخش کشاورزی با استفاده از الگوی کشت و اجرای کشاورزی پایدار است.

سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد اعلام کرده که خشکسالی بزرگترین عامل از دست رفتن مواد غذایی در کشور‌های توسعه یافته و کمتر توسعه یافته است.

این گزارش می‌نویسد که خشکسالی بیشترین تاثیر منفی را روی بخش کشاورزی می‌گذارد به طوریکه این پدیده مهمترین عامل در تخریب سرزمین محسوب می‌شود که این روز‌ها تحت عنوان پدیده بیابانزایی به حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش، در از بین رفتن ۳۴ درصد تولید محصولات کشاورزی و دامی رد پایی از خشکسالی وجود دارد که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به ارزش ۳۷ میلیارد دلار از بین رفته است.

۸۲ درصد تاثیر خشکسالی روی بخش کشاورزی است، و امروزه خشکسالی بزرگترین چالش در تامین امنیت غذای جهان به حساب می‌آید.

تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین هم تاثیرات منفی خشکسالی را بیشتر کرده و بسیاری از کشور‌ها که پیش از این از بارندگی مناسبی برخوردار بودند را به منطقه خشک تبدیل می‌کند.

با خشک شدن مناطق، برداشت از آب‌های زیرزمینی هم اضافه شده و سطح آب‌های زیرزمینی هر روز پایین‌تر می‌رود و این خود عامل مهمی در بیابانزایی است که روز گذشته هم «روز ملی بیابانزایی» در جهان بود.

راهکار غلبه بر خشکسالی تمرکز روی مصرف آب بخش کشاورزی با استفاده از الگوی کشت و اجرای کشاورزی پایدار است.

یعنی باید محصولاتی کشت شود که آب کمتری مصرف می‌کند و گونه‌های گیاهی اصلاح شود که مقاومت خوبی به خشکی د ارند و نهایتا با کشاورزی پایدار برنامه طولانی مدت را برای بهره برداری مناسب از منابع اجرا کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.